به گزارش ایسنا، آرش حدادی با اشاره به فرصتها و چالشهای تنوع مدارس در ایران اظهار کرد: در ایران حدود ۲۰ نوع مدرسه داریم. مدارس متنوع در کشور با هدف امکانات بهتر برای دانشآموزان ایجاد شدند اما با توجه به عدم تقسیمبندی درست عدالت آموزشی و سرانه دانش آموزان در مدارس دولتی، رویکرد به این سمت رفته است که مدارس خاص شامل غیردولتیها، سپماد و نمونه، معمولا بهره برداری بهتری از خدمات مختلف از جمله خدمات دولتی میکنند.
وی افزود: استعدادسنجی و بودجه دو مقوله در رابطه با مدارس دولتی هستند. قطعا یک دانشآموز نخبه و بزرگسال را نمیتوان کنار یک دانشآموز معمولی رشد داد، زیرا دانش آموز نخبه نیاز دارد در موارد بیشتری آموزش ببیند و زمان بیشتری برای او صرف شود.
این مشاور مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی با اشاره به مصوبه چندی پیش مجلس برای کاهش تنوع مدارس عنوان کرد: مخالفتهای زیادی با این مدارس صورت گرفت و بسیاری از کارشناسان اعلام کردند امکان حذف مدارس سمپاد وجود ندارد، زیرا این مدارس دارای دانش آموزان نخبهای هستند که هر ساله در آسیا و جهان رتبههای خوبی برای کشور کسب میکنند.
وی ادامه داد: البته گاهی بخش عمدهای از اعتبارات صرف مدارس سمپاد و نمونه میشود و به مدارس دولتی اعتبارات و بودجه کمتری داده میشود و دانشآموزان در شهرها و روستاها نمیتوانند از امکانات استفاده کنند که این موضوع نیاز به بازنگری دارد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به روش تستزنی برای جذب دانش آموزان در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، عنوان کرد: اصل این موضوع غلط است و باید روش جذب بر اساس مهارت و توانایی باشد اما حقیقت آن است که برای نظام آموزش و پرورش در ایران این طور هدف گذاری شده که البته همه بر غلط بودن آن اذعان دارند.
وی که در برنامهای رادیویی صحبت میکرد گفت: ورود دانش آموزان به جامعه از طریق کنکور انجام میشود و بنابراین هدف گذاری مدارس نیز کسب موفقیت در کنکور و انجام روشهای مناسب تست زنی است. این مسئله سبب میشود هدف مدارس ورود به اجتماع نباشد در حالی که دانش آموزان را باید برای زندگی اجتماعی آماده کرد.
انتهای پیام
نظرات