• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98020904488
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم تاکید کرد

ضرورت ایجاد تحول گسترده در عرصه آموزش دانشگاه‌های کشور

ضرورت ایجاد تحول گسترده در عرصه آموزش دانشگاه‌های کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت ایجاد تحولی گسترده در عرصه آموزش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید علاوه بر تربیت نیروی انسانی به مسائل جامعه نگاه پژوهشگرانه داشته و همچنین به تحولات جهانی توجه داشته باشند و نباید از تغییر و تحولات این عرصه که با شتاب بیشتری روی می‌دهد، غافل شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما در نقطه عطف آموزش عالی کشور قرار داریم، در این رابطه اظهار کرد: در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین سال‌های قبل از انقلاب دانشگاه‌های ما تاریخچه طولانی را پشت سر گذرانده‌اند. در واقع دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ما ابتدا با هدف تربیت نیروی انسانی کارشناس در کشور فعالیت کردند و به همین دلیل "آموزش" به عنوان مهم‌ترین اصل دانشگاه‌ها محسوب شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته علاوه بر مسائل آموزشی، ماموریت‌های دیگری نیز برای دانشگاه‌ها تعریف شد و در حال حاضر دانشگاه‌ها با توجه به شرایط زمانی و مکانی و همچنین تغییر و تحولاتی که در شیوه‌های آموزش، فناوری‌ها و حتی پژوهش به وجود آمد، ماموریت‌های جدیدی را تعریف و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند. چنان‌که تاکنون توقعات ما در عرصه مسائل آموزشی دانشگاه‌ها برآورده شده و آنچه را که ما انتظارش را داشتیم در این عرصه رخ داده است و نمی‌توانیم دستاوردهای حوزه آموزشی را انکار کنیم، همچنین در عرصه پژوهش و فناوری نیز تغییرات و تحولاتی صورت گرفته است و دانشگاه‌ها نیز همزمان با این تغییر و تحولات برنامه‌ریزی‌هایی را آغاز کرده‌اند و به تناسب با آن دستاوردهای ارزشمندی نیز به دست آمد و افتخارات این حوزه نیز کم نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: آنچه که باید و مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قرار بگیرد، این است که قطعاً تحولات و تغییرات زیادی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری مراکز آموزش عالی دنیا اتفاق می‌افتد. ما نیز باید نگاه نقادانه و همچنین توام با حرکت به سمت تحول در عرصه آموزش عالی را پیش روی خودمان قرار دهیم. همان طور که عنوان شد اگر چه در این عرصه اتفاقات خوبی در دانشگاه‌های کشور رخ داده است، اما ایجاد یک تحول صرفاً با بازنگری در عناوین دروس و همچنین رشته‌ها اتفاق نخواهد افتاد، چرا که ما با یک سرعت تحول زیادی در دنیا مواجه هستیم و زمان زیادی برای فکر کردن به منظور ایجاد تحول نداریم. لذا باید کاری مستمر و پویا در حوزه آموزش عالی کشور اتفاق بیفتد تا هر آنچه که در دنیا رخ می‌دهد نیز در کشور ما شکل بگیرد.

وی در ادامه اظهاراتش در این همایش، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل جوانان و متخصصان و سرآمدان عرصه آموزش عالی به منظور ایجاد یک تحول جدی در این عرصه تاکید کرد و در این باره یادآور شد: با کمک این متخصصان می‌توانیم حرکت خود را برای ایجاد یک تحول عمیق در آینده شتاب بخشیم. اگر چه مولفه‌های زیادی برای ایجاد یک تحول لازم است، اما قطعاً استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

به گفته دکتر غلامی، آموزش دانشجویان در مراکز آموزش عالی باید با یک نگاه آینده‌نگرانه، تحولی و گسترده صورت بگیرد، چرا که رها کردن حوزه آموزش صرفاً با تکیه بر تجربه و سلایق شخصی و … از دست دادن فرصت است. امیدوار هستیم در برنامه‌های دانشگاه‌ها حوزه آموزش به عنوان یک نقطه عطف مورد توجه مسئولان قرار بگیرد تا بتوانیم به هدف مورد نظر دست یابیم.

وی در ادامه تاکید کرد: برای ایجاد تحول در حوزه آموزشی و دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه باید یک برنامه کلان ملی داشته باشیم، باید در درون دانشگاه‌ها نیز برنامه‌ای در این راستا تدوین شود و در نهایت، محور مشترکی ایجاد شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی های لازم صورت بگیرد تا بتوانیم به آموزش‌های هدفمند برسیم تا فارغ التحصیلان ما صاحب نگاهی به آینده باشند.

دکتر غلامی خاطر نشان کرد: حل مسائل جامعه که بخشی از آن توسط پژوهش و مساله‌یابی صورت می‌گیرد، نیز یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا فارغ التحصیلان ما در نهایت نگاه کارشناسانه و مساله‌محوری داشته باشند تا بتوانند بعد از دوره تحصیلات دانشگاهی در سطح جامعه اثرگذار شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ما در جهانی قرار گرفته‌ایم که ارتباطات بسیار نزدیک است و فضای انتقال مباحث کارشناسی نیز با سرعت بالاتری اتفاق می‌افتد. بنابراین حضور افکار و اندیشه‌های مختلف در فضاهای جهانی بسیار ضروری است. لذا تعریف جایگاه‌ها در حوزه آموزش عالی هم باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، چرا که ما استعدادهای زیادی در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم که به عنوان شاخص توانمندی آموزش عالی محسوب می‌شوند و باید از این توانمندی‌ها استفاده شود.

وی در بخش دیگری از این همایش، با اشاره به اینکه در حوزه تحصیلات تکمیلی باید علاوه بر تربیت کارشناس، دیدگاه‌های حوزه پژوهش را نیز در بین آنها ترویج دهیم، در این باره توضیح داد: تربیت پژوهشگر بخش بسیار مهم وظایف دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و دانشجویان باید نگاه پژوهش‌محوری داشته باشند تا بتوانند نقش بیشتری را ایفا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۰ ۱۰:۳۹

آقای غلامی اگه واقعا" به حرفایی که میزنی اعتقاد داری، قبل از هر چیز دو تا کار ساده انجام بده: الف. اجازه نده دانشجویای پژوهشگاه بنیادی با دزدی از بیت المال و بدون امتحان جامع برای ... به اروپا و آمریکا اعزام بشن. مدرکشون رو باطل کن. ب. جلوی خرید چلوکباب نایب هر پرس ۳۰۰ هزارتومان، برای ناهار اساتید پژوهشگاه بنیادی رو بگیر. آقای غلامی شما همین دو کار رو انجام بده، تحول پیشکشت!!!