• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۰۳:۲۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 98072820310
  • خبرنگار : 71635

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

اعلام حدود فعالیت‌ها در خدمات آنلاین آزمایشگاهی/ ممنوعیت اعزام نمونه‌بردار به درب منازل

اعلام حدود فعالیت‌ها در خدمات آنلاین آزمایشگاهی/ ممنوعیت اعزام نمونه‌بردار به درب منازل

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، ضمن تشریح حدود فعالیت شرکت‌های استارتاپی در حوزه ارائه خدمات پزشکی، به اصل حفظ محرمانگی اسرار بیماران تاکید کرد و گفت: مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی حق به اشتراک گذاشتن اسرار بیمار در فضاهای ناامن و با افرادی که قانون و ضوابط، آنها را تائید نمی‌کند را ندارند.

دکتر سیامک سمیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فعالیت شرکت‌های استارتاپی مثل آزمایشگاه آنلاین و کسب و کارهای نوپای دیگر در حوزه ارائه خدمات آزمایشگاهی پزشکی، افزود: فضا برای فعالیت استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا در حوزه سلامت و بخصوص در بخش آزمایشگاه پزشکی فراهم است و نیازهای متعدد و متنوعی در این خصوص وجود دارد. سیاست وزارت بهداشت نیز حمایت قاطع از مشارکت آنها در پاسخ به نیازهای واقعی نظام سلامت است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه آنلاین و شرکت‌های مشابه از آنجا که یک موسسه پزشکی نیستند، بر اساس قانون و مقررات نمی‌توانند در بسیاری از امور پزشکی و مرتبط با سلامت، که انجام آنها نیازمند مجوز خاص است، فعالیت کنند و تاکنون هیچ مجوز مستقلی به آنها داده نشده است تا بتوانند در امور تشخیصی و درمانی مداخله داشته باشند. این قبیل شرکت‌ها تنها می‌توانند در ارتباط شفاف و قانونی با آزمایشگاه‌های پزشکی و زیر نظر مسئول فنی آزمایشگاه فعالیت‌هایی نظیر معرفی و اطلاع‌رسانی و ایجاد دسترسی به خدمات آزمایشگاهی از طریق مکانیسم‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی داشته باشند. بنابراین اجازه مداخله در فرآیندهای تشخیصی و درمانی نظیر فرستادن نمونه‌بردار برای نمونه‌گیری در خارج از آزمایشگاه مجاز را ندارند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: در صورت عقد قرارداد بین چنین شرکت‌هایی با آزمایشگاه‌های پزشکی، این شرکت‌ها تنها مجاز به برقراری ارتباط بین متقاضی انجام آزمایش و آزمایشگاه می‌باشند. بدیهی است که متقاضی انجام آزمایش در همه حال مختار به انتخاب آزمایشگاه مورد نظر خود است. هم اکنون تعدادی از آزمایشگاه‌های کشور به طور مستقیم در سطح فضای مجازی خود را در معرض دید و انتخاب متقاضیان انجام آزمایش قرار می‌دهند که این اقدام نوعی فعالیت تبلیغاتی محسوب می‌شود و باید مطابق قانون، مجوز سازمان نظام پزشکی را دریافت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد بین شرکت‌های استارتاپی و آزمایشگاه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست، تصریح کرد: در صورتیکه متقاضی انجام آزمایش از طریق چنین شرکت‌هایی با آزمایشگاه موردنظر خود ارتباط برقرار کند، کلیه فرآیندهای مربوط به چرخه انجام آزمایش نظیر پذیرش نسخه آزمایش، اعزام نمونه‌بردار و نمونه‌گیری به محل مورد نظر متقاضی انجام آزمایش و ارسال گزارش آزمایش به او یا پزشک معالجش باید توسط خود آزمایشگاه و زیر نظر مسئول فنی آن انجام شود.

وی با اشاره به به ضرورت حفظ محرمانگی داده‌ها و اطلاعات بیماران و یا متقاضیان انجام آزمایش، گفت: مطابق آئین‌نامه تاسیس و مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی، مسئول آزمایشگاه ملزم به اتخاذ روش‌های متناسب و موثر بوده و حق به اشتراک گذاشتن آنها در فضاهای ناامن و با افرادی که قانون و ضوابط آنها را تائید نمی‌کند را ندارد.

سمیعی در پایان موضوع بسیار مهم دیگری که در فعالیت‌های تبلیغی در ارتباط با خدمات آزمایشگاهی مطرح است را پیشگیری از تشویق به آزمایش‌های غیرضروری و ایجاد تقاضای القایی دانست و تاکید کرد: معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها، در جهت حفاظت مالی از منابع مالی سلامت و مردم، در ارزیابی‌های نظارتی خود ملزم به کسب اطمینان از عدم اقدام و یا مشارکت آزمایشگاه و ذی‌نفعان آنها در انحرافات و تخلفاتی که به منابع مالی سازمان‌های بیمه‌گر و جیب مردم آسیب وارد می‌کند، هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha