• پنجشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98101208960
  • خبرنگار : 50153

شیوه زندگی مرحوم محقق داماد نقش مهمی در زندگی مردم داشت

شیوه زندگی مرحوم محقق داماد نقش مهمی در زندگی مردم داشت

ایسنا/قم عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شیوه زندگی مرحوم آیت الله محقق داماد را دارای نقشی مهم در ارایه الگو به مردم دانست.

آیت الله رضا استادی در همایش «الگوی فقاهت ویژه نکوداشت مقام علمی مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد(ره)»  که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) می‎فرمایند: «مردم را با سکوت به ما دعوت کنید» که منظور توجه عملی به دین و اخلاق است و بزرگانی از جمله محقق داماد با زندگی سخت، در عمل، اخلاق و تقوای خود را نشان دادند و خیلی بند صحبت کردن و سخنرانی نبودند.

وی تصریح کرد: وضعیت علمی و زندگی و تقوای علمای سابق از جمله آیت الله العظمی محقق داماد درس و الگویی برای طلاب و فضلای امروز است، گفت: ایشان یک فقیه ارجمند و شخصیت شناخته شده در تاریخ حوزه است.

وی افزود: دیانت مردم وامدار فقهای بزرگی است که معارف را حفظ کردند و طوری زندگی کردند که مردم دین را در آنها لمس کردند؛ مرحوم محقق داماد نزدیک به چهل سال در حوزه علمیه زندگی کردند و شیوه زندگی ایشان تأثیر بسزایی در زندگی و حیات مردم به ویژه طلاب داشت.

وی معرفی این گونه اعاظم را تبین الگوهای واقعی اخلاقی وتقوایی در بین مردم وفضلا دانست و گفت: مرحوم محقق داماد عاشق علم و درس و بحث بود و کارهای علمی خود را هیچگاه تعطیل نمی کرد و حتی در روزهای تعطیلی نیز دروس خود را قطع نمی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که زندگی و زهد مرحوم آیت‎الله‎العظمی محقق داماد، نمود ویژه‎ای داشت، بیان کرد: مردم خداترسی و تقوا در چهره و سخن و عمل ایشان می‌‎دیدند. ایشان تمام طبقات حوزه را با همین تقوا سپری کرد.

وی با ذکر این مطلب که علما و فقهای ما در طول تاریخ رنج و زحمت بسیار زیادی کشیدند، یادآورشد: بسیاری از علما زیر همین شکنجه‎ها به شهادت رسیدند ولی هیچ گاه از اصول اعتقادی خود دست برنمی‎داشتند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم راهی جز این نداریم و حرف و گفته تقریبا بی اثر است و باید به مردم نشان بدهیم که خداترس هستیم و برای دین ارزش قائل هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha