• یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99012413478
  • خبرنگار : 71457

مصر، حماس را در جریان جزئیات شروط اسرائیل درباره تبادل اسیران گذاشت

مصر، حماس را در جریان جزئیات شروط اسرائیل درباره تبادل اسیران گذاشت

منابع مصری آگاه اعلام کردند که اسرائیل آمادگی خود را برای اتخاذ گام‌های مثبت درخصوص توافق تبادل اسیران با حماس ابراز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت قطری العربی الجدید، این منابع که از رایزنی‌های مصر برای میانجی‌گری میان گروه‌های نوار غزه با رژیم صهیونیستی درخصوص توافق تبادل جدید اسیران مطلع هستند، گفتند که مسؤولان اسرائیل طرف میانجی‌گر مصری را مامور انتقال پیامی کرده‌اند که دربردارنده این شرط است که حماس اطلاعاتی را درخصوص اسیران و وضعیت آنها ارائه دهد و در ازای آن، اولین گام مبنی بر آزادی تعدادی از اسیران بیمار و سالخورده بازداشت شده از سوی اسرائیل برداشته شود تا جدی بودن این طرح که یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه آن را پیشنهاد کرده بود، محک زده شود.

منابع عنوان کردند که پیام اسرائیل شامل جزئیاتی از مراحلی است که شامل آزادی چندین زن در مرحله آتی می‌شود.

منابع ادامه دادند، نگرانی‌هایی در بین اسرائیلی‌ها نسبت به این امر وجود دارد که مورد إعمال فشار و باج‌خواهی گروه‌ها در خصوص پرونده‌های دیگر پس از اجرای این توافق قرار بگیرند.

آنها اظهار کردند، اگر با شروط اسرائیل موافقت شود تل‌آویو این توافق را در مدت کوتاه اجرایی نخواهد کرد، بلکه مراحل آن به چند ماه کشیده خواهد شد تا تضمینی باشد که گروه‌های فلسطینی دست به هیچ اقدامی برای تشدید تحرکات خود طی مقطع زمانی کنونی که رژیم اشغالگر با شیوع کروناویروس دست و پنجه نرم می‌کند، نزند.

منابع با بیان اینکه حماس از جانب خود، آماده پاسخ به این طرح است اما به این شرط که همگان نسبت به آن جدیت داشته باشند، افزودند: قاهره به نوبه خود از یک سو با رهبری حماس تماس داشته است تا پیام اسرائیل را به آن اعلام کند، از سوی دیگر، با رهبری جنبش جهاد اسلامی در تماس است، چراکه اخباری به طرف اسرائیلی در مورد تلاش‌های جهاد برای انجام حملات موشکی به شهرک‌های یهودی نشین اطراف غزه رسیده است.

منابع افزودند: مسؤولان پرونده فلسطین در دستگاه اطلاعات کل مصر، از زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد خواسته‌اند که خویشتن‌داری داشته باشد تا تحرکات مصر با هدف کاستن محاصره غزه به هدر نرود و منطقه به صورت کامل به نبردی که پیامدهای آن حساب شده نیست، سوق پیدا نکند.

در همین حال، اسیرانی که بعد از آزادی از زندان‌های اسرائیل در توافق "وفا به آزادگان" در سال ۲۰۱۱ مجدداً بازداشت شدند، در پیام فوری که هیئت امور اسیران و آزادگان فلسطین آن را نقل کرد، گفتند که از صحبت‌ها درخصوص کوتاه آمدن از حق‌شان در توافق تبادل آتی نگران هستند.

آن اسیران اضافه کردند که پس از آنکه در یک توافق تبادل پیشین آزاد شده بودند، اکنون شش سال است که در اسارت به سر می‌برند و به زودی هفتمین سال اسارت خود را نیز تکمیل می‌کنند.

آنها در پیام خود با بیان اینکه آیا خودشان و خانواده‌هایشان احساسی در این باره نمی‌کنند، تاکید کردند که پیش از صحبت درخصوص هر گونه توافقی در آینده نباید هیچ کاری جز آزادی کسانی که دوباره به اسارت گرفته‌ شده‌اند، صورت بگیرد. 

بعد از توافق وفاء به آزادگان در سال ۲۰۱۱ که بر اساس آن گلعاد شلیت، سرباز اسرائیلی آزاد شد، حماس پیش از آغاز هر توافق جدیدی، به آزادی اسیرانی که بعد از این توافق مجدداً بازداشت شده‌اند، تاکید می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha