• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98020904612
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه شریف:

با پدیده گرایش به سمت رشته‌های تجربی در دانشگاه‌ها مواجهیم/باید این وضعیت اصلاح شود

با پدیده گرایش به سمت رشته‌های تجربی در دانشگاه‌ها مواجهیم/باید این وضعیت اصلاح شود

رئیس دانشگاه شریف با تاکید بر این‌که امروزه با پدیده گرایش به سمت رشته‌های تجربی در دانشگاه‌ها مواجهیم، گفت: این اتفاق به دلیل هدایت غلط و اشتباه آموزش و پرورش رخ می‌دهد و باید این وضعیت اصلاح شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود فتوحی در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه دانشگاه جامعه محور، دانشگاهی است که اثربخش باشد و خود را برای حل مسائل اساسی جامعه آماده کند، اظهار کرد: اثربخشی اجتماعی در دانشگاه در صورتی اتفاق می‌افتد که آموزش‌های هدفمند و پژوهش‌های مسئله محور در این مراکز جدی گرفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در آموزش‌های هدفمند باید طراحی دوره‌ها بر اساس نیاز جامعه باشد و دوره‌های میان رشته‌ای به همراه آموزش‌های کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی جدی گرفته شود و در پژوهش مسئله محور نیز باید پایانامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری هدفمند و پژوهش‌های میان رشته‌ای با محوریت مراکز تحقیقاتی و تجاری‌سازی صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه شریف خاطر نشان کرد: برای ارتقای اثربخشی باید دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی بیشتری بپذیرند و در مقابل انتظارات متنوع جامعه و ذی‌نفعان خود پاسخگو باشند. در واقع مأموریت دانشگاه‌ها را نمی‌توان در کارکردهایی همچون آموزش و پژوهش خلاصه کرد.

دکتر فتوحی تاکید کرد: در نظام حکمرانی دانشگاه ساختار سازمانی فرآیندها و رویه‌ها و همچنین ارتباط با ذی‌نفعان باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه برای این کار باید بتوانیم نظام برنامه‌ریزی، تخصیص منابع نظام پایش و ارزیابی عملکرد داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید مسئولیت‌پذیری اجتماعی داشته باشند، تاکید کرد: تربیت دانشجو برای ورود به جامعه مدنی، کمک به تشکیل سازمان‌های مردم نهاد در زمینه‌های مختلف، تغییر دانشگاه به مکانی برای گفتمان‌های عمومی جامعه، تربیت اخلاق علمی و ترویج رفتار شهروندی همچنین برقراری ارتباط مستمر با نظام آموزش ابتدایی و پایه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ایفای نقش فعال در جامعه نیازمند یک نظام حکمرانی قوی در داخل دانشگاه‌ها است، گفت: نظام حکمرانی نحوه تصمیم‌سازی، تصمیم گیری، اجرای تصمیمات و پایش عملکرد در دانشگاه را توضیح می‌دهد و به چابکی و شفافیت و مسئولیت‌پذیری می‌انجامند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه آموزش عالی به عنوان یک نقطه کانونی پیشرفت جامعه به حساب می‌آید، گفت: در هیچ دوره‌ای جامعه، دولت و اقتصاد تا این حد از دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی انتظار پاسخگویی به مسائل را نداشتند و در حال حاضر از آموزش عالی انتظار می‌رود که عملکرد خدمات رسانی به جامعه را تقویت کرده و فعالیت‌هایش را در طیف وسیعی از انتظارات گسترش دهد.

دکتر فتوحی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مسائل روز ما پدیده توجه و رغبت زیاد دانش‌آموزان به رشته‌های تجربی است که این مسئله ریشه در اختلاف درآمد پزشکان با سایر مشاغل دارد، اما آموزش و پرورش با راهنمایی که انجام نمی‌دهد یا به اشتباه انجام می‌دهد، در تعیین این مسیرها دخالت داشته است که باید این روند اصلاح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha