به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سیم کارت، امروزه سیم کارت همراه اول، سیم کارت ایرانسل و در آخر سیمکارتهای رایتل به ترتیب در اولویت بالاتری برای کاربران قرار دارد، دیگر اپراتورها مانند سامانتل و شاتل موبایل نیز در تلاش برای رسیدن به سه اپراتور برتر میباشند.
به چند نمونه از معیارهای انتخاب سیمکارت از سمت مشترکان میتوان به پوشش و آنتندهی گسترده، در دسترس بودن، ارائه خدمات متنوع، رند بودن سیمکارت، سرعتبالای اینترنت خط و از همه مهمتر قیمت مناسب سیمکارتها از سمت اپراتورها اشاره کرد. در واقع کاربران ترجیح میدهند از خطوطی استفاده کنند که نیازهای آنها را برآورده کرده و خدمات ارتباطی را بدون مشکل در اختیار آنها قرار دهد.
کاربران میتوانند « سیمکارت همراه اول» و یا «سیمکارت ایرانسل» را با خیال راحت انتخاب کنند، چرا که ارائه خدمات از سوی این اپراتورها در بهترین سطح ارائه خدمات ارتباطی است، لذا میتوان گفت با خرید سیمکارت از این دو اپراتور دیگر جایی برای نگرانی برای مشکلاتی مثل ارائه خدمات کیفیت پایین وجود ندارد. نکتهای که ذکر آن حائز اهمیت هست این است که اپراتورهای تلفن همراه نیز همواره به دنبال ارائه خدمات و افزایش تعداد مشترکان خود هستند و برای ارائه سرویسهای جدید و بهتر رقابت میکنند ازاینرو با توجه به بازار سخت رقابتی موجود، یکی از اقداماتی که اپراتورها تلاش کردند تا به کمک آن نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنند « ارائه شمارههای» رند است.
طبق آمار منتشرشده از بین تعداد شمارههای واگذارشده، آمار بیشترین تعداد سیمکارت دائمی، مربوط به سیمکارت همراه اول است. ایرانسل نیز نسبت به سایر اپراتورها موفق شده، بیشترین تعداد سیمکارت اعتباری را به فروش برساند. سیمکارتهای رایتل در مقایسه با همراه اول و ایرانسل، کمترین تعداد سیمکارت راهاندازی شده و فعال را در شبکه دارد که جایگاه سوم را از آن خود کرده، البته رایتل همواره تلاش میکند تا روزبهروز به تعداد کاربران خود بیافزاید.
ضریب نفوذ اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل
از مجموع خطوط موبایل واگذارشده به مشترکان از سمت هر اپراتور و محاسبه آمار شمارههای فعال و همچنین شمارههای غیرفعال شبکه، میتوان میزان ضریب نفوذ اپراتورها را محاسبه کرد. منظور از ضریب نفوذ تلفن همراه، نسبت تعداد شمارههای موبایل فعالشده به تعداد جمعیت استفادهکننده از این خدمات در کشور هست. ازاینرو همراه اول دارای بیشترین ضریب نفوذ یعنی ۵۷.۵۲ درصد، در ابتدای لیست سیمکارت ارائهشده قرار دارد. مورد بعدی مربوط به سیمکارت ایرانسل هست که ضریب نفوذ ایرانسل ۳۹.۱۹ درصدی را به خود اختصاص داده است که رقم بسیار رضایت بخشی نیز تلقی میشود. در انتها میتوان به ضریب نفوذ رایتل اشاره نمود که با ضریب نفوذ ۲.۴۶ درصدی جایگاه سوم اپراتور تلفن همراه را در کشور کسب کرده است.
شمارههای رند اپراتورهای مختلف
میتوان آمار فروش سیمکارتهای مختلف اپراتورها را بسیار مناسب قلمداد کرد، البته ناگفته نماند که با وجود اپراتورهای جدیدی مانند سامانتل و شاتل موبایل، این آمار در آیندهای نهچندان دور دستخوش تغییر خواهند شد. چرا که طبق اطلاعات بهدستآمده شاتل موبایل در ارائهی شمارههای رند، کمپینهای تبلیغاتی متعددی را طراحی و آماده کرده که باهدف قرار دادن افرادی با تمایل خرید خط رند باقیمت مناسب، سعی دارد تا سهم قابلتوجهی از بازار را برای خود کند. پس میتوان نتیجه گرفت آمار فروش سیمکارتهای ارائهشده و فعالشده توسط اپراتور شاتل موبایل روزبهروز بیشتر و بیشتر خواهد شد. این در حالی است که همراه اول و ایرانسل در این بخش یعنی ارائه سیمکارتهای رند باوجود سابقه طولانی و خوبی که دارند ولی به هدفمندی شاتل موبایل عمل نکردهاند.
بازار خرید و فروش سیمکارت
مسئلهای که این روزها وجود دارد کاهش سرعت فروش سیمکارتها از سمت اپراتورهای هست. البته این در حالی است که فروش سیمکارتهای اعتباری نسبت به دائمی در شهریور گذشته سرعت بیشتری داشته. طبق بررسیهای بهعملآمده میتوان علت این رکود را افزایش قیمتها و سقوط قدرت خردید در جامعه دانست. از سمت دیگر با توجه به اتمام رنجهای اولیه سیمکارت ارائهشده از سوی اپراتور، قیمت این سیمکارتها بهصورت تصاعدی افزایش یافت، بدین ترتیب در حال حاضر برای خرید یک خط کد یک ۰۹۱۲ در بازار سیمکارت حداقل قیمتی که لحاظ میشود رقمی حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.
البته این رقم بر اساس المانهایی مانند میزان رندی، وضعیت و ... سیمکارت افزایش مییابد. این موضوع برای پیششمارههای دیگر تا این سطح جدی نیست و سیمکارتهای ایرانسل، رایتل و یا حتی همراه اول اعتباری تنها در صورت رند بودن قیمتهایی میلیونی پیدا میکنند. همین مسائل باعث شده که اکثر خرید و فروشی که در بازار سیمکارت انجام میشود حول محوریت سیمکارتهای دائمی صفر و کارکرده همراه اول با پیششماره ۰۹۱۲ و در مرحله بعدی دیگر شمارههای رند موجود در بازار باشد.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات