«ایران» چنانکه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان داشته است با «بودجهای محدود» تبلیغ شده است. علیاصغر مونسان اوایل امسال نیز به بودجه تبلیغات گردشگری ایران اعتراض کرده و گفته بود: «در بسیاری از کشورها به ازای هر گردشگر ۱.۷ الی ۲.۲ دلار برای تبلیغات گردشگری هزینه میشود، اما متأسفانه در ایران هزینه این تبلیغات به چند سِنت هم نمیرسد.» محمدابراهیم لاریجانی مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، آن سخنان را تکمیل کرده و گفته بود: «سرانه بودجه ایران برای جذب هر گردشگر خارجی حدود ۳۰ سنت است.» هرچند که معاون گردشگری صراحتا به ایسنا گفته است: «ما با دست خالی برای گردشگری ایران تبلیغ میکنیم.»
با وجود چنین شرایطی، محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ تهیه و اجرای طرح ضربتی برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری به منظور اعتمادسازی و حفظ اشتغال و معیشت صدها هزار نیروی کار که در معرض بیکاری قرار دارند را در وضعیت موجود کشور ضروری دانست و به ایسنا گفت: این طرح با مشارکت بخش خصوصی در دست تهیه است.
او درباره ضرورت تهیه و اجرای برنامهای ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری، توضیح داد: با توجه به اتفاقات اخیر به خصوص ناآرامیهای آبانماه، تحولات عراق و اقدامات تروریستی فرودگاه بغداد، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و کنسل شدن بسیاری از پروازهای بینالمللی ضرورت برنامهریزی گسترده برای بازاریابی و تبلیغات اعتمادساز در ماههای پایان سال و قبل از شروع فصل پیک سفرهای گردشگران خارجی احساس میشود.
وی ادامه داد: بدیهی است ما به صورت ماهانه و سالانه برنامههای مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری در دستور کار داریم که متناسب با منابع، بودجه و امکاناتمان و در شرایط عادی به کار گرفته میشود، اما با توجه به تحولات اخیر و آثار منفی این اتفاقات روی اذهان و افکار عمومی مردم کشورهای بازار هدف، احساس میکنیم در فصل پیش روی گردشگری ورودی که از بهار ۹۹ آغاز میشود، با کاهش سفر به ایران مواجه شویم.
لاریجانی گفت: هرچند در حال حاضر تعدادی از تورها کنسل شده است، اما با توجه به اینکه در فصل پیک سفر نیستیم، حجم تورهای کنسل شده به لحاظ کمی و عددی رقم بزرگی نیست، ولی باید از هماکنون برای سال آینده برنامهریزی را شروع کنیم تا صدمات کمتری را شاهد باشیم.
او «مدیریت بحران در گردشگری» را مقولهای دانست که همه کشورهای فعال در صنعت گردشگری ممکن است با آن مواجه شوند، یادآور شد: موضوعاتی نظیر سیل، زلزله، کودتا، انقلاب، مسائل سیاسی، بیماریهای فراگیر و بسیاری موضوعات است که در کشورهای مختلف دنیا رخ میدهد و روی گردشگران ورودی آن کشور تاثیر میگذارد که با یک سری اقدامات ضربتی شرایط بهوجود آمده را مدیریت میکنند و به عبارتی بحران را پشت سر میگذارند.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری افزود: ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعالان بخش خصوصی و تمام کسب و کارهایی که از حوزه گردشگری به طور مستقیم و غیر مستقیم منتفع هستند و حتی شهرداریها و برخی سازمانها و وزارتخانههایی که کارکرد بینالمللی دارند، باید در برنامه «اعتمادسازی تبلیغات گردشگری ایران» با هدف عبور از چالش بوجود آمده نقش موثر ایفا کنند.
وی بیان کرد: بدیهی است اقدامات بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که برای شرایط عادی پیشبینی و طراحی شده هم به لحاظ کمی و حجم برنامهها و هم به لحاظ کیفی و نوع برنامه، جوابگوی تبلیغات منفی و رفع تشویش اذهان و تنویر افکار عمومی اتباع کشورهای بازار هدف نیست. ضمن اینکه این وزارتخانه به تنهایی نمیتواند برنامهریزی گستردهای را در بیش از۳۰ کشور بازار هدف اول گردشگری به لحاظ منابع مالی، انسانی و عملیاتی به کار گیرد، لذا نیازمند همکاری همه ذینفعان و فعالان حوزه گردشگری هستیم.
لاریجانی ادامه داد: ضرورت مشارکت موثر همه فعالان گردشگری اعم از بخش خصوصی، کسب و کارها، رسانهها و سازمانهای دولتی و حاکمیتی، شهرداریها، اتاقهای بازرگانی، هنرمندان و ورزشکاران در برنامه ضربتی اعتمادساز تبلیغات گردشگری احساس میشود؛ چراکه آثار و منافع اقتصادی گردشگری متعلق به گروه خاص نیست و آحاد جامعه را تحت پوشش قرار میدهد. همچنین باید تقسیم کاری بین انجمنها و تشکلهای گردشگری و برخی نهادها و سازمانها با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اجرای این برنامه ضربتی صورت بگیرد.
او در ادامه به برخی اقدامات که در جریان این برنامه اعتمادسازی میتواند اجرا شود، اشاره کرد و افزود: اعلام شرایط واقعی کشور توسط سفارتخانهها، رایزنیهای فرهنگی و نمایندگیهای کشورمان در سایر کشورها بویژه در کشورهای بازار هدف گردشگری، حضور در فضای مجازی به خصوص پیامرسانها و شبکههای اجتماعی محبوب کشورهای بازار هدف، حضور در نشریات و سایر رسانههای تخصصی گردشگری، حضور پررنگ در نمایشگاههای گردشگری (تا اردیبهشت ۹۹ حدود هشت نمایشگاه مهم در پیش است)، اجرای برنامههایی نظیر هفتههای فرهنگی، بازارچههای صنایع دستی، جشنوارههای غذاهای سنتی و موسیقی ایرانی که بتواند مردم کشورهای هدف را مخاطب قرار دهد، برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران، تورپراتورها، بلاگرها و افراد ذینفوذ کشورهای بازار هدف، دعوت از اینفلوئنسرها و افراد اثرگذار در فضای مجازی، دعوت از سلبریتیها و افرادی که مردم کشورهای بازار هدف از آنها تأثیر میپذیرند و دهها طرح و ایده دیگر بخشی از اقدامات تدارک شده در طرح ضربتی اعتمادساز بازاریابی و تبلیغات در شرایط فعلی خواهد بود. البته با مشورت انجمنها، صنوف، تشکلها و صاحب نظران و برخی از سازمانها و نهادهای فعال بینالمللی این برنامهها به لحاظ کمی و کیفی تکمیل خواهد شد.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری تاکید کرد: پس از آن باید تامین منابع و تقسیم کار بین نهادهای دولتی، بخشهای مختلف وزارت گردشگری، بخش خصوصی، جامعه هتلداران، انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه تورگردانان، انجمن راهنمایان و سایر ذینفعان صورت پذیرد و با تقسیم کار ملی بین بخشهای مذکور هر یک باید بخشی از این برنامهها را به لحاظ مادی، معنوی، فنی و مشاورهای پشتیبانی کنند تا اجرا شود.
وی ادامه داد: حفظ روند رو به رشد گردشگری در ماههای پایانی سال و بویژه در سال آتی در عمل به حفظ کسب و کارها و مشاغل متعددی منجر میشود که در شهرها و روستاهای مختلف کشور به عنوان مقاصد گردشگری، دهها هزار جوان از آن به طور مستقیم ارتزاق میکنند و دهها هزار نفر نیز در دفاتر خدمات مسافرتی، رستورانها، مراکز اقامتی، راهنمایان گردشگری، بومگردیها مشغول به کاراند و چشم امید خود و خانوادههایشان به چرخیدن چرخ صنعت گردشگری است.
لاریجانی با بیان اینکه تاثیرات غیرمستقیم و القایی صنعت گردشگری بر سایر صنایع اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی، دریایی و حمل و نقل درون شهری، تولید، کشاورزی و کسب و کارهای خرد آحاد مردم نیز بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: اگر اکنون از تهیه برنامه ضربتی بازاریابی و تبلیغات گردشگری سخن می گوییم در واقع از حفظ اشتغال و معیشت مستقیم و غیرمستقیم صدها هموطن در اقصی نقاط کشور حرف میزنیم، بنابراین مشارکت همه فعالان و ذینفعان و نهادهای دولتی و غیردولتی را در این مسیر نیاز داریم.
انتهای پیام
نظرات