هانیه هژبر الساداتی، امروز، 7 دیماه، در پیشهمایش «اخلاق و فرهنگ شهروندی» با تاکید بر منشور حقوق و مسئولیتهای شهرنشینی شهر مشهد که در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری همایشهایی بر محوریت جنسیت که زنان را از موضوع به سوژه تبدیل شود، قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: بهعنوان پژوهشگر در حوزه زنان، تمرکز بیشازحد در موضوعات جنسیتی به جای اینکه ما را به سوی همگرایی ببرد، ما را دچار افراطیسازی میکند و نهایتاً ما را به فکر جداسازی خیابانها میاندازد.
عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد عنوان کرد: بنا بر گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده است، ایران رتبه 148 جنسیتی در 150 کشور جهان را کسب کرده است. این مجمع حدود 14 سال است که به شکاف جنسیتی کشورها میپردازد. کشورهای ایسلند، نوروژ، سوئد در صدر جدول ایستادهاند و کشورهای سوریه، پاکستان، عربستان و ایران در قعر این جدول قرار دارند. کشورهای که در جدول میانه و روبه بالا بودند، روزبهروز بهتر شدهاند و کشورهای پایین جدول سالبهسال وضعیت حادتری پیدا کردهاند.
هژبر الساداتی با اشاره به اینکه «شکاف جنسیتی با شاخص کمی سنجیده میشود»، بیان کرد: این شاخصها شامل مشارکت فرصت اقتصادی، آموزش، بهداشت و بقا و توانمندی سیاسی است. به نقل از مدیرکل بینالملل امور معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، امسال در 153 کشوری که از نظر شکاف جنسیتی بررسی شدند، رتبه نهایی ایران 148 شد و در شاخص مشارکت اقتصادی رتبه 147، در آموزش 130، در بهداشت 118 و در مشارکت سیاسی 145 شد.
وی خاطرنشان کرد: دیدگاههای جنسیتمحور در مطالعات شهری، رشتهای است که از سال 1870 در قاره اروپا متولد شد. مجلاتی منتشر شد که به موضوع شهر و جنیست پرداخت. مسائل مختلفی از جمله توصیف و مقایسه زندگی زن و مرد و ایجاد تمایز بین جنس در توسعه نظریههای فمنیستی مدنظر قرار گرفت. در توسعه جنسیت در شهر میتوان به موج دوم فمنیستی اشاره کرد. در جوامع امروزی اغلب جنبههای زندگی روزمره در شهرها و شهرستانها اتفاق میافتد.
هژبر الساداتی گفت: دراین مطالعات، مباحثی مانند طراحی لباس از منظر جسنیت مد نظر قرار گرفت. لباسهای زنانه اساساً بر محور زیباشناسانه طراحی شده است. سوفی مکین در کتابی به عنوان دنیای مردانه مردانه مردانه این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است. شکاف جنسیتی فقط یک مسئله اجتماعی نیست بلکه این شکاف را در طراحی لباس، خانه و حتی ارتفاع کابینت که به اندازه مرد سفیدپوست کامل طراحی میشود را میتوان دید.
وی افزود: آیا عوامل موثر بر این شکاف را صرفا در سیاستگذاریهای بالا باید جستوجو کرد؟ یا همزمان باید لایحههای عمیقتر در زندگی روزمره را مورد بررسی قرار داد؟ صرف تصویب منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی برای ما برابری را به ارمغان میآورد؟ هر روز که چشم باز میکنیم در تمام لحظات نابرابری را حس میکنیم. این سوال پیش میآید که جای منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی در انتخابهای روزمره کجاست؟
عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد اظهار کرد: به باور پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی، تبعیض در فرهنگ روزمره و ادبیات ما وجود داشته باشد، حقوقی که به منظور حمایت و ایجاد فرصتهای برابر برای زنها و مردها نوشته شود، محکوم به تفسیرهای تبعیضآمیز است.
هژبر الساداتی ادامه داد: زنان در تبعیض و مزاحمتهایی که در روزمره و محیط کار برای آنها رخ میدهد، در مقام بد و بیراه گفتن از واژه نامرد استفاده میکنند. این واژه از نا+مرد=زن تشکیل شده است. ویژگیهای بداخلاقی و رفتاری را به جنس زنانه نسبت دادهاند. اینها نمونههای بسیار ظریفی است که چطور روابط قدرت در ادبیات روزمره جلوه پیدا میکند. ما زنان که در فضای اجتماعی و سیاسی کار میکنیم، بهسرعت جذب این قوانین مردانه میشویم.
وی تاکید کرد: ما بهرغم موفقیتهایی که در کار خود به دست آوردهایم، ویژگی زنانه خود را از دست دادهایم. برابری زن و مرد و شکافهای جنسیتی در موقعیتهای اجتماعی و سیاسی زمانی میتواند به نتیجه برسد که دستورهای از بالا و پایین به صورت همزمان صورت بگیرد. از نقدهایی که به زنان میشود این است که خودشان نمیخواهند حقشان را بگیرند و زود عقب میکشند.
عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد خاطرنشان کرد: وقتی ما با ذوق و شوق در مهدکودک به بچههای خود یاد میدهیم که «پسرها شیرند، مثل شمشیرند و دخترها موشند، مثل خرگوشند»، از همان اولین مشارکت زنان در جامعه رسمی و در مهدکودک یاد میدهیم که باید به مردها وابسته باشند و به آنها یاد میدهیم که تو نیاز به تیکهگاه داری و حتما باید در موضوعات زندگی پشت یک مرد قایم شوی. در ازدواج دختران خود نیز پیش از اینکه به معیارها و توانمندیهای ذهنی آنها توجه کنیم، به معیارهای زیباشناسانه آنها میاندیشیم و به دختران خود یاد میدهیم که باید با لباس سفید به خانه بخت بروند و با لباس سفید برگردند.
هژبر الساداتی عنوان کرد: تا مادامی که شکاف جنسیتی از زندگی روزمره، فرهنگ و زبان ما حذف نشود، هرقانونی که تصویب شود نهایتا توسط ما کنشگران محکوم به تفسیرهای تبعیضآمیز میشود.
انتهای پیام
نظرات