• دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98022312134
  • خبرنگار : 71191

مرمت پل قاجاری کن فراموش شد؟

مرمت پل قاجاری کن فراموش شد؟

آب همه چیز را جارو کرده، شاید هم مردم محلی کمک کوچکی به آن کرده باشند. اما حالا همه چیز مرتب است. راه باز شده و مردم برای رفت و آمد از شمال و جنوب روستا و برعکس آن، از پل قاجاری نیمه‌تخریب‌شده‌ «کن» استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با طغیان رودخانه کن در روستای کن در دوشنبه ۱۲ فروردین، بخش‌های اصلی پل آجری قاجاری «کن» تخریب شد، پایه میانی، عرشه پل و پشت‌بند پل آجری کن که در دوره قاجار روی رودخانه کن و به عنوان تنها راه ارتباطی روستاهای شمال رودخانه با ده کن ساخته شده بود، تخریب شد و می‌توان گفت در روزهای نخست مردم هیچ راهی برای رفت و آمد نداشتند مگر با زور عصا و چند بار افتادن از تلی آجر و سیمان که دیگر از بند پل جدا شده بودند.

پل قاجاری کن بعد از طغیان رودخانه کن

حالا یعنی حدود ۴۰ روز بعد از آن اتفاق که بسیاری از مردم روستا مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند، دیگر نه آواری از باقی‌مانده پل در آن منطقه مانده و نه در کناره‌های رودخانه کن آجری باقی مانده، آب به سرعت حرکت می‌کند، به جداره‌های رودخانه برخورد می‌کند و با شتاب راهش را پیش می‌گیرد.

پل کن یک ماه بعد از تخریب - پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت -

۱۴ فروردین دلاور بزرگ‌نیا - مدیر کل سابق اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران - بعد از صبحت با شهرداری منطقه ۵ اعلام کرد: قرار است این پل به زودی با همکاری میراث فرهنگی مرمت شود.

شاید هنوز زمانِ «به زودی» برای شهرداری منطقه پنج که شهردارش بیش از دو سال و نیم مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران بود و خودش پرونده ثبتی این پل را امضا کرد، نرسیده است تا آب و مردم فرصت داشته باشند هر چه را از پل قاجاری «کن» می‌توان جابه‌جا کرد از سر راه بردارند. به گونه‌ای که حالا با حذف آوارها، حتی مردم نیز با کمی تلاش از روی پل عبور می‌کنند، شاید هم میراث فرهنگی و شهرداری منطقه با دیدن این صحنه خیالش راحت شده که فعلاً قرار نیست هزینه‌ای برای مرمت این پل تاریخی اختصاص دهد!

پل تاریخی کن در دوره قاجار و در سال ۱۲۸۹ شمسی در قسمت شرقی رودخانه کن با نمای آجری ساخته شد، اما بعد از طغیان رودخانه و بر اساس دیده‌های خبرنگار ایسنا، یکی از بخش‌های اصلی پل یعنی پایه، عرشه و پشت‌بند پل به عنوان راه ارتباطی و رفت و آمد مردم ده کن با سولقان از طریق این پل از بین رفته است و آجرهای باقی‌مانده در کناره‌های رودخانه وسیله‌ای برای تفریح کودکان شده است. در حال حاضر مردم کن برای دیدن وضعیت پل به کنار رودخانه می‌روند.

عبور مردم محلی از روی پل نیمه‌تخریب‌شده ۴۰ روز بعد از تخریب آن 

فیلم از سعید فتوحی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha