• چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98122115948
  • خبرنگار : 50167

وجود ۱۵۸ بیمار بستری مشکوک به کرونا در زنجان

وجود ۱۵۸ بیمار بستری مشکوک به کرونا در زنجان

ایسنا/زنجان معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در شهر زنجان ۱۰۵ بیمار و در سایر شهرستان‌ها نیز ۵۳ بیمار بستری مشکوک به کرونا وجود دارد؛ همچنین چند نفر از کادر درمانی نیز به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

علیرضا آرمانی‌کیان روز گذشته (۲۰ اسفند) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در رابطه با تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان، اظهار کرد: حدود ۱۶۷۰ تخت بیمارستانی و ۱۹۰ تخت ویژه، اعم از آی.سی.یو؛ سی‌.سی‌.یو و ان‌.آی‌.سی‌.یو وجود دارد که از مجموع تخت‌های فعال بیمارستانی ۶۷۰ عدد برای بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در مجموع تعداد تخت‌های بیمارستانی استان، با افزودن تعداد تخت‌های سایر مجموعه‌های درمانی اعم از تامین‌ اجتماعی به ۱۹۰۱ تخت خواهد رسید که در صورت نیاز، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه همه مراکز و بخش‌های درمانی زون‌‍‌بندی شده و زون صفر تعریف شده که برای بیماران مبتلا به کرونا است و همه فعالان در این واحد از خدمات گرفته تا پزشکان، مجهز به تجهیزات پیشگیری هستند، در رابطه با تعداد بیماران بستری کرونایی در شهر زنجان، تصریح کرد: در شهر زنجان ۱۰۵ بیمار و در شهرستان‌های استان نیز ۵۳ بیمار بستری مشکوک به کرونا وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با اشاره به اینکه چند نفر از کادر درمانی استان به ویروس کرونا مبتلا شدند و همه اقدامات مراقبتی برای آنان انجام شده است، ادامه داد: همه بیماران در شهر خودشان درمان می‌شوند و به شهر دیگری انتقال نمی‌یابند و  کادر درمان تلاش می‌کند که انتقال بیمار در بین مراکز درمانی انجام نشود تا سبب آلودگی بیشتر نشود، زیرا این موضوع در مجموع به نفع شبکه درمان خواهد بود.

آرمانی‌کیان با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه درمان استان مراجعه و معاینه سرپایی بیماران را ترجیح می‌دهد، اظهار کرد: در این روش شیوه درمان بیماران مشکوک به کرونا توسط شبکه درمان انتخاب خواهد شد، زیرا احتمال درگیر شدن افراد با ویروس کرونا در مراجعه به بیمارستان‌ها با وجود همه اقدامات انجام شده، وجود دارد.

وی ضمن قدردانی از هم‌استانی‌ها برای رعایت نکات بهداشتی و آداب تنفسی، با اشاره به اینکه کادر درمان استان از زنجانی‌ها خواهش می‌کنند با ماندن در خانه و مراقبت از خود به روند قطع زنجیره انتقال بیماری به خود و کادر درمان استان کمک کنند، افزود: هر فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند ظرفیت افزایش ۱۰ نفری آمار بیماران را ایجاد کند، از این رو اخلاق اجتماعی و انسانی ما است که از خود و دیگران مراقبت کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۹ مورد قطعی مثبت ابتلا به ویروس کرونا از لحاظ آزمایشگاهی در استان به ثبت رسیده که بیمارستان مرکزی ارجاع بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا در زنجان، بیمارستان حضرت ولی‌عصر (عج) است، تصریح کرد: سایر مراکز درمانی از جمله بیمارستان آیت‌الله موسوی برای مراجعه سایر بیماران با رعایت همه اصول پیش‌بینی شده در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز به افزایش مراکز پذیرش بیماران کرونایی، از ظرفیت دیگر بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان امام حسین (ع) و شهید بهشتی استفاده خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با تاکید بر اینکه اکنون یکی از نگرانی‌های موجود در جامعه، برچسب زدن به بیماران مبتلا به کرونا است که اگر نتوان جلوی این عارضه را گرفت، بیماران مبتلا از مراجعه به مراکز درمانی سرباز خواهند زد، در رابطه با کنترل استرس، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی کنترل استرس را برای افزایش ایمنی پیشنهاد کرده است، ولی باید یادمان باشد که بیماری کرونا را جدی بگیریم.

