• دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98100201747
  • خبرنگار : 50210

شهردار:

شهرداری اراک تا 5 فروردین ۳۵۲ میلیارد تومان بدهکار بوده است

شهرداری اراک تا 5 فروردین ۳۵۲ میلیارد تومان بدهکار بوده است

ایسنا/مرکزی شهردار اراک گفت: طبق بررسی صورت گرفته شهرداری اراک تا پنجم فروردین ماه سال جاری ۳۵۲ میلیارد تومان بدهی داشته است.

محمدکریم شفیعی عصر امروز دوشنبه در صحن رسمی شورای شهر اراک در واکنش به گزارش رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در خصوص عملکرد هشت ماهه شهرداری در تحقق بودجه ۹۸ و انحرافات موجود بیان کرد: شهرداری اراک تا پنجم فروردین ماه سال جاری ۳۵۲ میلیارد تومان بدهی داشته است. حقوق اسفند کارگران، ۴ درصد سخت و زیان آور، بیمه، مالیات و سنوات پرداخت نشده بود و حقوق آذرماه و دی ماه نیز ۱۵ روزه پرداخت شده بود.

وی با اشاره به اینکه هر هفته یک رای دادگاه داریم که باید در قبال آن پرداخت صورت گیرد، تصریح کرد: شهرداری دارای درآمد است، اما بخشی از این درآمدها صرف پرداخت دیون می شود. برای خرید اتوبوس های جدید ۳۰ میلیارد تومان از پست بانک وام دریافت شد که باید ۱۱ قسط برای آن پرداخت می شد، اما تا زمان حضور من در شهرداری هیچ قسطی پرداخت نشده بود که تاکنون ۶ قسط آن پرداخت شد.

شهردار اراک افزود: بدهی شهرداری به بانک شهر ۸۰ میلیارد تومان و بدهی به پست بانک ۴۰ میلیارد تومان بوده است و شورا طی ۲ سال اخیر از این میزان بدهی ها اطلاع داشته است. در تمام ۹ ماهه اخیر در خصوص ۳۵۲ میلیارد تومان بدهی شهرداری مصاحبه کرده ام چراکه لازم است اطلاعات به نحوی بیان شود که ابهام برانگیز نباشد.

وی گفت: روزانه ۲۰ هزار وسیله نقلیه از کمربندی شمالی و ۲۵ هزار وسیله از کمربندی جنوبی اراک تردد می کنند که عموما وسایل نقلیه سنگین هستند. از طرفی ۲۳۰ هزار وسیله نقلیه و خودرو در اراک وجود دارد که ۵ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می کنند و ۴۰۰ برابر استاندارد جهانی آلایندگی دارند.

شفیعی افزود: اراک دارای ۱۵۰ دستگاه اتوبوس است که ۵۰ دستگاه از این تعداد گازوئیل سوز است و هر سه ماه یکبار معاینه فنی می شوند ولی آمار آنها با ۲۵ هزار تردد در کمربندی و ۲۳۰ هزار خودرو در سطح شهر قابل قیاس نیست.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه پیمان رشیدی عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه بدهی ۳۵۲ میلیارد تومانی شهرداری مربوط به دو سال اخیر نیست بلکه مربوط به ادوار گذشته است که انباشته شده تصریح کرد: شهرداری باید براساس درآمد ها خود هزینه کند و طبق دفترچه بودجه و چارچوب آن پیش رود و پرداخت بدهی های شهرداری باید در قالب همین دفترچه انجام گیرد.

رشیدی در خصوص تعمیر ۷۰ اتوبوس توسط شرکت هپکو و ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی اراک گفت: برای این امر ردیف بودجه ای وجود ندارد و با توجه به اینکه قطعا همه اعضای شورا با تقویت این ناوگان موافق هستند، باید محل بودجه مورد نیاز برای تعمیر مشخص و تکلیف ۴۰ دستگاه اتوبوسی که مربوط به بخش خصوصی است تعیین شود.

در ادامه جلسه علی جعفر محصولی دیگر عضو شورا با اشاره به اینکه شهردار وظیفه ندارد که در همین جلسه به همه نقدها و سوالات پاسخ دهد بلکه می تواند در جلسه آینده پاسخگو باشد، افزود: بدهی نداشتن شهرداری و شورا به این معناست که کاری انجام نشده است. وقتی در امر پاسخگویی به نقدها حساسیت و واکنش نشان داده می شود احساس می شود موضوعی در میان است، پس لازم است مسائل با طمانیه و سعه صدر دنبال شوند.

علیرضا مرادی نیز در این جلسه بیان کرد: بودجه یک مجموعه چند وجهی است، یک ساختار بی در و پیکر ندارد که بدهی ۳۵۲ میلیارد تومانی شهرداری در آن دیده نشده باشد.

وی افزود: شهرداری از بانک شهر اوراق دریافت کرده است نه وام. تاخیر در پرداخت آن وجود دارد اما در بودجه برای آن ردیف دیده شده است و اگر بناست گزارشی داده شود باید فنی تر نگاه شود.

مرادی در خصوص تعمیر و بازگشت ۷۰ اتوبوس موجود در انبار شهرداری توسط شرکت هپکو بیان کرد: برای تعمیر ۷۰ اتوبوس که ارزش واقعی هر کدام از آنها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است همه باید تلاش کنیم چراکه با نیاز روز مردم در ارتباط است.

رحمتی دیگر عضو شورا نیز در خصوص ۴۰ دستگاه از ۷۰ دستگاه اتوبوس موجود در انبار شهرداری که نیازمند تعمیر و مربوط به بخشی خصوصی هستند گفت: با توجه به افزایش قیمت اتوبوس تعمیر به صلاح است و می توان پس از تعمیر، قرار داد این ۴۰ دستگاه را برای ۵ سال تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، با نظر محمدحسین فدایی رییس شورای شهر مقرر شد که موضوع تعمیر ۷۰ دستگاه اتوبوس با پیشنهاد قیمت تعمیر از جانب شرکت هپکو در جلسه بعدی شورا مطرح و تصمیم گیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha