امکانات بهداشت، درمان و سلامت در هر کشور به عنوان یکی از شاخصها برای سنجش میزان توسعه یافتگی و رفاه مردم شناخته می شود و سازمان تأمین اجتماعی با ارائه تعهد خدمات درمانی به نیمی از جمعیت کارگری کشور، یکی از بزرگترین دستگاه های فعال در شبکه بهداشت و درمان جامعه ما به شمار می رود. تأمین اجتماعی، یک سازمان خودگردان است که باید بدون نیاز به بودجه دولت و با دریافت حق بیمه از کارگران زیر پوشش این سازمان، در مواقع نیاز به آنها خدمات درمانی ارائه دهد، اما کیفیت این خدمات در سال های اخیر، به دلیل افزایش جمعیت بیمه گذاران از یک سو و ثابت ماندن امکانات تأمین اجتماعی به ویژه تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی از سوی دیگر، رو به کاهش گذاشته است.
از شلوغی تا کمبود پزشک و پرستار
آقای رئیسی که ۷۳ سال دارد و برای کنترل بیماری قند و فشار خون خود و همسرش به بیمارستان غرضی مراجعه کرده، با رضایت از کیفیت خدمات این مرکز، می گوید: خوبی اینجا این است که هم برای بیمه شدگان رایگان است و هم اگر نیاز به آزمایش خون، عکس برداری، سونوگرافی و ... داشتیم، همین جا انجام می شود، فقط همیشه شلوغ است و باید صبح زود برای گرفتن نوبت پزشک مراجعه کنیم، نوبت های سونوگرافی، سی تی اسکن و رادیولوژی هم به سختی و برای چند هفته و حتی چند ماه بعد داده می شود.
جوان دیگری که به خاطر سنگ کلیه به مرکز درمانی غرضی مراجعه کرده است، با انتقاد از کم توجهی کارکنان بخش اورژانس، می افزاید: از صبح در بخش اورژانس هستم و پزشکی بالای سرم نیامد، فقط بعد از چند ساعت پرستاری آمد و یک مسکن تزریق کرد و مرخص شدم.
در بیمارستان شریعتی نیز بیماران از کمبود امکانات و رسیدگی ناکافی پرستاران و پزشکان گله مند هستند. از جمله بانوی ۳۴ ساله ای که در بخش زنان بستری شده و معتقد است به ندرت پزشکی بر سر تخت بیماران حاضر می شود و پرستاران نیز گاهی برای انجام کارهایی مثل تزریقات یا قطع و وصل سرم، به موقع بر سر تخت بیماران حاضر نمی شوند.
آقای ملک محمدی که برای مداوای دست شکسته دختر ۳ ساله اش در نوبت نشسته نیز با انتقاد از شلوغی بیش از اندازه بیمارستان، می گوید: هفته قبل دست دخترم در خانه آسیب دید و او را اینجا آوردیم، چند ساعت طول کشید تا دکتر او را معاینه کرد و بعد از گرفتن عکس، قرار شد ساعد دست را گچ بگیریم، اما از وقتی به خانه برگشتیم نه تنها درد فرزندم کمتر نشد، بلکه مدام گچ دور ساعدش تکان می خورد و حالا که آمده ایم پزشک می گوید باید دست را دوباره تا بازو گچ بگیریم.
دو بیمارستان و روزانه ۳ هزار مراجعه کننده
حسین رحمانی، دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشکلات کارگران برای درمان در بیمارستان ها و درمانگاه های ملکی تامین اجتماعی، اظهارکرد: مرکز درمانی غرضی آخرین بیمارستانی بود که تامین اجتماعی ۳۵ سال پیش در اصفهان ساخت و در این مدت با این که تعداد بیمه شدگان در استان صنعتی و کارگری اصفهان هر سال با رشد قابل توجه روبرو بوده است، اما ظرفیت خدمات و امکانات درمانی ثابت مانده و متناسب با نیاز این جمعیت میلیونی، افزایش نیافته است.
او با اشاره به ناکارآمدی دفترچه های بیمه و حتی راهکارهای جدیدتری مانند بیمه های تکمیلی برای درمان خانواده های کارگری، افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد، تمایل کارگران در سال های اخیر به استفاده از خدمات درمان رایگان در مراکز ملکی تامین اجتماعی نیز افزایش یافته، اما به همین نسبت، گلایه های خانواده های کارگری از صف های طولانی برای گرفتن نوبت پزشکان و استفاده از خدماتی مانند آزمایشگاه تشخیص طبی، سونوگرافی، سی تی اسکن و ... و گاهی برخورد نامناسب کارکنان و کیفیت پایین خدمات در بیمارستان ها و درمانگاه های تامین اجتماعی نیز روز به روز بیشتر می شود.
رحمانی یکی از پروژه های بزرگ زمین مانده در اصفهان را ساخت سومین بیمارستان تامین اجتماعی در این کلان شهر دانست و گفت: این بیمارستان که به نام میلاد در بسیاری از استان های کشور ساخته شده قرار بود در یکی دو دهه قبل ساخته شود، اما هنوز حتی کلنگ آن به زمین نخورده و به همین دلیل است که آمار مراجعان به دو بیمارستان غرضی و شریعتی به ۳ هزار نفر در روز رسیده است.
خرید زمین بیمارستان، اختلاف بر سر عوارض ساخت
علی اعتصام پور، مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، تعداد تخت های فعال در مراکز بستری تامین اجتماعی استان اصفهان را ۹۰۰ تخت اعلام کرد و گفت: تعهد ساخت یک مرکز درمانی جدید در دوره مدیریت گذشته امضا شده و قرار است با نام مرحوم نوربخش نامگذاری شود. اولویت ما برای اجرای این پروژه، تامین منابع مالی است و این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و همراهی شهرداری این پروژه اجرا خواهد شد.
وی از تهاتر بخشی از مطالبات تامین اجتماعی با شهرداری برای خرید زمین این مرکز درمانی خبر داد و افزود: با این تهاتر، سند ملکی که قرار است مرکز درمانی در آن ساخته شود، به نام سازمان زده شده، یعنی یک گام اصلی که مالکیت بوده برداشته شده است.
وی با اشاره به اختلاف اداری بین شهرداری و سازمان تامین اجتماعی در زمینه پروانه و عوارض ساختمانی، گفت: سازمان اعتقاد دارد با توجه به این که مکان این مرکز درمانی عام المنفعه است شهرداری نباید هزینه ای بابت پروانه و .. دریافت کند، این موضوع از سوی مسئولان استانی در حال پیگیری است و امیدواریم با آمدن مدیرعامل سازمان به یک جمع بندی برسیم.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان پیش بینی کرد که درصورت تامین بودجه و رفع موانع دیگر، ساخت این بیمارستان جدید ظرف سه سال به نتیجه برسد و ادامه داد: اگر بودجه لازم تامین و پیمانکار قابلی برای اجرای این طرح به کار گرفته شود، این پروژه ظرف دو تا سه سال حداکثر قابل اجراست، اما مسایل توافقات بین سازمان در تهران و شهرداری باید انجام شود.
کاهش تراکم بیمارستان های تامین اجتماعی با نظام ارجاع
اعتصام پور با اشاره به پروژه هایی که در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسند، گفت: با توجه به بازسازی های انجام شده، دهه فجر امسال حدود سه طبقه در بیمارستان شریعتی و چندین بخش در مجتمع غرضی در حوزه بستری به تعداد تخت های مراکز درمانی تامین اجتماعی در استان اضافه شد، همچنین قرار است به زودی در یکی دو پلی کلینیک نیز شیفت بعد از ظهر فعال شود تا بخش سرپایی بیشتر زیر پوشش بگیرد.
وی در ادامه از امضای قرارداد با مراکز درمانی از جمله عسگریه برای ارائه خدمات سرپایی به بخشی از بیمه شدگان تامین اجتماعی خبر داد و افزود: این مراکز درمانی قرار است بدون گرفتن هزینه های مازاد، خدماتی مانند ام آر آی، سونوگرافی و .. را به دارندگان دفترچه های تامین اجتماعی ارائه دهند. البته چون تامین اجتماعی با ۴ هزار و ۲۰۰ پزشک و بیمارستان در استان اصفهان طرف قرارداد است، اگر بخشی از مراجعات مردم از طریق سیستم ارجاع که بخش نخست آن از طریق پزشکان عمومی است، پاسخ داده شود، دیگر در مراکز درمانی تامین اجتماعی شاهد تراکم های کاذب کنونی نخواهیم بود.
افزایش میزان رضایتمندی مراجعان
مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در واکنش به شکایات فراوان بیمه شدگان تامین اجتماعی از عدم رسیدگی در بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی، گفت: هر سوالی در این رابطه وجود داشته باشد پاسخگو هستیم. خوشبختانه اکنون با نظارت قاطع و پزشکان متخصصی که در هر سه بیمارستان تامین اجتماعی مشغول به خدمت هستند، شکایات به اندازه زیادی کاهش یافته و میزان رضایتمندی مراجعان بهبود یافته است. در جلساتی که با مخاطبان کارگری داریم نیز از کیفیت خدمات اظهار رضایت می شود اما ممکن است موارد بسیار محدودی از خطاهای انسانی یا عدم تعهد نیز وجود داشته باشد.
وی حضور شبانه روزی متخصص در بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی را یکی از خدمات کم نظیر تامین اجتماعی دانست و ادامه داد: دست کم ۱۰ پزشک عمومی به صورت ۲۴ ساعته در درمانگاه و بخش ها حضور دارند حتی روسای بیمارستان های ما در ساعت هایی بیشتر از حد استاندارد حضور فعال دارند و به نظر می رسد از این نظر میزان رضایتمندی افزایش یافته است، البته ستاد رسیدگی به شکایات ما به اضافه روابط عمومی همیشه آماده دریافت نظرات رسانه ها و مردم است.
انتهای پیام
نظرات