• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 98111612136
  • خبرنگار : 50130

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کردستان:

صیانت از اورامان حفظ منظر فرهنگی آن در ایران و عراق است

صیانت از اورامان حفظ منظر فرهنگی آن در ایران و عراق است

ایسنا/کردستان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان با تاکید بر اینکه رسانه نقش مهمی در توسعه و شناساندن یک آثار جهانی دارد گفت: حفظ و صیانت از اورامان به عنوان یک اثر جهانی حفظ منظر فرهنگی اورامان در دو کشور ایران و عراق است چرا که منطقه اورامانات در هر دو کشور گسترده است.

اسماعیل مریوانی امروز چهارشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره رسانه و میراث کردستان اظهار کرد: در عصری هستیم که رسانه از معیارهای توسعه جامعه است و نقش بسزایی را در توسعه جامعه ایفا می کند.
وی افزود: لینک گذشته به امروز از جمله نقش رسانه در حوزه میراث فرهنگی و تاریخ است و اگر این نقش ایفا نشود گسستگی تاریخ را موجب خواهد شد.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان بیان کرد: میراث فرهنگی و حیات گذشته ربط به آینده دارد و نمی توان آن را از گذشته حذف کرد.
وی در خصوص اهمیت ثبت جهانی اورامان ادامه داد: ثبت جهانی یک اثر رویدادی است که نقش آن اثر را در سطح جهانی پررنگ می کند و پویایی اجتماعی، کمک های مالی و سرمایه گذاری های جهانی از مزایای این رویداد است.
مریوانی عنوان کرد: افزایش بازدید توسط دفاتر و آژانس های جهانی، ضرورت حفظ میراث فرهنگی در سطح جهان، رونق گردشگری در منطقه که خود موجب رونق اقتصادی و ایجاد کسب و کار می شود و همچنین بهبود زندگی مردمان منطقه از دیگر مزایای ثبت جهانی یک اثر است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه نقش مهمی در توسعه و شناساندن یک آثار جهانی دارد بیان کرد: حفظ و صیانت از اورامان به عنوان یک اثر جهانی حفظ منظر فرهنگی اورامان و گستردگی در دو کشور ایران و عراق است که این مهم مستلزم در اختیار قرار دادن آگاهی برای مردم توسط رسانه ها است.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان خاطرنشان کرد: آموزش محیطی و چهره به چهره از وظایف میراث فرهنگی در راستای شناساندن آثار ثبت جهانی به مردم است که به عهده گرفتن این رسالت مستلزم مشارکت مردم منطقه خواهد بود.

خوش گفتار،داور بخش تولیدات تلویزیونی همایش رسانه و ثبت جهانی اورامان در ادامه این مراسم اظهار کرد: نقش رسانه ها در انتقال میراث فرهنگی از نسل های گذشته به نسل های آینده بسیار مهم است که در طول تاریخ ایفای نقش کرده است.

 وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در فرم و ساختارها از قدیم به ما منتقل شده است گفت: در نوع ساختار شهری نیز این پیام به کمک مدرسه و مسجد و بازار به ما منتقل شده است.

خوش گفتار عنوان کرد: اورامانات به لحاظ ساختاری و معماری بکر و دست نخورده است که باید بتوانیم این مزیت را در اختیار همه دنیا قرار دهیم و به اشتراک بگذاریم.

وی یادآور شد: باید توانایی های گذشته گان را بر فناوری های روز سوار کرد و به نحوی بهتر به جهانیان معرفی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha