احمد کریمی در گفتوگو با ایسنا - اظهار کرد: کسی که به عنوان معلم انتخاب میشود باید عشق و علاقه خاصی به این شغل داشته باشد. برخی افراد تنها در آموزش و پرورش استخدام میشوند و به این مساله توجهی ندارند. شغل معلمی در مناطق عشایری سختیهای خود را دارد. در دورترین مناطق استان همکاران من مشغول انجام وظیفه هستند و آموزش و پرورش در این مناطق تنها نهادی است که مشغول به فعالیت است.
وی افزود: در مناطق صعبالعبور لالی خدمت کردهام و حالا نیز در عشایر سردشت دزفول مشغول کار هستم. تنها چیزی که انسان را به شغل خود امیدوار میکند این است که میبیند با وجود این محرومیتها، دانشآموز عشایری با تمام جان و دل به مدرسه میآید، وقتی معلم میبیند این دانشآموزی که چیزی بلد نبود بعد از چند سال میتواند بخواند و بنویسد، بهترین لذت ممکن است.
این معلم خوزستانی گفت: تنها در شغل معلمی است که فرد میتواند چنین لذتهایی را بچشد. در کنار سختیهای شغل معلمی این زیباییها را نیز میتوان لمس کرد. خدا را شاکر هستم که در این سالها توانستم این شغل را داشته باشم و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکردهام.
کریمی تصریح کرد: در این سالها در کلاسها و دورههای آموزشی مختلفی شرکت کردم. یک معلم همیشه باید خود را در حال یادگیری بداند و نباید فکر کند چون معلم است دیگر از یادگیری بی نیاز است. باید هر روز او از دیگر روزها متفاوت باشد. معلم همیشه باید در حال یادگیری باشد. ما قرار نیست تمام چیزها را بدانیم. یکی از مشکلاتی که همکاران من با آن درگیر هستند این است که خود را در موقعیتی قرار نمیدهند که یاد بگیرند. معلمها از اطلاعات روز برخوردار نیستند. به عنوان یک فرهنگی و معلم باید خودمان را به دانش روز مسلح کنیم.
وی خاطرنشان کرد: من به همکارانم میگویم که خدا نکند یک روز در جامعه سی دیهای آموزشی جای ما معلمها را بگیرند. این یک فاجعه است، باید سعی کنیم این مساله را جدی بگیریم. در برخی مدارس عشایری دانشآموزان حداقلهای لازم برای تحصیل را نیز ندارند. همکاری که وارد این مناطق میشود، باید شناخت جامع و کاملی از دانشآموزان و مناطق و اهالی داشته باشد تا بتواند بر اساس آموزشهای این منطقه، تلاشهای خود را پایهریزی کند.
این معلم خوزستانی خاطرنشان کرد: هدف همه ما معلمها این است که بتوانیم یک شهروند مطلوب تحویل جامعه دهیم. اگر این مساله را هدف اصلی خود بدانیم همه سختیها کنار میروند. خیلی از مدارس ما امکانات آموزشی و امکانات لازم برای تدریس کتب درسی را ندارند و اغلب تدریس در این مدارس با دست سازهای معلمها انجام میشود. اگر معلمی به این شغل علاقه نداشته باشد به سمت و سوی این دست ساختهها و تجهیزات این چنینی نمیرود و این مساله به آموزش دانشآموزان ضربه میزند.
کریمی ادامه داد: اگر بخواهیم سبکهای یادگیری دانشآموزان را دسته بندی کنیم، سبک یادگیری آنها ممکن است کلامی، تصویری و دست ورزی باشد. اگر امکانات لازم را در اختیار دانشآموزی که دست ورز هست قرار ندهیم، آموزش اثرگذاری نخواهد داشت. لازم است برای استخدامیهای آموزش و پرورش، آموزشهایی در نظر گرفته شود و تا زمانی که این افراد آموزشهای لازم را ندیدهاند و دورههای کلاس داری و به روز رسانی خود را نگذرانندهاند، سر کلاس نیایند. افرادی که این دورهها را نگذرانندهاند مشکلات زیادی به وجود میآورند. اگر شالوده کار در مقطع ابتدایی درست گذاشته نشود، در مراحل بعدی هزینههای زیادی برای آموزش و پرورش خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات