• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98020904673
  • خبرنگار : 71567

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت تاکید کرد

ضرورت بازنگری آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

ضرورت بازنگری آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت بر ضرورت بازنگری آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: ما در این آئین‌نامه سه اصل معلم‌محور بودن و شاگردپرور بودن، توجه به فعالیت‌های علمی و فناوری و در نهایت ارائه خدمات نوین آموزشی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسینی در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، به ضرورت و اهمیت بازنگری آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت محورها و چارچوبهای مشترکی دارند که این آئین‌نامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، اما نکاتی نیز ویژه فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت در این آئین‌نامه گنجانده شده است که مخصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشجو و استاد ارکان مهم و تأثیرگذار رشد و توسعه فعالیت‌های علمی دانشگاه‌های کشور هستند، بنابراین هر آئین‌نامه‌ای که تدوین شود، روش و سیر حرکت این دو گروه را مشخص می‌کند، در واقع آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی می‌تواند روش حرکت به سمت توسعه را تقویت کرده و تسهیل ببخشد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: ما در بازنگری آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی سه روش یعنی معلم محور بودن، شاگردپرور کردن و توجه به آموزش را به عنوان رسالت دانشگاه‌ها مورد توجه قرار دادیم که بتوانند در حوزه آموزشی فعالیت کنند، ضمن اینکه تعدادی هم اساس کارشان بر محور علم و فناوری تعریف شد و از طرف دیگر گروهی نیز که در حوزه آموزش بالینی می‌توانند سرآمد باشند و خدمات نوین آموزشی خلق کنند را مورد توجه قرار دادیم و توانستیم آئین‌نامه جدید ارتقا را بر پایه این موارد بازنگری کنیم.

دکتر حسینی به برنامه آمایش سرزمینی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۴ این برنامه که سال‌ها در وزارت بهداشت کارشناسی شده بود، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در نهایت برای اجرا ما این مجوز را دریافت کردیم که ۱۰ منطقه آمایشی را ماموریت گرا کنیم، ضمن اینکه ۷۰ بسته و مأموریت مشخص به این مناطق تعریف شد و تقریباً هر منطقه آمایشی حدود ۶ یا هفت مأموریت مشخص را بر عهده گرفتند.

به گفته وی، مأموریت دانشگاه‌ها در حوزه آمایش عالی بر حسب توانمندی‌های ملی بین‌المللی و استانی آنها تعریف شد و البته دانشگاه‌ها می‌توانند علاوه بر مأموریت‌های اصلی و مشخص در حوزه‌ها و ماموریت‌های دیگر فعالیت کنند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: عدالت آموزشی، سلامت جامعه، مأموریت‌مداری بین‌المللی کردن آموزش پزشکی، توجه به آموزش‌های مجازی، اخلاق حرفه‌ای، اجرای اعتبار بخشی مؤسسه‌ای، حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان و غیره از جمله محورها و شاخص‌هایی بود که در برنامه تحول آموزش پزشکی مورد توجه قرار دادیم.

دکتر حسینی تاکید کرد: تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها جایگاه بسیار مهمی دارد، اما باید نظارتها و چارچوب‌هایی برای این نوع آموزش‌ها در نظر گرفته شود. به گونه‌ای که ما بر این اساس در آموزش پرستاری و معماری کشور آموزش‌های بی حساب و کتاب را متوقف کردیم و در نظر داریم خدمات آموزشی در کشور کیفیت بالایی داشته باشند. ضمن اینکه برنامه‌ای را طراحی کردیم که اگر اعضای هیات علمی وزارت بهداشت برجستگی‌های علمی و حرفه‌ای داشته باشند، بدون توجه به مقررات پژوهشی و مقاله‌ای در عرصه آموزش‌های بالینی نظری و آزمایشی نیز سرآمد باشند و فعالیت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha