به گزارش ایسنا، در حال حاضر دانشگاهها در حال ارائه آموزشهای خود به صورت مجازی هستند و مدارس نیز از طریق شبکههای مجازی و همچنین سامانهای که از سوی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است، در حال ارائه دروس به دانشآموزان هستند. طبیعی است که ارائه آموزش از طریق فضای مجازی، خلاءهایی خواهد داشت و هیچگاه مانند حضور در کلاس درس نخواهد بود، ولی با توجه به شیوع گسترده کروناویروس و عدم امکان بازگشایی مراکز آموزشی، چارهای جز استفاده از بستر اینترنت برای آموزش نیست و به همین دلیل بسیاری از مسئولان دانشگاهها، استادان، معلمان و فعالان حوزه IT در یک ماه گذشته همه توان خود را به کار بستهاند تا آموزش در کشور تعطیل نشود.
دانشآموزان و دانشجویان نیز در این زمینه همراهی خوبی داشتهاند و اگر چه در برخی نقاط کشور و استان با مشکل اینترنت مواجه هستیم که گاه در روند آموزش اختلال ایجاد میکند، ولی در مجموع میتوان گفت که بار آموزش، زمین نمانده و ترم تحصیلی در حال برگزاری است.
با هدف بررسی شرایط آموزش و انتقال تجربیات دانشآموزان، دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاههای استان خوزستان، خبرگزاری ایسنا با انتشار فراخوانی نظر آن دسته از مخاطبان خود که تجربه آموزش مجازی در روزهای گذشته داشتهاند را پرسید که در زیر این نظرات را میخوانیم.
ذکر این نکته ضروری است که نظرات افراد، به اسم کوچک آنها منتشر شده و نامی از مدرسه و دانشگاه محل تحصیل و تدریس افراد نیز برده نشده است. پاسخگویان، ساکن استان خوزستان بوده که در دانشگاهها و مدارس مختلف در شهرهای مختلف استان و خارج از استان مشغول تحصیل و یا تدریس هستند.
*مهسا/ مدرس دانشگاه:
"سلام؛ بنده از اساتید یکی از دانشگاههای استان هستم. از لحاظ تجریه، خب این روش تدریس هرچند که با محدودیتهایی همراه هست، هم برای مدرس و هم برای دانشجو بسیار جالب است؛ اما دو مساله وجود دارد که البته مشکل محسوب میشود. 1) نبود زیرساخت تشکیل این کلاسها برای تمامی دانشگاهها 2) سرعت کم اینترنت و البته مصرف زیاد اینترنت برای اساتید و دانشجویان با توجه به قیمت زیاد آن در برابر حجم و سرعت کم. این نکته را باید خاطرنشان کنم که بنده برای ارسال فایلها در اپلیکیشن واتسآپ نیز به دلیل محدودیت حجم این برنامه، واقعا مشکل دارم."
*یاسمین/ دانشجوی مقطع کارشناسی:
"شرایط دسترسی به اینترنت برای همه دانشجویان یکسان نیست. نکته دیگه، هزینهبر بودن استفاده از اینترنت هست و مساله سوم، سرعت پایین اینترنت به نسبت برخی مناطق. همچنین دانشجو این شیوه را دست کم میگیرد و اگر بستر و فضای مناسبی برای تشکیل کلاس هم نداشته باشد، حواس دانشجو به هر دلیلی پرت میشود. کاری که انجام دادیم اینکه خودمان به همراه تعدادی از همکلاسیها به شکل تصویری از طریق اسکایپ، سه روز در هفته کلاس تشکیل میدهیم؛ از مشکلات این برنامه هم مصرف بیش از حد حجم اینترنت هست و اینکه مدام صدا قطع و وصل میشود و غالبا تدریس را متوجه نمیشویم! در مورد کلاسهای کارگاهی هم مشکل وجود دارد و در حال حاضر فقط دو درس از دروس ما در حال تشکیل است. از طرفی دسترسی ما به منابع و کتابها هم خیلی کم شده و ما امکان امانت گرفتن کتاب نداریم."
*مهدی/ معلم و دانشجو:
"با سلام، من هم معلم هستم و هم دانشجو؛ درس دادن به دانشآموزان مجازی، خیلی سخت است، چون از هر کلاس تعداد کمی دسترسی به نت و گوشی هوشمند دارند و اگر این امکان را هم داشته باشند، به کلاس خیلی کم اهمیت میدهند؛ اما دانشگاه خوب کار کرده و با نرم افزار Adobe connect کلاسها بهتر از قبل برگزار میشوند و با تاخیر هم میشود دوباره مطالب مطرح شده در کلاس را مشاهده کرد."
*معصومه/ معلم:
"من معلم ادبیات فارسی دبیرستان هستم. متاسفانه کلاسهای مجازی هیچگونه کیفیتی ندارند. محلهای که دانشآموزان من ساکن آن هستند، زیرخط فقر زندگی میکنند که یا موبایل ندارند و یا از دسترسی به اینترنت محروماند. جلسه اول که مطالب را توضیح میدادم، بچهها میگفتند ویدئو آموزشی نفرست، ما شارژ اینترنت نداریم و نمیتوانیم تصاویر و ویدئوها را دانلود کنیم؛ اینها فقط یکی از مشکلات کوچک تدریس مجازی است؛ بماند اینکه نمیتوانم امتحان بگیرم یا سوال بپرسم، چون خیلیها غایب هستند. ارتباطی که از طریق چشم با دانشآموزان در کلاس دارم، اصلا در فضای مجازی جایگزین نمیشود. آموزش و پرورش باید یک راه حل اساسی برای این مشکل تدوین کند."
*یعقوب/ عضو هیات علمی:
"از ۱۹ اسفندماه بنده و همکارانم با زیرساختهایی که دانشگاه به صورت فوری ایجاد کرد، برگزاری کلاسهای مجازی آنلاین با استفاده از نرمافزار ادوبی کانکت تحت سامانه LMS دانشگاه را شروع کردهایم. این نرمافزار امکانات اختصاصی(ارسال صدا، تصویر، اشتراکگذاری آنلاین مطالب و فایل، ابزارهای کنترل و مدیریت کلاس و مشارکت دانشجویان در طول کلاس به صورت منظم و تحت مدیریت استاد و ...) بسیار خوبی برای کلاس آنلاین دارد و دانشجوها نیز استقبال نمودهاند."
*شقایق/ دانشجو:
"تنها مشکلی که بعد از عید ایجاد شده، کندی سرعت اینترنت است که وزیر محترم، جناب آقای جهرمی دستور دادند که سرعت اینترنت را چهار برابر کنند، اما مخابرات پیامی فرستاد که با پرداخت هزینه مودم و اشتراک بسته آن سرعت خود را افزایش دهید. وزیر پاسخ دهند چرا بنده که اینترنت ۴ مگ از مخابرات خریداری کردهام سرعت آن به زیر نیم مگ کاهش یافته و همان ۴ مگ را ارائه نمیدهند؟ متاسفانه کمفروشی میشود. لطفا وزیر محترم با افزایش پهنای باند، جلوی کمفروشی سرویسدهندگان اینترنت خانگی و موبایل را بگیرد، نه اینکه هزینههای دیگری به مصرفکنندگان خصوصا در این ایام کرونایی اضافه کند."
*یک دانشجو:
"سلام، وقت بخیر؛ خیلی بینظمی دارد و ساعت برگزاری کلاسها منظم نیست و مرتب تغییر میکند. وقتی هم که موضوع را مطرح میکنیم، میگویند "همینه که هست و خودتون باید دائم چک کنید". از طرفی کلاسها هیچ بازدهی ندارند، چون استاد فقط درس را میگوید و میرود و در آخر اعلام میکند اگر سوالی بود بپرسید."
*محمدحسین/ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد:
"کیفیت درک مطلب در کلاسهای مجازی از کلاسهای حضوری خیلی پایینتر است. بنده که الان دسترسی به منابع ندارم و کتاب در دسترسم نیست و کتابخانهها هم تعطیل هستند، چطور یک کنفرانس در مورد رئالیسم، بدون متون اینترنتی بنویسم؟ یا پروپوزال را چگونه بدون کتاب بنویسم؟"
*کوثر/ دانشجوی مقطع کارشناسی:
"من که از مجازی شدن راضی هستم. تو این زمونه خیلی چیزها خود به خود به سمت مجازی شدن میرود، این ماییم که باید خودمان را آپدیت کنیم و مطابق با شرایط پیش برویم؛ اگر در مقابل هر تغییری که اتفاق میافتد گارد بگیریم و با آن همسو نشویم در نهایت خودمان عقب میمانیم. این را هم بگویم که البته دسترسی به اینترنت برای خیلیها سخت است و ممکن است مشکل سرعت نت هم داشته باشند، اما امروزه زندگی با نت میچرخد و باید از این موهبت استفاده کرد. اگر بخواهیم مثبت به قضیه نگاه کنیم میبینیم که با کرونایی که به وجود آمده، الان خیلیها باید از درسها عقب میماندند، ولی با فضای مجازی این قدرت به ما داده شده که عقب نمانیم."
*معصومه/ دانشجوی مقطع کارشناسی:
"خیلی بد و وقتگیر و بیفایده. از یک ساعت و نیم کلاس، 10 دقیقه صدا واضح است و بقیهاش در حال چک کردن که صدا میاد؟ نمیاد؟"
*یلدا/ دانشجو:
"کلاس آنلاین افتضاح است و بعضی وقتها وارد میشود و بعضی وقتها، نه. هزینه اینترنت هم باید بدهیم."
*کوثر/ دانشجوی مقطع کارشناسی:
"سلام، کلاسهای مجازی از هفته پیش در حال برگزاری هستند. متاسفانه به دلیل ضعیف بودن شبکه اینترنت، در هیچ کدام از کلاسها نتوانستم شرکت کنم و برنامه اجازه وصل شدن به کلاس را به من نمیدهد و دوستانی که مشارکت داشتند هم احساس نارضایتی میکنند. کیفیت صدا بسیار پایین بوده و بعضی کلاسها اصلا تشکیل نشده است."
*محمدمهدی/ مدرس دانشگاه:
"بنده تجربه تدریس ۶ واحد درسی در دو هفته را دارم. تجربه بسیار جالبی هست و دانشجویان هم به خوبی با شرایط سازگار شدهاند."
*یک معلم:
"سلام، من یک معلم هستم؛ چند وقتی است که به دلیل تعطیلی مدارس به جهت کرونا، کلاس درس را به صورت آنلاین و مجازی تشکیل دادیم. البته در اسفندماه و قبل از تعطیلات نوروز این کار را شروع کردیم و فقط با سه دانشآموز، چرا که دیگر دانشآموزان نه امکاناتش را داشتند و نه میتوانستد آنلاین باشند. به هر صورت ما کار خود را انجام دادیم و اکنون که برنامه "شاد" هم شروع به کار کرده، کلاسها بهزودی فعال خواهند شد.
اما یک خاطره از کلاس آنلاین که داشتم این بود که یکی از دانشآموزان وظیفه نگهداری از برادر کوچکاش را داشت و در این شرایط در کلاس شرکت میکرد. من سعی کردم با روحیاتی که از شاگردانم از قبل آشنا بودم کلاس را به صورتی اداره کنم که فعال و پر چالش برگزار شود؛ اما یک نکته خیلی مهم در این موضوع این است که اگر دانشآموزان آموزشهای آنلاین را همراه با مطالعه کتاب قبل از شروع شدن کلاس همراه کنند، نتیجه بهتری خواهند گرفت."
