• چهارشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98120705564
  • منبع : نمایندگی قزوین

در راستای پیشگیری از کرونا؛

رفت‌وآمد دانشجویان خارجی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) رصد می‌شود

رفت‌وآمد دانشجویان خارجی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) رصد می‌شود

ایسنا/قزوین مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: رفت‌وآمد و سلامت تمام دانشجویان خارجی دانشگاه امام خمینی (ره) تحت نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، رصد می‌شود ضمن اینکه گندزدایی خوابگاه‌های دانشجویی نیز ازجمله مصوبات کارگروه پدافند زیستی است که باید اجرایی شوند.

نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با عنوان راهکارهای رسانه‌ای پیشگیری از شیوع کرونا با حضور محمدحسن ارداقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به همت بسیج رسانه قزوین شب گذشته ششم اسفند ماه در سپاه صاحب‌الامر (عج) برگزار شد.

وقتی از کرونا حرف می‌زنیم لبخند بزنیم

ارداقیان در ابتدای سخن خود با بیان اینکه تصمیم بگیریم وقتی از کرونا حرف می‌زنیم لبخند بزنیم، عنوان کرد: آنچه در جامعه وجود دارد نگرانی از شیوع کرونا نیست مسئولین بیشتر نگران جو روانی جامعه هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم آرامش ایجاد کنیم آموزش‌ها مؤثر نخواهند بود، ادامه داد: خوراک علمی و تخصصی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم تا رسانه‌ها با ابزار و تخصص خود آن را به مردم انتقال دهند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: فضای خوب بین رسانه و مجموعه سلامت در کمتر استانی دیده می‌شود. حتی یک شایعه و مطلب غیرعلمی از همکاران رسانه‌ای در قزوین ندیدیم که این مایه دلگرمی برای خادمان حوزه سلامت است.

خدمات تیم‌های درمانی توسط رسانه‌ها منعکس شود

وی اشاره کرد: همکارانی که در بیمارستان‌ها خدمات درمانی ارائه می‌دهند هر یک خانواده دارند که جو رسانه‌ای نامطلوب می‌تواند موجب نگرانی آنان شود. رسانه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند تا خدمات این عزیزان در جامعه منعکس شود، همچنین انعکاس پیام‌های مردم موجب تزریق انرژی به تیم‌های درمانی خواهد شد.

ارداقیان تصریح کرد: در خصوص کرونا همه اطلاعات از سوی رسانه ملی و مسئولین وزارت بهداشت مطرح شده است. برای اینکه شما به مردم اطمینان و آرامش دهید می‌گویم که کرونا یک عضو از خانواده ویروس‌ها و مانند آنفلوانزا است.

وی ادامه داد: این ویروس جدید بوده و تا به امروز دانشمندان آن را شناسایی نکرده بودند به لحاظ کشندگی نسبت به آنفلوانزا و سارس کم خطرتر است و سرعت انتقال بالایی دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: کرونا، ویروسی نیست که مردم به این اندازه از آن بترسند افرادی که ویروس وارد بدنشان می‌شود می‌توانند با استراحت در خانه دوره بیماری را مانند سرماخوردگی طی کنند پس نگرانی وجود ندارد.

وی اعلام کرد: افراد بالای ۶۵ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای ازجمله قلبی-عروقی، کلیوی، نقص سیستم ایمنی، دیابت، سرطان و همچنین مادران باردار و کسانی که بنیه جسمی کمتری دارند در معرض خطر هستند.

ارداقیان خاطرنشان کرد: علائم کرونا با سرفه، عطسه و تب شروع می‌شود و مراحل شدیدتر فرد دچار تنگی نفس شده و ممکن است منجر به بستری در بیمارستان منجر شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان پیشگیری کرد، گفت: در اسلام به رعایت بهداشت فردی تأکید شده است برای پیشگیری از بیماری نیز رعایت بهداشت فردی، دست و تنفسی مهم است و این امر باید نهادینه شود چراکه سپر محکمی برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اشاره کرد: باید بهداشت و آداب تنفس را رعایت کنیم. قطرات تنفسی و انتقال از طریق دست دو راه ۱۰۰ درصد انتقال این ویروس است.

وی اعلام کرد: سطوح دست‌ها باید به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه شسته شود. اگر فردی علائم سرماخوردگی دارد هنگام عطسه از دستمال‌کاغذی یا گودی آرنج استفاده کرده و بهترین کار استراحت در منزل است.

ارداقیان مطرح کرد: مردم از تردد در مکان‌های شلوغ خودداری کنند و فاصله ایمن یک و نیم متری را با افراد بیمار رعایت کنند، بازهم تأکید می‌کنم که مرگ‌ومیر کرونا از آنفلوانزا کمتر است.

استفاده ماسک تنها به لحاظ روانی برای مردم‌ تأثیر دارد

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک تنها برای دو گروه ضرورت دارد، گفت: استفاده ماسک تنها به لحاظ روانی برای مردم‌ تأثیر دارد. بیماران مبتلا به کرونا ویروس و افرادی که علائم سرماخوردگی دارند حتماً از ماسک استفاده کنند همچنین کسی که از بیمار مبتلا به کروناویروس، آنفلوانزا و یا بیماری‌های تنفسی مراقبت می‌کند استفاده از ماسک برایش ضرورت دارد ضمن اینکه کادر درمانی ملزم به استفاده از ماسک هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه ماسک زدن آدابی دارد، بیان کرد: ماسک‌های سه لایه تاریخ‌مصرف سه‌ساعته دارد به‌شرط اینکه در این سه ساعت آلوده نکنیم وقتی قطرات تنفسی روی آن‌ می‌نشیند ماسک منشأ بیماری خواهد بود.

وی اضافه کرد: ویروس کرونا در هوا معلق نیست بلکه در قطرات تنفسی است و در مکان‌های سرد و نمدار فعال است به همین جهت امیدواریم با فصل گرم از بین برود.

ارداقیان با بیان اینکه ساختار ویروس کرونا چربی است، عنوان کرد: به دلیل ساختار چربی کرونا این ویروس با مایع دستشویی از بین می‌رود اگر مایع دستشویی یا آب نبود ژل ضدعفونی به همراه داشته باشیم. فراموش نکنیم دستگیره درب‌ها، کلید و کیبورد کامپیوتر را با مایع الکلی ۷۰ درصد تمیز کنیم.

وی در خصوص شایعات تصریح کرد: در حال حاضر از بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی عبور نکرده‌ایم به همین جهت افراد کوچک‌ترین سرماخوردگی را کرونا تلقی می‌کنند.

با رعایت مسائل بهداشتی کرونا را شکست می‌دهیم

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در فضای مجازی شایعات با چند هدف مشخص منتشر می‌شود یک هدف ممکن است اقتصادی باشد در خریدوفروش ماسک و دم‌نوش‌ها میزان خرید افزایش پیداکرده است، رسانه‌های غرب تلاش دارند مملکت را سست جلوه دهند و بگویند ایران توان مدیریت ندارد.

وی بیان کرد: همه در کنار هم ایستادیم و دانشگاه علوم پزشکی آموزش و خدمات درمان ارائه خواهد داد؛ مردم به شایعات توجه نکنند و خبرنگاران اخبار درست را منتشر کنند. رسانه‌ها با بدنه مردم ارتباط دارند و می‌توانند جمعیت عظیمی را هدایت کنند. مردم نگران نباشند چون با رعایت مسائل بهداشتی کرونا را شکست می‌دهیم.

ارداقیان تصریح کرد: برخی مطالب غیرعلمی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان اینکه من پزشک هستم منتشر می‌شود که جایگاه علمی ندارد و این افراد پزشک نیستند. برای همین منظور در دانشگاه علوم پزشکی از متخصصین عفونی و فوق تخصص ریه فیلم‌هایی با عنوان مطالب علمی تهیه خواهیم کرد و برای نشر در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد تا مردم بینند و آگاه، مسلح و مسلط به دانش با این مقوله روبه‌رو شوند.

تا سه‌شنبه شب مورد مثبتی از کرونا ویروس در قزوین گزارش نشده است

وی با اعلام اینکه تا هم اکنون سه شنبه شب مورخ ششم اسفند مورد مثبتی از کرونا ویروس در قزوین گزارش نشده است، ادامه داد: در کل کشور ۲۱ مورد کرونا مثبت با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، اگرچه توصیه می‌کنیم مردم به مناطق آلوده رفت‌وآمد نکنند ولی کرونا چیز وحشتناکی نیست و با بهداشت و رعایت و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان جلوی این ویروس ایستاد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اعلام اینکه همه استان پای‌کار هستند و تعطیلی‌ها تصمیم مجموعه دستگاه‌های اجرایی بوده است، تشریح کرد: در مساجد و مجالس عزاداری چای ندهیم و در صورت پخش چای لیوان یک‌بارمصرف استفاده کنیم، اگر نمازگزاری احساس ناخوشی دارد در خانه استراحت کند.

وی اعلام کرد: ما بر تشکیل نشدن تجمعات تأکید داریم در همین راستا مسئولین دانشگاه علوم پزشکی قزوین در اینستاگرام طی دو روز آینده پرسش اهالی رسانه را پاسخ خواهند داد.

هیچ مصلحتی در نظام جمهوری اسلامی بالاتر از سلامت مردم نیست

ارداقیان با تأکید بر اینکه هیچ مصلحتی در نظام جمهوری اسلامی بالاتر از سلامت مردم نیست، افزود: در این مدت حرف‌های غیرمنطقی بسیاری از سوی دشمنان شنیده شده است. متولیان سلامت از لحظه نخست که متوجه موارد مشکوک شدند به وزارتخانه اعلام کردند و یک روز پیش از انتخابات از سوی وزارت بهداشت به مردم اعلام شد.

وی با بیان اینکه تا اواسط اردیبهشت میزبان این ویروس خواهیم بود، بیان کرد: تعطیلی دانش‌آموزان برای رعایت مسائل بهداشتی بوده چون رعایت بهداشت فردی برای کودکان سخت است و علاوه بر آن نمی‌توانند فاصله را رعایت کنند. بر اساس مصوبات کارگروه پدافند زیستی، گندزدایی مدارس و اتوبوس‌ها باید انجام شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اشاره کرد: در حال حاضر کیت آزمایش کرونا در استان نداریم و قرار شده به ما کیت تشخیص دهند. در حال حاضر آزمایش موارد مشکوک به انستیتو پاستور ارسال‌شده و طی ۴۸ پاسخ را برای ما ارسال می‌کنند.

وی در خصوص نگرانی مردم برای مراجعه به دندانپزشکی گفت: اکثر لوازم دندانپزشکی یک‌بارمصرف است و لوازمی که یک‌بارمصرف نیست با دستگاه‌های مطمئن استریل می‌شوند.

ارداقیان اشاره کرد: برای بیمارستان‌ها بخش ویژه‌ای برای کرونا در نظر گرفته‌شده است و از همکاران خود حفاظت خواهیم کرد در همین راستا سه‌شنبه محموله‌ای از لوازم بهداشتی بین بیمارستان‌ها توزیع شده است.

وی با اعلام اینکه در کشور ۱۵ شرکت روزانه یک‌میلیون ماسک به‌صورت روزانه تولید می‌کنند، گفت: طی روزهای آینده بسته بهداشتی متشکل از ماسک، محلول ضدعفونی و بسته‌های آموزشی رایگان توزیع خواهد شد و استان‌های با موارد مثبت کرونا در اولویت قرار دارند و قزوین که مورد مثبتی وجود ندارد در اولویت بعدی است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: رفت‌وآمد و سلامت تمام دانشجویان خارجی دانشگاه امام خمینی (ره) تحت نظر معاونت بهداشتی رصد می‌شود. گندزدایی خوابگاه‌های دانشجویی نیز ازجمله مصوبات کارگروه پدافند زیستی است که باید اجرایی شوند.

ارداقیان در پایان تأکید کرد: بیمارستان بوعلی مرجع کروناست که ۱۰۰ تخت در آن آماده کردیم و دو بیمارستان معین در کنار آن وجود دارد. همچنین بیمارستان صحرایی با ۴۰ تخت نیز در نظر گرفته‌شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha