به گزارش ایسنا، معصومه نوروزی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه خوشبختانه در نظام جدید آموزشی با تدوین سند تحول بنیادین، بسترهای خوبی برای فناوری اطلاعات و ایجاد روحیه کارآفرینی در دانش آموزان فراهم شده است، گفت: در برنامه درسی ملی نیز حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری شکل گرفته است.
وی افزود: از پایه ششم تا نهم کتاب درسی مرتبط با کارآفرینی و فناوری اطلاعات دارند اما در برنامه درسی ملی تاکید شده باید از پایه چهارم باشد و چون هنوز ساعت آموزشی را برای این درس نتوانستهایم فراهم کنیم بنابراین در برنامه درسی گنجانده نشده است.
نوروزی با بیان اینکه همگام با رشد و توسعه فناوری اطلاعات در دنیا و در کشور حرکت نکردهایم گفت: در ششم ابتدایی فقط یک ساعت در هفته به درس کار و فناوری اختصاص داده شده است و یک تک زنگ است و در پایه هفتم تا نهم دو ساعت آموزشی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای ما عدم تربیت نیروی متخصص است، گفت: در تولید کتاب و محتوا کارهای خوبی انجام شده است. در کتاب کاربرد فناوریهای نوین برای هنرستانیها درباره ایده تا محصول بحث میشود.
وی افزود: در نظام جدید به دلیل آنکه تعداد کتابهای جدید زیاد بود نتوانستیم معلم متخصص برای همه حوزهها داشته باشیم البته دورههای ضمن خدمت دیده شده است اما دروس، دروس تحولی هستند و نیازمند توجه ویژه در این زمینه هستیم.
نوروزی درباره راهکارهای توجه جدیتر به رشتههای آی تی و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر جدی گرفتن آموزش تخصصی معلمان، باید رویدادهای کارآفرینی را توسعه داد.
به گزارش ایسنا، شکوه اسدی، نماینده سازمان فناوری اطلاعات نیز در این باره گفت: برخی مدیران فراتر از وظایف سنتیشان حرکت کرده و دغدغه سایر حوزهها را هم دارند و مدیران جدید وزارت ارتباطات این گونهاند و این دغدغه را دارند.
وی افزود: در حوزه آموزش و فناوری اطلاعات از دو وجه به موضوع نگاه میکنیم؛ نخست آموزش آی سی تی و دوم آی سی تی به عنوان ابزاری برای آموزش. در مورد اول بزرگترین دغدغه ما عدم تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است.
نماینده سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به مهارت فناوری اطلاعات گفت: نیروهایی که تربیت میشوند نمیتوانند در بازار کار مفید باشند زیرا مهارتهایی که باید بیاموزند را در مدرسه نمیآموزند. در حوزه کارآفرینی آموزش و پرورش محتوا را هم فراهم کرده است و بوم کسب و کار را هم در کتاب توضیح داده میشود. اما در بدنه آموزش و پرورش نیروی متخصصی که بتواند این کتاب را به نحو احسن آموزش دهد نداریم.
اسدی ادامه داد: در همکاری سال گذشته با آموزش و پرورش در زمینه برنامهنویسی و کارآفرینی حدود ۳۰۰۰ دانش آموز را تربیت کردیم. اگر در بهترین حالت همکاری، این عدد به ۳۰ هزار برسد آیا ۳۰ هزار دانشآموز برای ورود به بازار کار کفایت میکند؟ از نظر ما خیر. برای آنکه این آموزشها قابلیت تعمیم به همه کشور داشته باشد باید ما کمک کنیم در تربیت معلم که معلمها بتوانند با توجه به محتوایی که وجود دارد به درستی تربیت و آموزش دانش آموزان را انجام دهند.
وی با بیان اینکه ما آمادگی همکاری با آموزش و پرورش را برای تربیت نیروی انسانی و دبیر متخصص داریم، گفت: تحولات حوزه فناوری اطلاعات بسیار سریع است. وزارت ارتباطات با آخرین دستاوردهای حوزه اطلاعات آشنا است و میتوانیم این حوزهها را رصد کرده و به دیگر حوزهها کمک کنیم.
نماینده سازمان فناوری اطلاعات افزود: البته مشکل در حوزههای مختلف دیگری هم وجود دارد اما یکی از راهکارهای ما آموزش نیروی متخصص است. اگر کتاب فناوری اطلاعات در همه مدارس اجرا میشود آموزش و پرورش میتواند به ازای هر مدرسه یک معلم به ما معرفی کنند تا تحت آموزشهای ما قرار بگیرد تا جایی که مطمئن شویم مثلا یک معلم فیزیک درس فناوری نمیدهد. میتوانیم برای هر معلم ۲۵ ساعت آموزش کارآفرینی با تاکید روی حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه ما کمپ برنامهنویسی برای دختران و پسران با تمرکز بر دبیرستانیها داشتیم و خروجی خیلی خوب بود گفت: در سال جدید نیز در سراسر کشور این رویدادها را خواهیم داشت. بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروهایی که وزارت را در این رویدادها کمک کردند در راستای مسئولیت اجتماعی بوده است. شرط ما برای شرکت در این رویدادها، دانش آموزان از مدارس دولتی و تمرکز بر مناطق کم برخوردار بوده است و سال آینده رویداد برنامهنویسی را برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات