• پنجشنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99012111872
  • خبرنگار : 71496

اختلاف در کابینه دولت مستعفی یمن و درخواست برای کناره‌گیری نخست وزیر

اختلاف در کابینه دولت مستعفی یمن و درخواست برای کناره‌گیری نخست وزیر
احمد المیسری

معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور دولت مستعفی یمن از کابینه این دولت خواست کناره‌گیری کند، او صحت نامه‌ ۱۲ وزیر این دولت برای رئیس جمهوری مستعفی و درخواست اجرای اصلاحات در کابینه را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره قطر، احمد المیسری، معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور دولت مستعفی یمن اظهار کرد: قابل قبول نیست این کابینه و رئیس آن (معین عبدالملک، نخست وزیر دولت مستعفی) در این مقطع حساس تاریخی به فعالیت خود ادامه دهد.

المیسری با تایید صحت نامه ۱۲ وزیر این کابینه برای عبدربه منصور هادی و درخواست برای انجام اصلاحات در آن که پیشتر خبر آن را الجزیره منتشر کرده بود، تاکید کرد که خود یکی از امضاکنندگان این نامه بوده و تقریبا همه اعضای کابینه از عملکرد نخست وزیر رضایت ندارند.

پیشتر تعدادی از وزرای دولت مستعفی یمن در نامه‌ای از منصور هادی خواسته بودند هر چه سریعتر وارد عمل شده و تدابیر لازم جهت اجرای اصلاحاتی در کابینه را در پیش بگیرد.

در این نامه که توسط ۱۲ وزیر دولت مستعفی امضا شده فاش شد اختلاف‌نظر معین عبدالملک با تعدادی از وزرا به صدور حکم جلب‌ها و در ادامه به استعفای تعدادی از این وزرا ختم شد.

در این نامه آمده است، اختلاف‌نظرها میان شخص نخست وزیر و برخی از اعضای کابینه در تضعیف دولت و سلب اعتماد مردم از آن موثر بود. 

در نامه یاد شده اقدامات انجام شده از سوی عبدالملک غیرقانونی خوانده شده و آمده است: این اقدامات بدون هیچ‌گونه پایه و اساسی در قانون اساسی و در زمانی انجام شدند که دولت یمن تقریبا فلج شده است.

وزرای دولت مستعفی یمن در نامه خود تاکید کردند، ممانعت از فعالیت وزیر و ارجاع آن به دادگاه جهت محاکمه تنها از دایره اختیارات رئیس جمهوری و یا قوه مقننه است.

پیشتر وزرای حمل و نقل، بیمه و محیط زیست در اعتراض به اقدامات نخست وزیر و عملکرد نادرست او از سمت‌های خود استعفا کرده بودند.

صالح الجبوانی، وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن که اولین وزیری بود که استعفا کرد، پیشتر در گفت‌وگو با الجزیره گفته بود: منصور هادی از اقدامات عبدالملک راضی نیست اما میان اقدامات "کودتاچی‌ها" در صنعاء و عدن از یک سو و نیاز به ائتلاف و فشارهایی که در حال حاضر از سوی این ائتلاف اعمال می‌شود، گیر کرده است.

به گفته یک مسؤول دولت مستعفی یمن که خواست نامش فاش نشود، علت اختلافات در داخل این دولت اختلاف‌نظرهای پنهانی است که از چند ماه میان عبدالملک و برخی از وزرا و در راس آنها الجبوانی ایجاد شده و انتقادهای او از عملکرد نخست وزیر موجب نارضایتی عربستان و امارات شده‌اند.

اما یک منبع مسؤول در دولت مستعفی یمن از شهروندان خود خواست از ارتش این دولت که پیروزی‌های بزرگی را در جبهه‌های مختلف از جمله صراوح، البیضاء، الجوف و مکیراس به دست آورده حمایت کرده و دروغ‌های شبکه الجزیره را باور نکنند.

این منبع با اشاره به اینکه رسانه‌ها با انگیزه‌های سیاسی برخی شایعه‌ها را منتشر می‌کننده، مدعی شد: هدف از انتشار این نامه دروغین در این مقطع زمانی که نیروهای دولت (مستعفی) یمن پیروزی‌های بزرگی را به دست آورده‌اند، سرپوش گذاشتن بر شکست‌های نیروهای انصارالله در جبهه‌های مختلف و دور کردن نگاه‌ها از حجم تلفات و خسارات آنهاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha