• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98071712867
  • خبرنگار : 50236

همدان یکپارچه شور و شوق برای میزبانی زائران اربعین

همدان یکپارچه شور و شوق برای میزبانی زائران اربعین

ایسنا/همدان به گزارش خبرگزاری ایسنا، عاشورا و تاسوعا که تمام می‌شود ناخودآگاه همه منتظر اربعین می‌شوند و برای رسیدن آن، دل دل می‌کنند.

محرم که تمام می‌شود همه به ذوق اربعین و پیاده‌روی در مسیر کربلا سراز پا نمی‌شناسند که البته این حال و هوا در استان‌های غربی که عطر و شمیم بوی یار به آنها نزدیکتر است، بیش از سایر استان دیده می‌شود.
همدان یکی از استانهایی است که زائران اباعبدالله(ع) منت بر سر خاک آن گذاشته و از مسیرهای این استان به عتبات اعزام می‌شوند.
مسئولان و مردم استان همدان به رسم میهمان نوازی مقدمات تردد و اقامت موقت این میهمانان عزیزکرده را از ماه‌ها قبل از شروع محرم فراهم کرده و برای رسیدن زوار ثانیه شماری می‌کنند.
بزرگترین موکب کشور در دیار عاشقان اباعبدالله(ع)
شهردار مریانج در گفت‌و گو با ایسنا، درباره تدابیر و برنامه‌ریزی‌های ورود مسافران به همدان، اظهار کرد: براساس تصمیمات ستاد اربعین استان چند نقطه به عنوان پایانه مسافرانی که از مهران به استان‌های خود بازخواهند گشت، درنظر گرفته شد که مریانج به دلیل سبقه طولانی در برگزاری موکب‌های اربعین، به عنوان مقصد مسافران انتخاب شد.
محسن معصوم علیزاده افزود: مسافران هشت استان کشور پس از خروج از عراق و سوار شدن به اتوبوس‌های مهران، روانه همدان شده و در پایانه بزرگ مریانج پیاده خواهند شد که پس از استراحت و صرف غذا با اتوبوس‌های استان‌های مقصد، به موطن خود بازخواهند گشت.
وی تاکید کرد: از ۲۳ مهر ۷۵۰ دستگاه اتوبوس وارد مریانج خواهد شد که تا ۲۸ مهر این میزان روزانه به هزار دستگاه خواهد رسید.
وی عنوان کرد: ابتدا قرار بود که مریانج به عنوان پایانه موقت زائران باشد ولی اکنون به عنوان بزرگترین موکب کشور امکاناتی همچون اسکان، سرویس بهداشتی و نمازخانه خواهران و برادران و تغذیه رایگان را به زائران ارائه خواهد کرد.
شهردار مریانج با بیان اینکه ۱۵۰۰ متر فضا برای نمازخانه آقایان تعبیه شده است، تصریح کرد: تعداد ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی شامل ۶۰ چشمه در ورزشگاه شهید حاج بابایی برای خواهران و ۶۰ چشمه در خارج از ورزشگاه برای برادران درنظر گرفته شده است.
وی درباره مکان جانمایی بزرگترین موکب کشور نیز گفت: مسیر فرعی نرسیده به میدان کربلا برای این موکب با وسعت ۱۵۰۰ متر درنظر گرفته شده که مالک این زمین همکاری خوبی در این زمینه داشته و ادارات برق، آب، راهداری، شهرداری همدان، هلال احمر و سایر ادارات همکاری بسیار مناسبی برای برپایی این موکب داشته‌اند.
معصوم علیزاده با بیان اینکه روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار پرس غذای گرم در بین زائران توزیع خواهد شد، ادامه داد: همه هزینه‌های این موکب به‌صورت مردمی تأمین شده است.
وی عنوان کرد: شهرداری نمایشگاهی برای ارائه صنایع دستی، غرفه فرهنگی، غرفه خدماتی شامل خدمات هلال احمر و بسیج در کنار این موکب درنظر گرفته است.
شهردار مریانج افزود: شهرداری همدان ۲ دستگاه خودرو آتش نشانی به دو دستگاه مریانج اضافه کرده تا درصورت بروز حوادث احتمالی جان زائران به خطر نیفتد، همچنین نیروهای خدمات شهری در نظافت موکب و حمل زباله،این مجموعه را یاری خواهد داد.
وی درباره موکب ۱۴ معصوم و حسینیه ابوالفضل العباس(ع) نیز گفت: این دو موکب از سالیان دور به زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمات‌رسانی می‌کرده‌اند و اکنون نیز با راه‌اندازی این موکب، روند هرساله خود را ادامه خواهند داد و روزانه 5000 غذای گرم بین مسافران خودروهای شخصی در مسیر رفت و بازگشت توزیع می‌کنند.
معصوم علیزاده تأکید کرد: همانگونه که مردم همدان در ایام عاشورا و موقعیت‌های مختلف بهترین نوع میزبانی و عزاداری را در داشته‌اند امیدواریم که با همدلی و اتحاد شرایطی را فراهم آورند تا خدمات‌رسانی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