آرمانی‌کیان ضمن قدردانی از کادر درمانی استان، با اشاره به اینکه در حالی که مردم عادی از اسم کرونا می‌ترسند، کادر درمانی با همه وجود با کرونا درگیر شده‌اند، اظهار کرد: استان زنجان به دلیل رعایت اصول بهداشتی توسط مردم در حال حاضر درگیری کمتری نسبت به استان‌های اطراف با بیماری کرونا دارد.

وی افزود: در شبکه بهداشت و درمان مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توان در هیچ اقدامی به کیفیت صددرصدی رسید ولی تلاش میشود همه خدمات در بهترین کیفیت خود ارائه شود و وضعیت کنونی نشان‌دهنده عملکرد به نسبت قابل قبول است.

این مسئول با اشاره به اینکه مراحل مراقبت از بیماران کرونایی با توجه به مرحله بیماری از قرنطینه، بستری و نقاهتگاه متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: در همه مراکز شهرستان‌ها تجهیزات لازم اعم از آمبولانس‌های مجهز برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا پیش‌بینی شده است. خانه بهترین مکان برای گذراندن مرحله نقاهتگاه است، زیرا از لحاظ عاطفی و تغذیه مقوی به بهیود بیمار کمک می‌کند، البته به شرطی که امکانات مورد نیاز در منزل فراهم باشد و در صورت فراهم نبودن امکانات، افراد به نقاهتگاه که طبق پروتکل خاص تعریف شده، ایجاد شده و نگه‌داری می‌شوند.

آرمانی‌کیان خاطرنشان کرد: طبق آمار جهانی مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا ۲ درصد گزارش شده است ولی در درمان بیماران کرونایی از ترکیبات دارویی استفاده شده و بیماران بهبود یافته‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در ادامه این نشست خبری در رابطه با توزیع مواد ضدعفونی‌کننده در استان، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی روز گذشته و امروز (۲۰ و ۱۹ اسفند) در استان ۴۰ تن مواد ضدعفونیکننده با پایه الکل تولید شده است.

جواد تاج‌کی با اشاره به اینکه علاقه‌مندی مردم به خرید اقلام بهداشتی در جامعه و استان بسیار بالا است، افزود: با توجه به شرایط موجود هر چقدر هم اقلام بهداشتی در استان توزیع شود، باز هم کمبود احساس خواهد شد. با توجه به اینکه در استان دو شرکت بزرگ تولید ماسک وجود دارد و در حد توان نیز، تولید و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌استانی‌ها می‌توانند، از پارچه دو لایه در منزل ماسک بدوزند که هم بهداشتی بوده و هم قابل شست‌وشو است و با اتو نیز می‌توان آن را ضدعفونی کرد، ادامه داد: مراکز درمانی دغدغه اصلی ما برای تهیه اقلام بهداشتی است، زیرا زمان پایان شیوع این بیماری مشخص نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه امور و توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها از طریق گشت‌های مشترک تعزیرات و سازمان صمت کنترل می‌شود و در داروخانه‌ها دوربین‌های کنترلی دارند از این رو عملکرد آن‌ها نیز کنترل می‌شود، تصریح کرد: تولیدات شرکت‌های مواد ضدعفونیکننده در استان توزیع می‌شود و با توجه به روند امور و ادامه تولید به نظر می‌رسد طی چند روز آینده عطش خرید لوازم بهداشتی فروکش خواهد کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در پاسخ به عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در مورد تولید مواد ضدعفونیکننده و اقلام بهداشتی در استان، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ شرکت دانش‌بنیانی در استان موفق به این کار نشده است. در اوایل کار چند اقدام احساسی توسط این شرکت‌ها انجام شد که مورد تایید نبود و تاکنون مجوز بهداشتی در استان برای این فعالیت‌ها صادر نشده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha