• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403080100314
  • خبرنگار : 50037

رئیس بنیاد مسکن شهرستان:

نیمی از مساکن روستایی اسدآباد ناایمن هستند

نیمی از مساکن روستایی اسدآباد ناایمن هستند

ایسنا/همدان رئیس بنیاد مسکن اسدآباد با بیان اینکه متأسفانه مقاوم‌سازی مساکن در شهرستان مغفول مانده است،گفت: در حال حاضر نیمی از مساکن روستایی این شهرستان ناایمن بوده و تنها نیمی از مساکن روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند.

علی جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۶۸۷ خانوار در سطح روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار شهرستان اسدآباد سکونت دارند، اظهار کرد: در سطح روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت شهرستان تعداد ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی بوده که از این تعداد واحدها تاکنون ۵۳۰۰ واحد آن مقاوم‌سازی شده و مقاوم‌سازی ۷۲۰۰ واحد نیز باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از واحدهای مسکونی روستاهای شهرستان اسدآباد ناایمن هستند، خاطرنشان کرد: برخی از ساخت‌و سازهایی که در روستاها انجام شده ساخت‌و سازهای غیرمجاز بوده و این موارد از ساخت‌و سازها حتی اگر مقاوم‌سازی شده و اصولی باشند به‌دلیل نداشتن پروانه ساخت جز مقاوم‌سازی‌های ما لحاظ نمی‌شود که در این رابطه نیاز است دهیاران، بخشداری و اعضای شورای اسلامی روستاها در رابطه با ساخت‌و سازهای جدید دقت نظر داشته باشند که این ساخت‌و سازها مقاوم‌سازی و مورد تایید نظام مهندسی باشد.

جلالی در ادامه با بیان اینکه طی سالهای اخیر گذشته سهمیه مقاوم‌سازی مسکن روستایی اسدآباد را تقریبا چند برابر کردیم، افزود: سهیه امسال مقاوم‌سازی مسکن روستایی شهرستان ۶۵۰ فقره بوده که تمامی آنها به سیستم بانکی معرفی شدند اما متاسفانه از این تعداد تاکنون تنها ۲۵۲ مورد آن موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌ است.

وی گفت: سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای بانک‌ها که در سطح استان به‌ویژه در برخی از شهرستان‌ها حاکم بوده و سخت‌تر دستورالعمل و قوانین‌ها را عمل می‌کنند نیازمند بومی‌سازی این دستورالعمل‌ها هستیم.

وی یادآور شد: در برخی از شهرستان‌ها از جمله اسدآباد که برخی روستاهای آن وضعیت مالی چندان خوبی ندارند عدم همکاری و سخت‌گیری بانک‌ها موجب انصراف متقاضیان و تمایل آنان به ساخت‌و ساز غیرمجاز و غیرقانونی و سنتی می‌شود که این امر یک زنگ خطر برای شهرستان بوده و نیازمند ورود جدی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای و فرماندار شهرستان است که با پیگیری لازم بانک‌ها را ملزم به بومی‌سازی دستورالعمل‌ها و قوانین بانکی کنند.

جلالی ادامه داد: معمولا قوانین این بانکها برخلاف دستورالعمل‌ها صادر می‌شود و سخت‌گیری بسیاری برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی دارندکه تاکنون نتوانسته‌ایم این عملکرد آنان را تغییر دهیم البته امسال این بانکها به نسبت سال‌های گذشته عملکرد بهتری داشتند اما آن نتیجه مطلوبی که مدنظر داریم هنوز در شهرستان در این رابطه محقق نشده است.

وی همچنین بیان کرد: در بحث مقاوم‌سازی بنیاد علوی در سطح روستاهای کشور تسهیلاتی را کمک می‌دهد که در این رابطه در شهرستان اسدآباد بنیاد علوی ۱۰ فقره تسهیلات مقاوم‌سازی به شهرستان اختصاص داده است اما متاسفانه به‌دلیل عدم مدیریت مناسب و مطلوب این تعداد سهمیه به نتیجه نرسیده است و نیازمند حمایت و کمک مسئولین است چرا که این مناطق جزء مناطق محروم و ضعیف شهرستان به شمار می‌رود.

جلالی با بیان اینکه مقاوم‌سازی مسکن روستایی در شهرستان اسدآباد مغفول مانده است، گفت: در این رابطه همکاری مسئولین به‌ویژه بنیاد علوی برای ارتقا و ساماندهی مقاوم‌سازی مسکن روستایی سطح شهرستان با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلاعوض از نقش موثری در تشویق مردم می‌تواند برخوردار باشند چرا که در این رابطه در بازدیدهای میدانی وضعیت مطلوبی احصا نشده است.

وی گفت: نیازمندی‌ها را باید به نحوی در این حوزه مرتفع کرد تا در دو سه سال آینده به هدفگذاری پیش‌بینی شده برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha