به گزارش ایسنا، طبق گزارشهای کمیتههای رسیدگی به شکایتهای گردشگری، بیشترین موارد شکایتی مربوط به ایرلاینها بوده که یا تا کنون هزینهای را عودت نداده و یا بازپرداخت کنسلیها را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کردهاند. همچنین برخی دفاتر خدمات مسافرتی و هتلها با وجود بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به کسر جریمه از مسافر کردهاند. در بخش فروش آنلاین و پاسخگو نبودن این شرکتها در مقابل استرداد بلیت و خدمات سفر نیز شکایتهای زیادی ثبت شده است.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که پیشتر بخشنامهای در خصوص لغو سفرها صادر کرده و از تاسیسات گردشگری (دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و...) خواسته که بدون کسر جریمه، این هزینهها را به مردم بازگردانند، از طریق شماره تماس ۰۹۶۲۹ برای پیگیری شکایتهای مربوط به بدتعهدی تاسیسات گردشگری در دسترس است.
برای پیگیر تخلفات شرکتهای هواپیمایی و آژانسهای هوایی هم میتوان به سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی به آدرس https://www.cao.ir/web/suggestions/passenger-rights مراجعه کرد.
شرکت قطارهای مسافری رجا هم در اطلاعیهای اعلام کرده که مسافران از طریق شماره تلفنهای ۱۵۳۹ و ۵۱۴۹- ۰۲۱ میتوانند نسبت به استرداد اقدام کرده و وجه بلیت خود را حداکثر ظرف ۴۸ ساعت دریافت کنند.
متقاضیان استرداد بلیت قطار باید «شماره سریال بلیت صادره»، «شماره تلفن همراه» (موبایلی) که هنگام خرید بلیت ثبت کردهاند همچنین «شماره کارت بانکی» یکی از افرادی را که بلیت به نام ایشان صادر شده است برای تطبیق و استرداد وجه اعلام کنند.
شکایتهای مربوط به اتوبوسهای بینشهری و تخلفات رانندهها هم از طریق سامانه راهداری و حمل و نقل جادهای http://rmto.ir/Pages/inspection.aspx، قابل ثبت و پیگیری است.
همچنین شماره تماس تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به تخلفات اقتصادی افراد و واحدهای غیرصنفی اعم از شرکتهای تولیدی و خدماتی (دولتی و غیردولتی)، ۱۳۸ است.
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز از طریق شماره تلفن ۱۲۴ به موضوع تخلفات این تاسیسات رسیدگی میکند.
انتهای پیام
نظرات