• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98072921358
  • خبرنگار : 71610

در دیدار با همتای نروژی‌اش مطرح شد

تاکید عبدالمهدی بر لزوم حمایت بین‌المللی از عراق در نبرد با تروریسم

تاکید عبدالمهدی بر لزوم حمایت بین‌المللی از عراق در نبرد با تروریسم

نخست وزیر عراق در جریان دیدار با همتای نروژی خود بر نیاز کشورش به حمایت بین‌المللی در زمینه مقابله با تروریسم تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق امروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "ارنا سولبرگ"، همتای نروژی خود اظهار کرد: پیروزی عراق بر تروریسم مانع از انتقال گروه‌های تروریستی از منطقه به مناطق دیگر جهان شد.

وی افزود: عراق در زمینه مقابله با تروریسم به حمایت و دستیابی به همکاری در روابط استراتژیک خود برای حفظ حاکمیت و استقلال نیاز دارد.

سولبرگ نیز بر پایبندی کشورش به شراکت با عراق در زمینه مقابله با تروریسم تأکید کرد و گفت که در دیدار با عبدالمهدی راه حل‌های لازم برای پایان دادن به نزاع‌ها در سوریه و منطقه را بررسی کرده‌اند.

در همین راستا، دفتر نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای درباره جزئیات دیدار عبدالمهدی و سولبرگ نوشت: دو طرف درباره روابط میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها، استفاده از تجربه و شرکت‌های نروژی در روند بازسازی عراق، تداوم همکاری در زمینه مقابله با تروریسم و مسائل منطقه‌ای رایزنی کردند.

عبدالمهدی در این دیدار تأکید کرد: نروژ تجربه موفقی در زمینه سرمایه‌گذاری دارد و شرکت‌های آن که از مهارت بالایی برخوردار هستند، می‌توانند در روند بازسازی عراق سهیم باشند.

وی افزود: این دیدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انگیزه خوبی به روابط میان دو کشور دوست برای برقراری روابط استراتژیک در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و مبارزه با فساد داده است. در این دیدار مهم و مثمر ثمر توافقنامه "اصول نفت در مقابل توسعه" را در راستای منافع مشترک، سازندگی و پیشرفت و شکوفایی ملت دو کشور امضا کردیم و بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت در منطقه و تلاش برای ایجاد امنیت و صلح در جهات تأکید کردیم.

عبدالمهدی در ادامه از همتای نروژی خود خواست تا اتحادیه اروپا را از نقش کشورش و ضرورت حمایت از آن به عنوان عامل مهم ایجاد ثبات در منطقه و جهان و مقابله با داعش، مطلع کند.

در مقابل نخست‌وزیر نروژ نیز ضمن تقدیر و تشکر از عبدالمهدی به دلیل استقبال گرم از وی، گفت که این اولین سفر من به عراق بود.

وی تصریح کرد: حاکمیت عراق مسأله بسیار مهمی است و نروژ همچنان به شراکت خود با این کشور پایبند باقی خواهد ماند و به حمایت از تلاش‌های دولت عراق در زمینه مقابله با تروریسم، آموزش نیروهای آن و برگرداندن آبادانی و ثبات به آن ادامه می‌دهد.

سولبرگ در ادامه حمایت بغداد از صندوق برقراری ثبات برنامه توسعه سازمان ملل را ستود و تأکید کرد، نروژ توافقنامه مذکور را برای آغاز مرحله جدیدی از برنامه های نفتی در مقابل توسعه به مدت سه سال امضا کرده است که به برنامه اصلاحات عراق کمک خواهد کرد. نروژ همچنین تمایل به تقویت همکاری دوجانبه و ایجاد یک شراکت بلند مدت با عراق دارد.

قرار است سولبرگ در جریان سفر خود به بغداد، به صورت جداگانه با برهم صالح و محمد حلبوسی، روسای جمهوری و پارلمان عراق و شمار دیگری از مقامات این کشور نیز دیدار و گفت و گو کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha