• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98092721016
  • خبرنگار : 71021

درد دل‌هایی که از «دریا» بیرون آمد

درد دل‌هایی که از «دریا» بیرون آمد

چهل و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با موضوع بررسی چالش‌های گردشگری دریایی و با گلایه از کم‌کاری برخی دستگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این نشست امروز (چهارنشبه ۲۷ آذرماه) در ساختمان آموزشی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد و تنها نمایندگان نیروی انتظامی، معاونت گردشگری، بخش خصوصی گردشگری و سازمان بنادر و کشتیرانی به طرح ابهام‌های قانونی، چالش‌ها و برخی کم‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها پرداختند.

مشخص نبودن متولیان امنیت سفرهای دریایی و ناهماهنگی دستگاه‌هایی مثل وزارت کشور در سامان‌دهی گردشگری دریایی از چالش‌های مورد اشاره بود که قرار شد برای رفع چنین موانعی کارگروه تخصصی تشکیل شود.

در این نشست قرار بود دستورالعمل ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه نوروز ۹۹ بررسی شود که با توجه به چالش‌های بسیار گردشگری دریایی، اولویت نشست به این موضوع داده شد.

گلایه از وزارت کشور

ولی تیموری ـ معاون گردشگری و رییس مرکزی هماهنگی خدمات سفر ـ با ابراز این‌که متاسفانه از ظرفیت دریا به خوبی استفاده نشده و حتی جمعیت ساکن در آن مناطق به حدی است که انگار از دریا می‌ترسیم، ادامه داد: وقتی موضوع دریا و توسعه آن را در مجمع تشخیص مصلحت پیگیری می‌کردیم متوجه بیانات مقام معظم رهبری در این‌باره شدیم که تاکیدهای زیبایی داشته‌اند. با این وصف نمی‌دانم چرا تا به حال از ظرفیت دریا به خوبی استفاده نکرده‌ایم. حتی آیین‌نامه‌ای که به نحوه صدور مجوزهای مربوط به قطار و هواپیما اختصاص دارد نگاهی به حوزه کشتیرانی نشده است، هیچ شیوه‌نامه‌ای در این‌باره نداریم و ظاهرا فکری هم برای آن نشده بود.

وی با نقد برخی دستگاه‌ها که همکاری ضعیفی با حوزه گردشگری دارند، اظهار کرد: حدود یک سال است که گردشگری دریایی و ضورورت پرداخت به آن را به عنوان فعالیت فرابخشی دنبال می‌کنیم اما نمی‌دانم تا کی باید به جای همکاری بین‌دستگاهی جزیره‌ای عمل کنیم. گلایه ما از وزارت کشور است که می‌گوید دریا و ساحل ربطی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد و خودشان می‌خواهند، وارد عمل شوند. ما استقبال می‌کنیم، پذیرفته‌ایم که نقش هماهنگ‌کننده را داریم، متوجهیم که قوانینی وجود دارد و در چارچوب آن آماده همکاری هستیم اما مساله این است وقتی گردشگری دریایی را تایید می‌کنید و مسؤولیت آن را پذیرفته‌اید باید فراتر عمل کنید. ما شاهد مقاومت‌هایی هستیم که نمی‌دانیم با این شرایط چه اصراری به ادامه کار دارند.

معاون گردشگری بیان کرد: دریا یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این کشور است اما نبود هم‌افزایی بین‌دستگاهی باعث شده مغفول بماند.

او همچنین با اشاره به ماده ۳۳ قانون راهنمایی و رانندگی درباره تقسیم مناطق تحت نظارت و مسؤولیت گردشگری دریایی، اظهار کرد: این قانون به راهنمایی و رانندگی مربوط می‌شود اما مجری آن شهرداری است، آن‌وقت از معاونت گردشگری انتظار دارند ساحل را سامان‌دهی کند.

وی همچنین از آماده‌سازی طرح سواحل و بنادر خبر داد و گفت: این طرح پهنه‌های گردشگری را در دریا مشخص و مسوولیت‌ها را مشخص می‌کند.

نقاط حادثه‌خیز دریا مشخص نیست

فریدون محمدی ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ـ‌نیز گزارشی از چالش‌های استان‌های ساحلی ارائه کرد که مشخص نبودن شناگاه‌های ایمن و غیرایمن، عدم اختصاص اسکله به سفرهای تفریحی، مشخص نبودن نقاط حادثه‌خیز در استان‌های ساحلی و در دسترس نبودن برخی سواحل از آن جمله بود.

۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر دریایی سفر رفته‌اند

جلیل اسلامی ـ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ـ نیز گزارشی از سیاست‌های کلی این سازمان درباره گردشگری دریایی داد و گفت: از ابتدای سال تا ۲۷ آذرماه ۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از تجهیزات دریایی برای سفر استفاده کرده‌اند.

او ارتقاء ناوگان ایمنی مسافری و گردشگری دریایی را یکی از اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: درحال حاضر ۱۲۷ فروند شناور در اندازه، انواع مختلف با ظرفیت ۱۰ هزار و ۹۴۸ نفر وجود دارد که بیشتر این تجهیزات در داخل کشور تولید شده است.