وی خاطر نشان کرد: برپایی و مدیریت این موکب به همت و اراده همه مسئولان استانی انجام پذیرفته که شهرداری مریانج بخش کوچکی از این مجموعه است که همه تلاش خود را برای بهترین خدمات رسانی به منصه ظهور خواهیم رساند.
پلیس راه با ۱۵۰ خودرو در جاده ها مراقب مسافران است
رئیس پلیس‌راه استان همدان درباره مسیرهای برون شهری همدان در ایام اربعین به مسافران اطمینان خاطر داد و گفت: همه مسیرهای منتهی به همدان تحت کنترل شدید پلیس راه است.
سرهنگ رضا عزیزی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های این سفر از مدت‌ها قبل انجام و تمام مرخصی‌های نیروها لغو شده است، ادامه داد: ۱۵۰ نفر نیروی پیاده از استان تهران و تعداد ۱۲ خودرو از استان‌های کرمان، خراسان شمالی و غرب تهران برای ساماندهی ترافیک و تردد جاده‌ای به همدان اعزام شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ تیم خودرویی در سه تیم جاده‌ای از امروز ۱۶ تا ۳۰ مهرماه در جاده‌های همدان مستقر خواهند شد، تأکید کرد: عمده مشکلات ما واژگونی خودروها است که حتی رانندگان بومی نیز به این مشکل دچار می‌شوند.
این مقام مسئول علت اصلی واژگونی خودروها را کم خوابی رانندگان عنوان و تصریح کرد: زائران گرامی به هیچ عنوان در هنگام خواب‌آلودگی رانندگی نکنند و حتی‌الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند زیرا اتوبوس‌ها با دو یا سه راننده هدایت شده و خطر با این وسایل به حداقل می‌رسد.
وی با بیان اینکه ایستگاه‌های صلواتی برای تغیر حال و هوای رانندگان در حین رانندگی طولانی مدت درحواشی جاده تعبیه شده است، اظهار کرد: افرادی که در صندلی جلو و کنار راننده می‌نشینند از خواب خودداری کنند زیرا از لحاظ روانشناسی نیز در خستگی راننده بسیار تأثیرگذار است.
عزیزی عنوان کرد: رانندگان حتما کمربند ایمنی را حتی برای کودکان جدی بگیرند زیرا سال گذشته دو کودک در محورهای منتهی به همدان به دلیل نبستن کمربند ایمنی جان خود را از دست داده‌اند.
وی افزود: گشت‌های محسوس و نامحسوس در سراسر جاده‌های همدان به خصوص گردنه اسدآباد درحال کنترل رانندگان متخلف هستند که به محض مشاهده تخلف، از طریق ارسال پیامک رانندگان خاطی در جریان قرار خواهند گرفت.
رئیس پلیس‌راه استان همدان با تأکید بر فعال بودن دوربین‌های ثبت تخلفات، ادامه داد: دوربین‌های زیادی در جاده‌های همدان فعال که دوربین در مسیر حادثه خیز پادگان شهید قهرمان است.
همدان معین استان کرمانشاه است
رئیس جمعیت هلال احمر استان همدان نیز گفت: پایگاه امداد و نجات شهید اردشیر قدرتی بزرگترین پایگاه امداد و نجات کشور است که علاوه بر خدمات درمانی، خدمات اسکان را به زائران ارائه خواهد کرد.
وی داد: در سراسر ایستگاه‌های هلال احمر در سطح استان همدان تعداد ۲۰ دستگاه آمبولانس، ۱۵ دستگاه خودرو عملیاتی و ۱۱ خودرو اداری برای سرکشی به پایگاه‌ها درنظر گرفته شده است.
بهروز کارخانه‌ای ادامه داد: تعداد ۶۰ نفر روزانه به صورت آماده باش در محورهای جاده‌ای و ۵ نفر در محورهای کوهستانی و یک تیم واکنش سریع برای ایام اربعین درحالت آماده باش قرار دارند.
ترافیک در همدان کنترل شده خواهد بود
رئیس پلیس راهور همدان با بیان اینکه از ماه‌ها قبل برای سفرهای اربعین هماهنگی‌های لازم را انجام و آمادگی لازم را کسب کرده ایم، افزود: قرارگاه پلیس راهور در شهر مریانج مستقر شده و از استان تهران نیروهای کمکی به همدان خواهند آمد.
سرهنگ علی فکری ادامه داد: پلیس راهور هماهنگی‌های لازم را با راهداری، شهرداری، پلیس راه و استانداری برای هرچه بهتر ارائه دادن خدمات انجام داده است.
براساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده اتوبوس‌های ۸ استان کشور در همدان توقف کرده و استراحت خواهند کرد که علاوه بر عوامل راهداری، عوامل شهرداری و پلیس راهور در سطح شهر تردد این زائران را کنترل خواهند کرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha