به گزارش ایسنا، مهراله رخشانی مهر در نشست هماندیشی سرپرست وزارت آمورش و پرورش با روسای دانشکدههای معماری، مدیران کل و معاونین فنی استانها در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با هزینهکرد حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار استانی برای ساخت و ساز مدارس، یکی از بزرگترین دستگاههای تخصصی و اجرایی در حوزه ساخت و ساز در کشور است.
وی با اشاره به سابقه معماری مدارس ایرانی و برگزاری همایشهای مربوطه از دهه ۸۰ افزود: تأکید بر جمعآوری مدارس کوچک از خروجیهای هفتمین همایش مدرسه و معماری ایرانی بود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: از سال گذشته عملیات تکمیل پروژههای حیات طیبه و مجتمعهای آموزشی در دستور کار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در هشتمین همایش معماری مدارس به معماری مدارس سبز پرداختیم لذا طرح ایجاد این نوع مدارس تهیهشده و در دستور کار قرارگرفته است.
رخشانی مهر گفت: فعالیتهای سازمان نوسازی در حیطه مدارس سبز در حوزه اجرا و توسعه فرهنگ محیطزیست انجام میشود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: مقالات زیادی با موضوع مدارس سبز در جشنواره اخیر ارائهشده است.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزشوپرورش، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدائی نیز در گردهمایی مشترک مدیران کل و معاونین سازمان نوسازی مدارس بابیان اهمیت نقش مدارس در تربیت کودکان گفت: فضاهای آموزشی باید با رویکرد خشونتزدایی و دوری از استرس طراحی شوند.
فضای آموزشی باید با رویکرد خشونتزدا طراحی شود
وی با تأکید بر اهمیت فضای کالبدی مدارس اظهار کرد: در معاونت ابتدایی سعی کردیم تا رویکرد دوری از استرس و خشونت را موردتوجه ویژه قرار دهیم.
وی ادامه داد: طراحان و سازندگان مدارس باید در طراحیها به اهمیت این دو موضوع توجه ویژه داشته باشند و رویکردهای مذکور را در فضاسازیها لحاظ کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه متأسفانه در دنیای امروز، کودکان درگیر فضای مجازی شدهاند، بیان کرد: فعالیتهای فیزیکی و بازی از کودکان دور شده است اما اخیراً کشورهای اسکاندیناوی در مدارس، رویکرد بازی و استفاده از فضای فیزیکی بیرون را موردتوجه قرار دادهاند و بخشی از کلاس درس در فضای باز تشکیل میشود.
حکیمزاده با اشاره به چهاربعدی بودن فضای مدرسه تصریح کرد: بر اساس نظر متخصصان علم تعلیم و تربیت، فضای مدرسه شامل فضای فیزیکی، تعاملی، اجتماعی و علمی آکادمیک است و تعاملات در این فضاها اهمیت بسزایی دارد.
معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر نگاه جامع و چهارجانبه در ساخت فضای آموزشی گفت: باید سازندگان مدارس بهصورت همزمان چهار فضا را باهم ببینند بهگونهای که معلمان فضای تبادلنظر و استراحت و دانش آموزان فرصت یادگیری داشته باشند.
وی با انتقاد از فضای مدیریتی سلسله مراتبی فعلی گفت: فضای سلسله مراتبی و اشرافی گری جای خود را به مدیریت تعاملی داده است که اگر بتوانیم فضای سلسله مراتبی را بشکنیم از اهمیت بسزایی دارد.
انتهای پیام
نظرات