به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز سینمای مستند و تجربی، مجاوری دربارهی جدیدترین اثر مستند خود توضیح داد: از ابتدای بهمنماه فیلمبرداری مستند «پری» را در شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی آغاز کردیم. این مستند نگاهی به آیینهای زنانه حول یکی از کهنترین ایزدبانوان اساطیری ایران با نام «پری» دارد.
وی با تاکید بر این که ساخت مستند «پری» در ادامهی سوژههای مورد علاقهاش در عرصهی مستندسازی است، افزود: این که چگونه باور به ایزدبانوان اساطیری هنوز در هیئت آیینهای زنانه هستی دارد، همواره ازدلمشغولیهای من بوده و پیشتر نیز مستندی با نام «اینانا» در همین ارتباط کار کردم که نگاهی مفهومی به این ایزدبانو داشت؛ «پری» اما آیینی زنده و در جریان است که هنوز در «نهبندان» در خراسان جنوبی از پس هزارهها به حیات خود ادامه میدهد.
این مستندساز با بیان این که «پری» از نخستین ایزدبانوان نجد ایران است که در بخشهای گستردهای مورد ستایش بوده، تصریح کرد: «پری» ایزدبانوی پیشآریایی و پیش ازردشتی است که با باروری، زایش، فراوانی در ارتباط است؛ با آب، باران، برکهها، با محصول خوب و درخت و رویش مرتبط است. نشانههایی از قومی به نام «پریکان» هم در مرکز ایران از هزارههای قبل از میلاد در دست است.
وی ادامه داد: برخی پژوهشگران معتقدند نشانهی حضور آنان فراتر از این جغرافیا، در طول تاریخ از میان رفته است؛ لیکن وجود آیینهای مرتبط با پری در جنوب خراسان و زابل که پژوهش فیلم بدان تاکید دارد، نشان موثقی از حرکت این قوم به سوی شرق ایران است.
این مستندسار تصریح کرد: خویش کاری «پری» بارورسازی است. سرسبزی و گسترش کشتزارها است. او آورندهی سال نیکو و برکت است. باور به این خویشکاریهای اساطیری شاید با همان طراوت هزارههای دور، هنوز در آیینهای جاری این خطه دیده میشود.
مجاوری در پایان با اشاره به پیشینهی طولانی این پروژه گفت: از سال ۸۲ پژوهش این پروژه را شروع کردم و همان سال تصاویر اولیه توسط مرتضی پورصمدی فیلمبرداری شد، اما پروژه معلق ماند تا این که بار دیگر بهمنماه امسال با تصویب مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تصویربرداری سیدمهدی موسوی، این مستند را کلید زدیم. از آن جایی که این مستند بخشهای مختلفی دارد، ممکن است تولید آن یک سال زمان ببرد.
انتهای پیام
نظرات