راحیل/ دانشجو:
"بنده و دیگر دوستانم از روند کلاسهای آنلاین ناراضی هستیم. درست است که هزینه رفتوآمد به دانشگاه را پرداخت نمیکنیم، ولی باید هزینه بسیار برای اینترنت پرداخت کنیم. همچنین کلاسی که 2 ساعت هست، در 30 یا 40 دقیقه برگزار میشود و صدا هم مدام قطع و وصل میشود. در رشتهای مانند معماری هم که کلاسهای عملی دارد، نمیشود به صورت آنلاین محتوا را منتقل کرد. در رشته معماری داخلی نیاز به دیدن تصاویر است برای درک مطلب. مثلا وقتی استاد از یک بنای تاریخی صحبت میکند و تصویری برای مشاهده وجود ندارد، چطور امکان یادگیری و درک مطالب وجود دارد؟"
*محمدرضا/ دانشجو:
"بنده دانشجوی رشته برق هستم. کلاسهای مجازی کیفیت خوبی ندارند و کیفیت صدا و تصویر خوب نیست و درسها را متوجه نمیشویم. وقتی دلیل را از استاد میپرسیم میگوید دانشگاه ما را ملزم کرده ویدئوها را کمحجم بارگذاری کنیم چون زیرساختهای دانشگاه برای برگزاری کلاسهای آفلاین کافی نیست. تعداد ویدئوهایی که در طول هفته بارگذاری میشوند خیلی زیاد هستند، پس زمانی برای دیدن همه ویدئوها باقی نمیماند. همچنین کیفیت سامانه به شدت پایین است، این در حالی است که مسئولان دانشگاه با حذف درس به شدت مخالف هستند."
*علی/ دانشجو:
"با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم و همچنین بنا به گفته مسئولان دانشگاهمان، جز دانشگاههای پیشرو در زمینه آموزش مجازی هستیم که با بسط و توسعه آن میتوان زمینه مناسبی را در زمینه آموزشی و به خصوص آموزش مجازی برای دانشجویان فراهم کرد. به نظرم مهمترین نکته ای در بحث مجازی شدن کلاسها باید به آن توجه کرد، بحث کیفیت کلاسهاست؛ به این معنی که درست است ما ناچار به برگزاری مجازی کلاسها شدهایم، ولی نباید کیفیت و هدف اصلی آموزش را فراموش کنیم و صرفا برای رفع تکلیف اقدام به تشکیل کلاسها کنیم و یادگیری و فهم دانشجو باید در اولویت باشد.
خب به هرحال درست است که دانشگاه تعطیل شده، ولی این تعطیلی نباید به معنی تعطیلی فراگیری علم و دانش باشد. مسلح کردن خودمان به علم به نظرم مهمترین وظیفه فعلی دانشجوهاست و همچنین اساتید بزرگوار امر کردند که کلاسها به صورت مجازی برگزار خواهد شد و ما نیز اطاعت کردیم که از بحث و فراگیری علم و دانش غافل نشویم.
الان در بسیاری از دانشگاهها آموزش مجازی راه افتاده و عملیاتی شده، ولی اینکه خروجی و کیفیت آن چگونه باشد به دلایل زیادی بستگی دارد که بخش عمدهای از آن به عوامل اجرایی آموزش مجازی بستگی دارد. اگر بخواهم به طور کلی بیان کنم میشود گفت خوب بوده، البته برای کسانی که توانستند به سایت وصل شوند و در کلاس حضور داشته باشند؛ چون متاسفانه سایت مشکلات زیادی دارد و بعضا خیلی از دانشجوها نمیتوانند وارد سایت شوند و به همین خاطر متضرر میشوند. با توجه به وضعیت فعلی و لزوم اسکان در خانه که متاسفانه گریبانگیر همه شده، بهترین راه ارتباط و جلوگیری از قطع ارتباط آموزشی، همین آموزش مجازی است، ولی نمیتوان گفت که آموزش مجازی، روش ایدهآلی است و برای این برهه زمانی، معقول و به صرفه است. اگه این روش آموزش جدی گرفته شود و تمهیدات ساختارمندی برای آن تدارک دیده شود، میتواند در آینده مفید واقع شود."
انتهای پیام
نظرات