به گزارش ایسنا، خلیل مطلبزاده در دیدار روسای دانشگاههای خراسان رضوی با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار کرد: ما در کشور ۳۵۸ دانشگاه غیر دولتی مستقل داریم که ۳۱۲ دانشگاه در حال حاضر فعال هستند. در استان نیز ۳۱ دانشگاه مستقل غیر انتفاعی داریم که ۲۲ مورد در مشهد مستقر بوده و ۴۰ هزار دانشجو در استان و ۳۶ هزار دانشجو در مشهد داریم. در این موسسات ۸۰۰ عضو هیات علمی تمام وقت و ۱۵۰۰ کارمند مشغولبهکار هستند.
وی بیان کرد: آمار کشور بر اساس اطلاعات موسسه پژوهش و برنامهریزی، نشان میدهد که ما در سال تحصیلی گذشته 3 میلیون و 600 هزار دانشجو داشتیم که 75 درصد در مقاطع کاردانی و کارشناسی تحصیل میکردند. در برنامههای اجرایی دانشگاهها بیشتر به دورههای تحصیلات تکمیلی توجه میشود و توجهی به این جمعیت ۷۵ درصدی دانشجویان صورت نمیگیرد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی تابران مشهد افزود: انتظار داریم برنامههای دانشگاهی به سمت نیروهای کارآمدتری که در آینده به آنها نیاز خواهیم داشت به خصوص دورههای کاردانی و کارشناسی توجه شود. آنچه اکنون در حال حاضر در دانشگاههای غیر انتفاعی رخ میدهد شبیه دانشگاههای دیگر است، همان کارها انجام میشود و به همان میزان موثر هستیم. باید بیشتر به این موضوع توجه شود.
مطلبزاده با بیان اینکه «ساختار دانشگاههای دولتی و آموزش عالی در کشور بر اساس اقتصاد به صورت منظم ساخته نشده است»، عنوان کرد: آموزش عالی به خصوص آموزش عالی دولتی در کشور گران است. اواخر سال همه دانشگاههای دولتی انتظار بودجه از دولت دارند، در حالی که ما در بخش غیر دولتی بودجه نمیگیریم و به دولت نیز کمک میکنیم اما باز هم بر اساس مدل دانشگاههای دولتی ساخته شدیم، الگوی ما دانشگاههای دولتی بودند و همان آییننامهها و بخشنامهها بر ما نیز تحمیل میشود.
وی ادامه داد: روح اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی دیده نمیشود. برای اینکه بتوانیم با استفاده از رونق اقتصادی دانشگاهها را مستقل کنیم، لازم است کاری کنیم که نگاه اقتصاد مقاومتی بر دانشگاهها حاکم باشد. دانشجوی دولتی بین 10 تا 25 میلیون تومان در کارشناسی برای دولت هزینه دارد، در حالی که در دانشگاههای غیردولتی چه آزاد و چه غیر دولتی و غیر انتفاعی، هزینه دانشجوها در سال بین 3 تا ۵ میلیون تومان است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی تابران مشهد اضافه کرد: اگر قرار باشد دولت ما این همه هزینه برای کار مشابه پرداخت کند، هرز رفتن بیتالمال است. لازم است در این حوزه به طور جدی وارد شویم و مسئولان را به این نکته متوجه کنیم که به اقتصاد آموزش عالی بیشتر توجه کنند.
انتهای پیام
نظرات