به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی امروز در سی و هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان محیط زیست برگزار شد با اشاره به دلایل افزایش شاخص غلظت ازن در تهران تصریح کرد: آلاینده ازن به دلیل افزایش شدت آفتاب بالا رفته است. همچنین کاهش ذرات معلق نیز در افزایش غلظت ازن تاثیرگذار است. باید اقدامات لازم صورت گیرد تا همزمان با کاهش ذرات معلق کاهش آلاینده ازن نیز انجام شود.
وی با بیان اینکه تنها دو سال است که شاخص آلاینده ازن اندازه گیری میشود گفت: مسلماً در سالهای قبل نیز مشکل آلاینده ازن وجود داشته اما تنها در دو سال اخیر است که اندازه گیری این آلاینده دقیقتر شده و به آمار و اطلاعات مربوط به آن میتوان اطمینان داشت.
معاون امور حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با توجه به دستور جلسه مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده گفت: تعداد خودروهای فرسوده همچنان در حال افزایش است و حتماً باید تدبیری برای این موضوع بیندیشیم. سن خودروی فرسوده ۲۰ سال مشخص شده است اما از نظر من این موضوع باید توافقی باشد و چون یک امر محاسباتی نیست.
پورسید آقایی تاکید کرد: در خروج خودروهای فرسوده، حتماً باید خودروهای فرسوده کاربراتوری در اولویت قرار گیرد و تمرکز اصلی روی از رده خارج کردن سواریهای فرسوده کاربراتوری باشد. همچنین میتوانیم مسئله خودروهای انژکتوری و یورو۲ به بالا را از طریق معاینه فنی سخت گیرانه برطرف کنیم و نگران سن خودرو نباشیم چون در بسیاری از کشورها خارج کردن خودروها از چرخه مصرف بر اساس سن صورت نمیگیرد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در تهران خودروهایی به معاینه فنی مراجعه میکنند که ۴۵ سال سن دارند اما به راحتی معاینه فنی را پاس میکنند چون کیفیت خوبی دارند. بنابراین نباید برای پراید و تویوتا یک سن اسقاط قائل باشیم که از نظر من این شکل مواجهه بر اساس سن فرسودگی دقیق نیست.
معاون امور حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اینکه باید با موتورسیکلتهای آلاینده از سرمنشأ مقابله و جلوگیری کنیم گفت: تا پایان سال ۹۷ یک میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در تهران وجود داشت که اینها هنوز هم در حال تردد هستند و تعداد آنها بیشتر هم شده است. نمیتوانیم جلوی همه اینها را بگیریم و اجازه تردد به آنها ندهیم.
پورسیدآقایی با اشاره به تعویق یکساله ماده ۱۱ آئیننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت جدید، گفت: متاسفانه این مصوبه در دولت به تعویق افتاد. در حال حاضر پنج ماه هم از این تعویق گذشته است. امیدواریم که آخر امسال مجدداً طرحی مطرح نشود که اجرای قانون هوای پاک به عقب بیفتد. من نگرانم که موتورسیکلتها دوباره دنبال تعویق این ماده باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری را پیگیری کنیم، گفت: اگر دولت عزم خود را در حوزه اسقاط جزم نکند و اسقاط را جدی نگیرد نمیتوان مشکل موتورسیکلتهای فرسوده در حال تردد را حل کرد. سازمان محیط زیست باید به طور جدی این موضوع را در دولت پیگیری کند.
معاون حمل و نقل و امور ترافیک شهرداری تهران گفت: موتورسیکلت سازان به سازمان محیط زیست در مورد اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتوری فشار میآورد اما باید دولت در این باره تجدید نظر کند.
پورسیدآقایی در ادامه در مورد دستور جلسه مربوط به تولید موتورسیکلتهای برقی گفت: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا یک طرح منسجم، مفصل و جامع در مورد تولید و توسعه موتورهای برقی تهیه کرده است که از نظر من اجرای آن با سختیهایی مواجه خواهد شد. بنابراین باید روی الزامات اجرایی و ضمانت اجرایی آن تدقیق شود. در این راستا لازم است این برنامه با چکشکاریها تحت بررسیهای کارشناسی قرار گیرد.
پورسیدآقایی در بخش دیگری از سی و هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مورد دستور جلسه مربوط به تعویق ماده ۱۲ آئیننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی بر تولید موتورسیکلتهای برقی گفت: پیشنهاد میکنم که رئیس سازمان محیط زیست یک نامه به دبیرخانه دولت ارسال و اعتراض خود را نسبت به تعویق این ماده از قانون هوای پاک اعلام کند. بر اساس قانون آنچه را که در مجلس به تصویب رسیده؛ دولت اجازه تعویق آن را ندارد.
وی تاکید کرد: ماده ۱۲ آئیننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک بدون طرح و بررسی در کمیسیونهای ذیربط و در کمیسیون زیربنایی دولت به تعویق افتاد و لازم است سازمان محیط زیست نسبت به این روند واکنش نشان دهد و شاید نامه رئیس سازمان محیط زیست به دبیرخانه دولت باعث اصلاح این روند شود. متاسفانه تعویق این ماده از قانون هوای پاک نشان میدهد که دولت حاضر نیست کوچکترین فشاری به موتورسیکلت سازان وارد شود.
انتهای پیام
نظرات