بهزادیان، مدیر امور بنادر در سازمان بنادر و دریانوردی نیز به ظرفیت پایانه‌های مسافربری کشور اشاره کرد و افزود: از بین ۱۵ پایانه موجود بیشترین تمرکز در استان هرمزگان است. استان‌های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز دارای پایانه‌های مسافربری هستند.

وی سپس به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی ویژه تعطیلات نوروز اشاره کرد که سامان‌دهی سیستم‌های فروش بلیت، کنترل ماهواره‌ای مسیرها، آماده‌سازی شناورهای ناجی، تامین غواض و نجات غریق در مسیرهای دریایی، استفاده از شناور همیار ناجی و خدمات هوایی، هواشناسی و رادیویی، به آموزش و ارتقاء سطح کیفی ملوانان، راهنماها و مهمانداران از آن جمله بود.

کامیاب، مدیر ایجاد زیرساخت‌های مسافری و گردشگری درباره همکاری ضعیف محیط زیست با طرح‌های بندر و دریا سخن گفت.

کار دریابانی جلوگیری از قاچاق است نه کنترل گواهی‌نامه قایقران‌ها

سرهنگ نجفی، نماینده راهبر ناجا نیز یادآور شد: کار دریابانی کنترل گواهی‌نامه قایق‌ران‌های مسافربری‌ها نیست، وظیفه آن‌ها جلوگیری از قاچاق است اگر هم دریابانی در مناطقه‌ای همکاری می‌کند و مانع تردد قایق‌های مسافربری غیرمجاز می‌شود در واقع به خاطر ارتباط‌های انسانی بوده است، بنابراین اگر از سوی دریابانی اقدامی نمی‌شود به ان‌ها خرده نگیرید، وظیفه آن‌ها مشخص شده است.

معصوم‌زادگان، نماینده صدا و سیما هم با اشاره به فعالیت ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی، از آمادگی این سازمان برای ایجاد هم‌افزایی در موضوع گردشگری دریایی سخن گفت.

علی شادلو، دبیر انجمن صنفی موسسات آموزشی گردشگری نیز با نقد زیرساخت‌های گردشگری و بی‌تعهدی بیمه در پرداخت خسارت سفرهای دریایی، از معاون گردشگری خواست تکلیف دوره آموزشی راهنمای تخصصی گردشگری دریایی و مدیران تاسیسات مرتبط را مشخص کند.

او همچنین با ذکر مثالی از یک برنامه تلویزیونی که درباره امداد و نجات دریا آموزش اشتباه داشت، خطاب به نماینده صدا و سیما گفت: این روش صدا و سیما اصلا اصولی نیست آیا قرار است این‌گونه همراه شوید؟

از این همه دریا یک آب‌باریکه برای مردم گذاشته‌اند که آن هم ...

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ هم با اشاره به وضعیت بودجه کشور و نفت در سال ۹۹، با تاکید بر این‌که گردشگری تنها چاره این کشور است به چالش‌های گردشگری دریایی اشاره کرد و افزود: ما آمادگی آوردن مسافر و توریست را داریم اما پایانه و کشتی‌های مناسبی نداریم، حتی برای تامین سوخت مشکل داریم. مسافر را که نمی‌توانیم از پایانه  تجاری عبور دهیم.

وی ادامه داد: در شمال کشور ۸۰ درصد سواحل در تسخیر است. هر سازمانی یک گوشه از این ساحل را در اختیار گرفته، آن آب باریکه‌ای هم که برای مردم گذاشته‌اند اصلا وضعیت مناسبی ندارد، به حدی که نمی‌توان همراه خانواده نیم ساعت در ان آرامش داشت. چرا باید سواحل در تصاحب باشد؟!

رفیعی گفت: گردشگری فسق‌وفجور نیست، این موانع فکری حتی از سوی متولیان مذهبی برداشته شده است، پس کمک کنید گردشگری پا بگیرد.

علی رجبی به نمایندگی از جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز اظهار کرد:‌ گردشگری نیاز دارد مثل صنعت خودرو و ساختمان متولی اصلی باشد، جزیره‌ای عمل کردن فقط باعث می‌شود ایده‌ها و برنامه‌ها مسکوت بماند.

او به مقایسه هزینه سفر پرداخت و افزود: ۱۰ سال پیش تور ترکیه ۱۹۹ هزار تومان بود که با دلار هزار تومان ۲۰۰ دلار می‌شد، حالا هم که دلار به بالای ۱۲ هزار تومان رسیده باز هم هزینه سفر به ترکیه ارزان است، با یک میلیون تومان می‌توان به این کشور سفر کرد ۱۰۰ دلار هم نمی‌شود. آن‌ها اتحادیه‌ای دارند که اختیار عمل دارد و می‌تواند قیمت هتل و هواپیما را کنترل کند، آن‌ها می‌دانند گردشگر را باید به خانه بیاورند تا آنجا خرج کند.

وی اضافه کرد: اگر مردم ما به ترکیه می‌روند به خاطر نظافت، امنیت و رفاه است. آیا این‌ها در سواحل ما وجود دارد؟

رجبی تاکید کرد: گردشگری به زیرساخت نیاز دارد، آن را حل کنید تا بخش خصوصی وارد عمل شود. خیلی از کشورها در این‌باره موفق عمل کرده‌اند به تجربه آن‌ها نگاه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha