به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام شرکت هایمتال، این شرکت با شناخت نیاز بازار فولاد ایران و دیگر کشورها تلاش دارد تا برای افزایش سهم بازار و فروش و بالندگی و توسعه شرکتهای زیرمجموعه خود با استفاده از ایدههای نو و بهکارگیری متدی کاملاً منحصر به فرد گام بردارد.
محمد رستمی مدیرعامل شرکت «هایمتال» با اشاره به اهمیت مشارکت در بیستو چهارمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز و پتروشمی که در آستانه برگزاری است، گفت: از محاسن این رویدادها آشنایی فعالان صنعت فولاد با بازارهای جدید یا بازارهایی است که برای برخی فعالان تاکنون ناشناخته بوده است و از ابزارهای مهم شناسایی مشتریان و نیازهای آنان، معرفی توانمندیهای واحدهای تولیدی و خدماتی و کسب سهم بیشتری از بازار به بازارهای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و فولاد است.
وی افزود: بهویژه این نوع نمایشگاهها که در سطح بینالمللی برگزار میشود از جنبههای مختلف توانمندیهای شرکتها را به دیگر کشورها معرفی کرده و آخرین تکنولوژیها و تولیدات فعالان را برای عموم بازدیدکنندگان در قالبهای مختلف مصرف، تولید، تأمین و فاینانس به نمایش میگذارد.
این پیشکسوت صنعت فولاد در ادامه گفت: هرچند برای حضور در نمایشگاه برخی بوروکراسیها وجود دارد که شرایط حضور همه صنعتگران را کمی دشوار میکند، اما به عنوان رویداد صنعتی و تجاری ایران، فرصت مناسبی برای رشد و توسعه همهجانبه این صنعت در کشورمان است.
رستمی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل تحریمها علیه ایران طی سالهای اخیر و موانع ایجاد شده برای شرکتهای خارجی، شرایط مشارکت بسیاری از شرکتهای خارجی بر حضور در این رویداد سختتر شده است، گفت: با توجه به ظرفیتهای خدماتی، مهندسی و تنوع محصولات تولیدی در این نمایشگاه، قطعاً شرکتهای خارجی شرایط ریسک حضور در ایران را میپذیرند و در این نمایشگاه شرکت میکنند.
مدیرعامل شرکت هایمتال درباره اهمیت خروجی مناسب شرکتها برای عقد قرارداد و سازوکارهای آن در این نمایشگاه اظهارداشت: قطعاً برای دسترسی به بازار جهانی در نمایشگاههای بینالمللی لازم است بسترهای توسعه فعالیتهای تجاری- صنعتی با کشورهای خارجی و کمک به برقراری تعاملات طرفین فراهم شود که این وظیفه برعهده رایزنان بازرگانی است که به نمایندگی از دولت بهعنوان مثال سازمان توسعه تجارت در چنین نمایشگاههایی حضور داشته باشند.
رستمی ادامه داد: با توجه به اینکه به دلیل برخی محدودیتها در کشور ما، مهارتهای فنون بازاریابی و مذاکره توسعه زیادی پیدا نکرده است، اما در مقایسه با برخی کشورها مثل ترکیه ما کمتر توانستهایم ارتباط مؤثری برقرار کنیم و این باعث شده تا عملکرد ما نسبت به کسب اطلاع ازقوانین، آداب مذاکره و پیگیریهایی که منجر به عقد قرارداد شود، ضعیف باشد.
مدیرعامل شرکت هایمتال درخصوص اثرات سیاستهای ارزی دولت با شدت گرفتن تحریمها در بازار صنعت فولاد گفت: در ۲ سال اخیر علیرغم بروز مشکلات ارزی، شرکتهای ایرانی در بازارهای بینالمللی بهخوبی وارد شدند به طوریکه در ۶ سال گذشته تعداد شرکتهای صادرکننده ایرانی ۱۵ شرکت بود اما در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکنندهداخلی داریم که محصولات خود را صادر میکنند و هرچقدر شرکتها در این زمینه پیشرو باشند تجربیات بیشتری کسب کرده و بر توانمندیهای آنها افزوده خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه طبق روال نمایشگاهها یکسری وظایف در کشورهای مختلف بهعنوان رایزن اقتصادی در وزارت امورخارجه و سفارتخانهها برعهده افراد است تا با حضور در رویدادهای بینالمللی به مشارکتکنندگان کمک کنند، افزود: بر این اساس قطعاً با حضور سفیر یا نمایندگان آنها در نمایشگاهها در جهت تسهیل مذاکرات و با توجه به شناخت از کشور موردنظر و کمکهایی به شرکتهای موردنظر در به سرانجام رساندن مذاکرات میتوانند نقش بسیار خوبی داشته باشند.
رستمی همچنین در خصوص خلاءهای صادراتی فعالان صنعت فولاد در دوره تحریمها، گفت: متأسفانه با توجه به مشکلات عمدهای که وجود دارد به چالشهای فعالان برای صادرات این موضوع خیلی توجه نشده است و حمایتهای لازم وجود ندارد، بهعنوان مثال دولت ترکیه برای صادرکنندگان خود ضمانتنامههایی ارائه میدهد که با صدور کالا با برخی مکانیزمها بهنوعی امنیت سرمایه و محصول صادراتی آنها تضمین میشود. حال آن که ما در کشورمان از چنین تسهیلاتی برخوردار نیستیم بهویژه در کشورهایی مثل عراق و افغانستان که سیستم بانکی مناسبی ندارند یا در بوروکراسی صادرات خیلی قوی عمل میکنند.
وی با تاکید بر اینکه لازم است تصمیمگیران دولتی حداقل قوانینی صادرات و واردات را برای یک دوره زمانی مشخص مثلاً ۳ ساله پیشبینی کنند، اظهار داشت: وقتی تولیدکنندهای برای صادرات محصولی هدفگذاری میکند و پیشنیازهای تولید آن را پیشبینی میکند، در همان راستا تغییراتی در ماشینآلات تولیدی خود ایجاد میکند تا نهایتاً کالای تولیدی به دست مصرفکننده و بازار هدف صادراتی برسد بعضاً این پروسه ۳ ماه تا یک سال طول میکشد و تازه پس از همه این تغییرات، ناگهان قوانین تغییر میکند و قانون دیگری مصوب میشود، در این حالت خود تولیدکننده با مشکلاتی مواجه میشود و بعضاً هم برخی با دانستن این مساله و ترس از احتمال چنین موانعی و متضرر شدن هیچ اقدامی انجام نمیدهند.
مدیرعامل شرکت هایمتال افزود: قطعاً ما از زمان جنگ همیشه با این نوع مسائل روبهرو بودیم اما بهنوعی توانستیم وضعیت را اداره کنیم و تا به امروز مشکلات به نوعی برطرف شده است اما هزینه رفع این مشکل را پرداخت کردهایم، بهطور مثال در شرایط تحریم با بروز موانع در بازارها با کاهش قیمت تمام شده کالا سعی کردیم موقعیتخود را در بازار رقابتی حفظ کنیم اما درمجموع ظرفیتهای موجود در کشور بهقدری گسترده است که که علیرغم بروز این نوع مشکلات تاکنون از این موانع عبور کردهایم.
وی با اشاره به محصولات قابل عرضه شرکت هایمتال در بیستوچهارمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: این شرکت تأمینکننده ورقهای مربوط به صنعت نفت و گاز، استراکچرها و سازههای پالایشگاهی و نفت و گازی و دیگر سازهای فولادی با گریدهای مختلف محصول کشور کره است و همواره حضور فعالی در این صنعت داشته است.
انتهای رپرتاژ خبری
نظرات