• یکشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97122614034
  • خبرنگار : 30054

تجسم رویاهای انسانی با سفالگری

تجسم رویاهای انسانی با سفالگری

همه ما حداقل یک‌بار خاک‌بازی و ماسه ‌بازی کرده‌ایم. چه وقتی کوچک‌تر بودیم و دور از چشم والدین به‌آرامی به سراغ باغچه می‌رفتیم چه وقتی در سفرهای شمال آرام کنار ساحل با قلعه شنی سرگرم می‌شدیم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آموزشگاه سفالگری پویا اندیش، تقریباً همه بچه‌ها از همان ابتدا میل به خلق کردن دارند. یک‌بار دیگر خودتان را موقع ساخت قلعه شنی یا گلوله‌های گِلی وسط باغچه به یاد بیاورید.

نیروی تخیل مهار نشدنی که مثل یک جریان برق به نوک انگشتان می‌رسید و شما را وادار می‌کرد بسازید و لذت ببرید. اگر دوست دارید جدی‌تر علاقه کودکیتان را دنبال کنید و به دنبال جایی هستید که با خیال راحت تخیلتان را آزاد کنید و از بوی خاک و گِل مست شوید، بهتر است همین امروز به دنبال یک آموزشگاه سفالگری ویژه آموزش بزرگسالان باشید.

دوستی خاک و آب و آتش از گذشته تا امروز

سفالگری بدون شک یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دست بشر است. به نظر می‌رسد سفالگری در ابتدا فقط برای رفع نیاز روزمره به ظروف مختلف، وارد زندگی انسان‌ها شد. انسان‌های اولیه بعد از آن‌که بر ترس‌هایشان غلبه کردند و از غار خارج شدند به دنبال راهی برای ذخیره مواد غذایی بودند. آن‌ها کم‌کم متوجه شدند گِل خشک‌شده زیر حصیرهای چوبی می‌تواند با کمی حرارت و گرما، شکل بگیرد و به این ترتیب پای اولین ظروف سفالی به زندگی انسان باز شد.

اگر نگوییم که سفالگری از ایران آغاز شده حداقل می‌توانیم بگوییم ایران جز اولین تمدن‌هایی بود که به صنعت سفالگری دست یافت. قدمت سفالگری در ایران به بیش از ده هزار سال پیش برمی‌گردد. مورخان ابتدا تصور می‌کردند که سفال‌های اولیه کار دست مردم سومر بوده اما باستان‌شناسی‌هایی که در جیرفت کرمان انجام شده است و ظروف سفالینی که در کنار رودخانه این منطقه پیداشده، نشان می‌دهد سفالگری در دل این خاک ریشه دارد. امروزه با مطالعه سفال‌های مناطق مختلف می‌توان به دل تاریخ آن منطقه و بخشی از آداب و رسوم مردمان آن زمان سفر کرد.

رد پای افسانه‌های انسانی در دل تاریخ

انسان اولیه کم‌کم پا را فراتر گذاشت و خواست بعد از جسم، روحش را هم سیراب کند. پس کم‌کم رشته داستان‌ها را در هم تنیدند. داستان نبرد دائمی اهریمن و پاکی، داستان دشتی خشک که با دعای باران سرسبز شد یا داستان عشق‌های پاک و یا حتی داستان تولد یک نوزاد! اما داستان گفتن میل دیگری را هم در انسان‌ها زنده کرد. میل به باقی گذاشتن رد پایی در دل تاریخ! پس دست به کار شدند و خاک و آب و آتش را چنان رام و مطیع کنار هم نشاندند که خود تبدیل به افسانه شد.
حالا کافی است سری به تپه سیلک یا شوش بزنیم. اگر خوب نگاه کنیم درست زیر پاهایمان، هزار کوزه و جام هستند که مشتاقانه داستان خالقانشان را روایت می‌کنند.

جادو با آب و خاک: لذت خلق سفال را تجربه کنید

سفالگری اگرچه در پاسخ به یک نیاز طبیعی بشر ایجاد شد اما امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های هنرهای دستی شده است. چرا که یکی از نیازهای اصلی انسان یعنی نیاز به خلق کردن را برطرف می‌کند.
از طرفی بسیاری از روانشناسان کودک معتقدند انجام فعالیت‌هایی که مستقیماً حواس پنج‌گانه بچه‌ها را درگیر کند، در رشد و شکوفایی آن‌ها تأثیر مهمی دارد. قطعاً سفالگری یکی از این فعالیت‌ها است.

آموزش سفالگری

آموزش سفالگری به کودکان باعث می‌شود حس بویایی و حس لامسه آن‌ها همان‌طور که خاک نرم را با آب مخلوط می‌کنند؛ تقویت شود. از طرفی تمرکز و هماهنگی حرکات دست‌وپا هم حین کار با چرخ سفالگری افزایش پیدا می‌کند. همچنین همه ما می‌دانیم هر استعدادی که در کودکی شکوفا شود میوه بهتری در بزرگ‌سالی می‌دهد؛ بنابراین بد نیست همین امروز به فکر یافتن یک آموزشگاه حرفه‌ای سفالگری ویژه کودکان باشیم.

در حال حاضر مراکز زیادی هستند که به صورت حرفه‌ای اقدام به آموزش سفالگری می‌کنند؛ اما یافتن آموزشگاه مناسبی که با کادری مجرب توانایی آموزش به کودکان را هم داشته باشد و از همه مهم‌تر قابل‌اعتماد باشد، بسیار دشوار است.

آموزشگاه سفالگری تصویرگران پویا اندیش با تکیه‌بر سال‌ها تجربه در زمینه آموزش سفالگری به بزرگ‌سالان و کودکان، یکی از موسساتی است که می‌توانید با خیال راحت استعداد کودکتان را به آن بسپارید. البته هیچ‌وقت برای یادگیری سفالگری دیر نیست، چرا که مؤسسه پویا اندیش کلاس‌های سفالگری ویژه بزرگ‌سالان هم برگزار می‌کند؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند در چه سنی هوس بازی با خاک و گل کرده‌اید. بهتر است همین امروز سری به مؤسسه پویا اندیش بزنید و بتوانید با آموزش‌های درست و حرفه‌ای، از لابه‌لای بازی‌های کودکی اثری ماندگار خلق کنید.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مؤسسه و مشاوره درباره کلاس‌ها و ثبت‌نام، می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۵ ۰۵ ۵۸ ۲۲ یا ۵۸۷ ۵۸۷ ۲۲ (۰۲۱) تماس بگیرند. مشاوران ما در مرکز آموزش‌های تخصصی سفالگری آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. همچنین می‌توانید به وب‌سایت سفالگری ما https://sofalgari.com مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha