• شنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 99011607846
  • منبع : فضای مجازی

کرونا سخت‌تر بود اگر شبکه‌های اجتماعی نبودند

کرونا سخت‌تر بود اگر شبکه‌های اجتماعی نبودند

به معنای واقعی کلمه ماندن در خانه در اوایل دهه ۸۰ و قبل از آن یعنی سر رفتن حوصله؛ به‌ویژه برای نسل‌هایی که در تمام اوقات کودکی خود را در کوچه گذرانده بود.

به گزارش ایسنا، مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: «این روزها همه در تلاش هستند تا شانه‌های غول بی‌شاخ و دم کرونا را به زمین بمالند. کرونا شاید تنها غولی در جهان باشد که برای مقابله با آن احتیاجی نیست، شمشیر به کمر ببندیم و سپر به پشت بیندازیم، فقط کافی است در خانه بمانیم تا شیشه عمر او بشکند.

خانه ماندن کار آسانی نیست. اسباب خودش را می‌خواهد. می‌خواهم شما را کمی به گذشته ببرم. تصور کنید کرونا حدود ۱۵ سال پیش قدم نحسش را روی جهان می‌گذاشت. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا امکان نگه داشتن مردم در خانه وجود داشت؟ به صورت قاطع می‌شود گفت: نه! ۱۵ سال پیش یعنی سال ۸۴ خورشیدی. سالی که محمود احمدی‌نژاد قدرت را از سیدمحمد خاتمی تحویل گرفت و دولت نهم را تشکیل داد. در آن زمان اوج تکنولوژی اینفرارد، بلوتوث و چت‌های یاهو با اینترنت‌های زغالی دیال‌آپ بود با آن صدای قیژ و ویژاش. تلویزیون ۵ شکبه داشت که تازه شهرستان‌ها شبکه تهران را هم نداشتند که می‌شد ۴ شبکه. ماهواره هم به گستردگی امروز نبود و تلویزیون‌های فارسی‌زبان همچنان مشغول پخش شوهای دهه ۷۰ لس‌آنجلس بودند یا فحش‌های سیاسی می‌دادند.

به معنای واقعی کلمه ماندن در خانه در اوایل دهه ۸۰ و قبل از آن یعنی سر رفتن حوصله؛ به‌ویژه برای نسل‌هایی که در تمام اوقات کودکی خود را در کوچه گذرانده بود.

الان اما به لطف تکنولوژی و گسترش فضای مجازی  و شبکه‌های اجتماعی می‌توان بخش اعظمی از وقت خانه شینی را پر کرد. دل‌تنگی‌ها و ندیدن‌ها با چت‌های تصویری تا حدودی رفع می‌شود. به لطف گسترش اینترنت، مشاغلی که می‌توانند از راه دور به فعالیت خود ادامه دهند، دورکاری می‌کنند؛ بدون این که خدشه‌ای به کارشان وارد شود. شبکه‌های اجتماعی کاری کرده‌اند که مردم در حالی که از هم دور هستند اما با هم هستند. خیلی‌ها از طریق همین شبکه‌های اجتماعی به دید و بازدید نوروزی رفتند. با پدر بزرگ و مادر بزرگ خود حرف زدند و آنها هم با دیدن تصویر فرزندان و نوه‌های خود شاد شدند. دیگر احتیاجی نیست مردم برای کسب اخبار کرونا تا ساعت ۱۴ یا ۲۱ اخبار شبکه یک صبر کنند. طیف‌های مختلف مردم به‌راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی در جریان اخبار قرار می‌گیرند و اوضاع کشور را رصد می‌کنند.

امروز همان‌هایی که شمشیر را برای فضای مجازی از رو بسته بودند و هر کاری می‌کردند تا شبکه‌های احتماعی فیلتر شوند، خود از طریق  همین شبکه‌ها با خانواده‌هایشان در ارتباط هستند.

شاید الان وقت آن است که در کنار تشکر از کادرهای درمانی، ماموران شهرداری و پلیس و همه آنهایی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به خاطر آسان کردن شرایط خانه‌نشینی تشکر کنیم.

تصور نبود آنها در زمانه کرونا، کمی سخت است. شاید حتی می‌شود برخی از آنها را از فیلتر خارج کرد و اجازه داد مردم بدون فیلترشکن به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۲۰:۱۱

خوش بحالتان که تنها نگرانی تان فیلتر بودن شبکه های اجتماعیست باید خوشحال باشیم که این کرونا آمد تا عده ای در باب لطف شبکه های اجتماعی بنویسند و دید و بازدید مجازی تجربه کنند. مگه همان قدیم چش بوده که این چیزها نبود مردم با تلفن با هم در ارتباط بودند. حالا حتما باید در همه چیز از حدش فراتر رفت؟ در دایره محدودتان همه شبیه شما هستند ولی بیرون از آن بقیه فرق دارند و نگرانیشان فیلتر بودن این شبکه های مزاحم نیست. به خاطر همین تکنولوژیهاست که این بیماری بوجود آورده و زمین گیرمان کرده خیلی ها با شبکه اجتماعی زندگی کردند و در خانه شان صابون پیدا نمیشد

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۲۰:۳۳

مثل اینکه این بیماری و خانه نشینی به خیلی ها خوش گذشته و در مورد فواید لطف شبکه های اجتماعی فلسفه بافی می کنند. چطوره تا آخر عمرشان که بستگی به این بیماری دارد این روش زندگی را ادامه دهند. همیشه بنشینند در خانه و تمام کارهایشان را مجازی انجام دهند و دعا به جان مخترع اینترنت و موبایل سازان و شبکه های اجتماعی و کارت بانک و بقیه غیر واقعیات کنند. به گمان این افراد همه مثل ایشان هستند و به همه چیز دسترسی دارند که همه مجازی عید دیدنی کنند. تمام خانه ها هم مثل پنجاه سال قبل حیاط و باغچه دارد. مگه جد و آباد عده ای ایرانی مخترع اینترنت و شبکه های اجتماعی هستند که اینقدر سنگش را به سینه می زنند؟ فرضا باشند. خوبه که دیدیم چقدر در ایران و دنیا این شبکه های اجتماعی باعث معضل و مشکلات فراوانی در راه برخورد با این بیماری شدند تا اینکه راه گشا باشند. اگه خوبه پس چرا مردم به زور در خانه ها ماندند و در طول عید به دلایل غیر موجه همه آمدند بیرون؟ برخلاف عده ای که نگران و ناراحت در خانه گذراندند نه شبکه اجتماعی نه ماهواره نه کارت بانکی داشتند اگر داشتند هم کمکی به حل مشکلاتشان نمیکرد و نمی دانند چگونه باید در اجتماع با این بیماری و عجله ای که مردم برای برگشت سرکار دارند ادامه دهند.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۲۰:۵۵

چه مقایسه ای واقعا؟ آن زمان همه چیز بس بود همه انسان تر و راضی و شاکر بودند. تمیزی هم بیشتر رعایت میشد. اتفاقا اگه سال هشتاد وچهار و قبل تر بود مردم بیشتر و بهتر حرف گوش می دادند و در خانه می نشستند. تا آن زمان هنوز سفرهای جعلی دور ایران که از جمله کارهای مضر احمدی نژاد است راه نیفتاده بود. شهرها آرام و مردم قانعتر و با وجدان بودند. شب عید تعطیل را می کردند و می رفتند خانه. کسی شب و صبح اول عید کار نمیکرد. نوروز بود و تعطیل. ساعت تحویل هیچ کس در خیابانها نبود. اکثر کنار خانواده و در شهرشان بودند. همان دو سه شبکه را با آب و تاب نگاه میکردند و یا نمی کردند. کتاب و مجله و درسشان را می خواندند. به کاهای خانه می رسیدند. بچه های شیطون به حرف بزرگترها بیشتر از الان گوش می دادند. الان بزرگترها از بچه ها بدترند. کسی توقع سرگرم شدن هم نداشت. بعد از عید هم عجله ای برای کار نداشتند. همه مشکلات از این موبایل و شبکه های اجتماعی شروع شد که عجول بودن و بی صبری را در مردم بوجود آورد و به این جور معضلات کرونایی رسیدیم