• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98100302207
  • خبرنگار : 71461

دبیرکل مجمع اهل بیت (ع) عنوان کرد:

معرفی اسلام ناب و مستند به جهان، موضع و راهبرد مجمع اهل بیت (ع) است

معرفی اسلام ناب و مستند به جهان، موضع و راهبرد مجمع اهل بیت (ع) است

دبیرکل مجمع اهل بیت (ع) با بیان این موضوع که راهبرد مجمع معرفی اسلام ناب به شیوه عقلانی، معنویت، عدالت و مقاومت در جهان است گفت: برخی درصدد هستند اسلام را از یک وجه معرفی کنند اما اسلام ریشه رحمانی دارد و ما باید اسلام ناب و مستند را به جهان معرفی کنیم و پس از آن افراد خود تصمیم بگیرند که چه دینی را می‌خواهند انتخاب کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا رمضانی امروز سه شنبه ( ۳ دی ماه) در نشست رسانه‌ای که به مناسبت محکومیت چهارمین سالگرد حبس غیرقانونی شیخ ابراهیم زکزاکی و تشریح اهداف و راهبرد مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام برگزار شد اظهار کرد: راهبرد مجمع معرفی اسلام ناب است آن هم به شیوه عقلانی، معنویت، عدالت و مقاومت؛ چرا که برخی اسلام را از یک وجه معرفی می‌کنند. اسلام ریشه رحمانی دارد و پیامبر اسلام (ص) پیامبر رحمت است اما به این معنی نیست که مسلمانان باید در برابر زور و تزویر کاری انجام ندهند بلکه در مقابل زور ایستادن امری عقلی و مورد تاکید دین اسلام  است.

وی خاطرنشان کرد:‌ وحدت دنیای اسلامی با نگاه تقریبی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما باید مکتب اهل بیت را با ادبیات جهانی معرفی کنیم. نگاه مجمع یک نگاه بین‌المللی است و بر همین اساس به دنبال شناخت قومیت‌ها و ملیت‌ها، اقلیم‌ها و جمع آوری بانک اطلاعاتی نسبت به اهل بیت (ع) هستیم. گرایش ملی و هویتی در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) یادآور شد: تحقق آرمان‌ها و اهداف برای ما با توجه به شناخت جامعه امروز بسیار مهم است. ما نسبت به کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه این نگاه را داریم که اسلام را به صورت دقیق معرفی کنیم. بنای ما بنای دعوت به اسلام است. شاید برخی در برابر این مسئله جبهه بگیرند اما هدف ما معرفی اسلام است و پس از آن هر فردی می‌تواند به اختیار خود دینش را انتخاب کند. امروز متاسفانه با قرائت‌های مختلفی از دین اسلام رو به رو هستیم. یک قرائت اسلام لیبرال بوده و نتیجه آن فاصله گرفتن از شریعت احکام شرعی و اجتماعی، و سکولاریزه کردن جوامع بشری و اسلامی است. دوم، اسلام افراطی است که در کشورهای مختلف با آن روبرو هستیم. در کشورهای اروپایی آنهایی که با خشونت رفتار می‌کنند ادبیاتی به غیر از ادبیات دینی و اسلامی را ترویج می‌دهند.

راه‌های شناخت اسلام

رمضانی با ارائه موضع و هدف مجمع بیان کرد: اسلام ناب و مستند در دنیای امروز بشری باید معرفی شود و این از جمله مواضع و اهداف مجمع است. نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی خنثی کننده این قرائت‌های افراطی و تفریطی نسبت به اسلام بود. آنهایی که می‌خواهند اسلام را بشناسند باید به دور از فرا فکنی رسانه‌ای به مطالعه روی آورند و به منابع اصیل یعنی قرآن و سنت و پس از آن به عقل خود مراجعه کنند. ما معتقدیم در هر جای دنیا و در هر مذهبی که اتفاق ناگواری برای فردی رخ بدهد و ایجاد رعب و وحشت و خشونت کند باید از طریق مسلمان و غیر مسلمان محکوم شود. ما نگاه خشونت‌آمیز در جوامع بشری در هیچ دین و مذهبی را قبول نداریم. این اتفاقاتی که در رابطه با شیخ زکزاکی و کشور نیجریه رخ داده است برای ما قابل پذیرش نیست. در دو دهه گذشته به دلیل نگاههای افراطی بیشترین قربانی‌ها را در جوامع مسلمانان داشته‌ایم. به روابط سیاسی دو جانبه کشورها کاری نداریم، هدف ما بررسی شخصیت انسان‌ها از منظر دینی است.

