• پنجشنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۸ / ۲۰:۵۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98083019700
  • منبع : بوشهر

راه‌های برقراری ارتباط مؤثر را بشناسید

راه‌های برقراری ارتباط مؤثر را بشناسید

ایسنا/بوشهر عضو انجمن روان‌شناسی و مشاوره ایران گفت: برای برقراری ارتباط موثر میان دو فرد باید عوامل متعددی در نظر گرفته شود، علاوه بر این کسب برخی مهارت‌ها نیز می‌تواند به بهتر شدن این روند کمک کند.

دکتر فاطمه بوالی در دوره ارتباط موثر با اشاره به جنبه‌های مختلف یک رابطه عنوان کرد: ارتباط یک تعامل و فرآیند دوطرفه شامل انتقال پیام است و ارتباط موثر یعنی گیرنده دقیقا همان پیامی که مدنظر فرستنده است را دریافت کند. در واقع ارتباط موثر ارتباطی است که در آن پیام بدون کم و کاست از طرف گیرنده و یا شنونده ادراک شود. 

وی اظهار کرد: مهارت‌های زندگی شامل مهارت خودآگاهی و همدلی، مدیریت استرس، روابط بین فردی و ارتباط موثر، مدیریت تصمیم‌گیری و حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر نقاد، مهارت مدیریت زمان، جرات‌مندی و مهارت حل تعارض است. 

به گزارش ایسنا، این متخصص روانشناسی عمومی خاطرنشان کرد: انواع ارتباط شامل "ارتباط موثر"، "عدم ارتباط"، "ارتباط ناقص" و "ارتباط تحریف شده" و عناصر تشکیل دهنده ارتباط شامل "فرستنده پیام" یا منبع ارتباط و آغازکننده ارتباط، "گیرنده پیام" یا شنونده، "پیام شامل" نظر و ایده فرستنده، و "کانال های ارتباطی" شامل ابزارهایی مانند دیدن شنیدن و یا لمس کردن که پیام به وسیله آنها به گیرنده می رسد. 

عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران افزود: پاسخی که از طرف گیرنده پیام فرستاده می شود و فرستنده آن را دریافت می کند "بازخورد" نامیده می شود. بازخورد یا فیدبک همان اثر پیام و یا رفتار معینی است که دریافت کننده تحت تاثیر پیام از خود نشان می دهد. 

بوالی تاکید کرد: ممکن است فرستنده پیام اشکالاتی داشته باشد و یا از کلمات و زبان بدنی استفاده کند که گیرنده نتواند پیام را به درستی دریافت و یا رمزگشایی کند.

وی با اشاره به نشانه های ارتباط سالم گفت: انواع ارتباط شامل کلامی و غیرکلامی است. جلب توجه افراد به اجزای کلامی و غیرکلامی، شناختن نقش اجزای غیر کلامی ارتباط و به کار بردن موثر اجزای غیر کلامی ارتباط شامل حرکات دست و صورت از جمله مهارت های ارتباطی است.

این روانشناس عنوان کرد: فرآیند برقراری ارتباط کلامی شامل چگونگی شروع صحبت، نحوه جمله بندی، زمان بندی ارتباط کلامی، ملاحظات موقعیتی، جمع بندی و ختم ارتباط می شود. حتی برای ارتباط فاصله مشخص در نظر گرفته شده است و فاصله مناسب باید رعایت شود تا هر دو طرف احساس راحتی کنند، بنابراین فاصله بین دو طرف ارتباط باید آرامش بخش و ایمن باشد.

این متخصص روانشناسی عمومی اظهار کرد: عناصر اصلی ارتباط (کلامی و غیرکلامی) شامل کلمات، تن صدا، بلندی صدا، تماس چشمی، حالات چهره، ژست ها و حالت بدن است.

فاطمه بوالی با ارائه توصیه هایی برای بهتر کردن ارتباط کلامی یادآور شد: به شنونده نگاه کنید، آنچه را می خواهید بگوئید واضح بیان کنید، تن و آهنگ صدای خود را تغییر دهید، پشت سر هم و به صورت مداوم صحبت نکنید، گاهی مکث کنید تا مطمئن شوید که شنونده برای سوال یا اظهار نظر فرصت کافی دارد، مبهم صحبت نکرده و با بیان جزئیات موضوع را پیچیده نکنید، از دیدن علائم آشفتگی در شنونده غفلت نکنید، اگر احساس کردید شنونده خسته شده یا حوصله اش سر رفته موضوع صحبت را عوض کنید و به او نیز اجازه حرف زدن بدهید.  

وی با اشاره به خودگویه های ذهنی افراد و تاثیرات آن گفت: باید سعی کنید خودتان را به جای شنونده قرار دهید و احساسات او را در نظر بگیرید.

در ادامه ی دوره فعالیت هایی برای دانستن تفاوت ارتباط یک سویه و دوسویه، عوامل موثر در ارتباط دو سویه، احساسات مرتبط با ارتباط دو سویه با هدف برقراری هر چه بهتر ارتباط بین اعضای شرکت کننده صورت گرفت. همچنین با تقسیم اعضای کارگاه به گروه های دو نفره در نقش فرستنده و گیرنده پیام، روش های برقراری ارتباط و تاثیر عوامل مختلف بر روند ارتباط بررسی شد. 

به گزارش ایسنا، دوره ارتباط موثر توسط مرکز آموزش های تخصصی جهاددانشگاهی استان بوشهر و با حضور جمعی از علاقمندان برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha