به گزارش ایسنا، آیتالله رشاد امروز چهارشنبه (۲۷ شهریورماه) در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۹۸ – ۹۹ حوزههای علمیه استان تهران که با حضور آیتالله نوری همدانی و جمعی از طلاب و اساتید در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با ذکر چند نکته که طلاب باید به آن اهتمام ویژهای داشته باشند، اظهار کرد: طلبگی شغل و سمت نیست بلکه صفت است و این صفت اقتضائاتی دارد. طلبگی یک هویت و حقیقت است و لوازمی دارد و چیزی پراهمیتتر از این امر برای ما طلبهها نیست. خطری تهدیدکنندهتر از این نیست که هویت طلبگی زیرسوال برود. این هم هشدار است و هم به عنوان یک طلبه این را به جوانان تذکر میدهم. آنچه طلبه را تهدید میکند هویت، گمکردگی طلبه و خویش گمکردگی حوزویان است.
وی ادامه داد: طلبه باید از هر جهتی که به آن مینگریم هویت طلبگی در او مشخص باشد و باید علوم و معارف طلبگی را کسب کند. این علوم همان چیزهایی است که طی قرون، مسلک و روش حوزویان بوده است. فراگیری سایر علوم مانعی ندارد اما نباید باعث این شود که از علوم اصلی که فقه، اصول، تفسیر و حکمت است غافل شوند. فراگیری سایر علوم در جامعه امروز مهم است، اما نباید این امر باعث شود که از علوم اصلی غافل شده و یا کم بگذاریم. سهم این علوم نباید هویت حوزه و طلبه را تهدید کند. باید علومی را فرابگیریم که از قرون گذشته به ما رسیده و همواره راهگشا بوده است. در عین حال حاشیهها نیز مهم است که شامل جامعشناسی، مدیریت، اقتصاد و ... میشود. یکی از مواردی که امروزه با آن مواجه هستیم این است که برخی طلاب که به دانشگاه راه یافته است پس از کسب مدرک دیگر از کسب تحصیلات حوزوی دست برداشته و فکر میکنند تا همین حد کافی است، در حالی که این چنین نیست اینگونه طلبه به معنی واقعی کلمه طلبه باقی نمیماند.
مدیر حوزههای علمیه استان تهران ادامه داد: طلبه باید هویت معنوی داشته باشد یعنی وقتی سخن میگوید و حتی قدم بر میدارد مشخص شود که این فرد طلبه است و این امر جز با برقراری ارتباط با اطرافیان، برنامهریزی و فراگیری تعالیم اهل بیت (ع) میسر نمیشود. طلبه باید انس خاصی با وحی نامه الهی و حدیث و سخن اهل بیت (ع) داشته باشد. متاسفانه امروز آنچنان که باید و شاید بر روی این دو موضوع تفکر نمیشود. برقراری کلاسهای غیرحضوری نمیتواند باعث شود که طلبه تفسیر را فرا بگیرد. علامه طباطبایی در جایی میگوید از قرآن باید تفسیری نو ارائه شود نه حتی برای هر نسل بلکه هر دو سال یکبار باید این امر رخ بدهد. وقتی طلبه در کلاس تفسیر به صورت غیرحضوری شرکت میکند چگونه میخواهد درس تفسیر که درسی بسیار مهم است را فراگیرد. به میزان ارتباط روحی شاگرد و استاد است که طلبه رشد میکند.
آیتالله رشاد با گلایه از اینکه متاسفانه در مواردی شاهد آفتهایی هستیم که برجان هویت طلبه افتاده است، اظهار کرد: وقتی از هویت طلبگی صحبت میکنیم ظاهر هم مهم است آفتی که چنان شعلهای بر جان حوزه انداخته این است که برخی طلاب لباس میپوشند اما تلقی آنها همچون سایر اصناف از کارشنان است. برخی طلاب خیال میکنند لباس یونیفرم است در حالی که لباس طلبگی یک هویت است. امروز برخی را میبینیم که از نگاه و وجنات آنها طلبه بودن مشخص نیست در حالی که طلبه سر به زیر و دست به قلم است. تمام نگاه، وجنات، حرکات و سکنات طلبه باید نشان دهد که او طلبه است.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که فردی از من پرسید چه توصیهای برای اساتید و طلبهها در بحث انقلابیگری دارید، گفت: انقلابیگری برای هر مسلمان یک تکلیف است و انقلابی یعنی وضع غیرعلوی و غیر الهی را به وضع علوی و الهی تغییر بدهیم. اما انقلابیگری برای طلبه فراتر از تکلیف است و باید جزو هویت و وجودش باشد، یعنی باید انقلابی سخن گفته و رفتار کند. گاهی میبینیم برخی طلب به دلیل ملاحظاتی که دارند تقیه میکنند. تقیه برای طلبه نیست بلکه باید همواره انقلابی عمل کند برهمین اساس شعار امسال حوزههای علمیه «حوزه انقلابی، پیشگام در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» تعیین شده است.
مدیر حوزههای استان تهران یادآور شد: سیر بعدی که طلبه باید طی کند فراگیری تحصیلات است. تحصیلات او نه تنها باید حوزوی باشد، بلکه باید کارآمد نیز باشد. اکنون طلاب و حوزویان حال و روز نهاد نظامی را دارد که در ایام و شرایط جنگ است نه شرایط صلح. زمان جنگ همه ملت باید حضور داشته باشند اکنون نیز تمام طلاب باید حضور فعال، مفید و درستی داشته باشند. در شرایطی هستیم که تمام کفر در برابر دین و مکتب اهل بیت (ع) و ایران و انقلاب ایستادهاند. امسال شاهد این بودیم که در شبکههای مجازی چه چیزهایی بر علیه مکتب اهل بیت (ع) گفته شد. این طلاب هستند که باید در برابر این شبهات صفآرایی کرده و بایستند و بدانند که اکنون وظیفه آنها دفاع از جبهه عقیده و ارزشها است.
آیتالله رشاد در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت حوزههای علمیه خواهران و برادران استان تهران، گفت: شاید حوزه علمیه تهران جزو چهارمین حوزههای علمیه کشور باشد، اما میتوانیم بگوییم که از نظر رشد و پیشرفت جزو حوزههای اول کشور است در حدود ۱۵۰ مدرسه علمیه در تهران فعال است و قریب ۱۶۰۰ مدرس در حوزههای علمیه داریم. در بخش خواهران نیز ابداعات بسیار خوبی صورت گرفته است و در بخش پژوهشی حوزه خواهران جلوتر از بخش برادران است. طلاب خواهر از ۴۰۰۰ رساله دفاع کردهاند و به کار پژوهشی و تحقیقی اهتمام داشتهاند چه خوب است برادران نیز به موضوعات پژوهشی و تحقیقی نیز اهتمام بورزند، چرا که طلبه باید فقیه و متخصص بار بیاید.
انتهای پیام
نظرات