شیخ زکزاکی نگاهی تقریب‌گرا دارد و مدافع حقوق مردمش است

وی با ارائه معرفی شخصیت شیخ زکزاکی افزود: شیخ زکزاکی به لحاظ فردی به دنبال وحدت جهان اسلام بود و مخالف اختلاف فرق اسلامی است. هدفش راهبرد صلح و ترویج صلح در جهان است و نسبت به مذاهب برخورد دیالوگی دارد و معتقد بر این است که دیالوگ می‌تواند بین شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. در مجموع یک شخصیت صلح طلب و درصدد حل مشکلات جامعه نیجریه است. بنای او بنای مخالفت با قانون جامعه نبوده. بلکه در صدد کمک به مشکلات بشری بوده است. از حیث بین‌المللی برای ما قابل قبول نیست که در سازمان ملل که خود را مدافع حقوق بشر می‌داند شخصیتی همچون شیخ زکزاکی مورد بی مهری قرار بگیرد. نباید به سلامت انسان ها نگاه سیاسی داشته باشیم. ما نه به عنوان نظام جمهوری اسلامی این موضع راداریم  بلکه به عنوان یک انسانی که پایبند به ارزش‌های انسانی است این شخصیت باید مورد حمایت قرار بگیرد و از حقوق انسانی‌ بهره ببرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت‌ (ع) با بیان این موضوع که ما از جهت‌های مختلف وضعیت شیخ زکزاکی را برای جوامع انسانی و بخصوص پیروان اهل بیت (ع) تشریح و برنامه‌هایی را ارائه داده‌ایم، گفت: برگزاری کنفرانس‌های اسلامی و دفاع از شخصیت شیخ زکزاکی از جمله برنامه‌هایی بوده است که انجام داده‌ایم. همچنین از سازمان‌های دولتی و مردم نهاد کشورهای مختلف درخواست کرده‌ایم که به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. نه فقط کشورهای اسلامی، بلکه سازمان‌های دولتی در سراسر جهان باید برای از سلامتی شیخ زکزاکی و افرادی که به دنبال احقاق حقوق بشری هستند حمایت کنند. مجمع یک نهاد غیردولتی است و برای رهایی شیخ زکزاکی کارهای رسانه‌ای به ۲۵ زبان مهم دنیا را انجام داده‌ایم.

رمضانی افزود:همچنین از اعضای مجمع درخواست کرده‌ایم که برای حمایت از شیخ زکزاکی وارد عمل شود. برگزاری مراسم و برنامه‌هایی جهت تجلیل از مقام شیخ زکزاکی به عنوان یک شخصیت مصلح، نامه به سازمان‌های حقوق بشر و اتحادیه اروپا از دیگر اقدامات ما بوده است. اگر ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ... جهان اسلام با یکدیگر تجمیع شود شاهد هیچ نفوذی از سوی بیگانگان نخواهیم بود. اما متاسفانه استکبار همواره به صورت پنهان در بهره‌گیری و تجمیع این ظرفیت‌ها کارشکنی می‌کند. ما هم درصدد بیداری و آگاهی مسلمانان هستیم اما از طریق دینی هدف ما معرفی اسلام ناب و بیداری بشریت است. هر انسانی که درصدد رشد و تعالی خود است باید از این امر بهره ببرد. ما به دنبال این هستیم که جلوی اقدامات و آسیب‌هایی را که دشمنان درصدد هستند برای جوامع اسلامی و بخصوص پیروان اهل بیت (ع) به وجود بیاورند بایستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha