به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «جلوی عنوان شغلشان نوشتهاند: «استایلیست». پدیده جدید بازار کار ایران. آنها در واقع مشاورههایی هستند که به شما میگویند چطور جذابتر به نظر برسید! چه لباسی بپوشید؟ استیل نشستنتان چطور باشد؟ کدام قسمت حرف زدن و فن بیانتان مشکل دارد؟ ژستهایتان چگونه باشد و … بعضی از آنها دفتر کار دارند و در خانههای مد و زیبایی یا آتلیههای گرانقیمت عکاسی فعالیت میکنند و برخی دیگر مشاورههای آنلاین و غیر حضوری میدهند. مشتریان استایلیستهای ایرانی فقط بازیگران و ورزشکاران نیستند، آنها به «شهروند» میگویند که عده زیادی از جوانان و نوجوانان ایرانی که دوست دارند در فضای مجازی چهره شوند، مشتریان استایلیستها هستند. به جز این، بسیاری از مدیران برندها و بیزنسمنها و حتی افرادی که میخواهند جلوی دوستان و آشنایانشان جذاب و بااعتماد به نفس برسند، مشتریان استایلیستها هستند.
استایلیستها دستمزدهای متفاوتی دارند که از جلسه دو ساعته استایلیستهای ارزان با ٢٠٠هزار تومان حق مشاوره شروع میشود تا استایلیستهایی که دستمزدهای ٣ تا ٤میلیون تومانی دارند.
مشاوره استایل با ویدئوچت
جلسه مشاوره دارند و سیدیها و جزوههای آموزشی تهیه میکنند و میفروشند. مشاورههایشان میتواند حضوری یا از طریق ویدیوچت باشد. کسب و کار تازهای که این روزها در ایران جای خود را باز کرده و به سرعت رایج میشود.
حالا با زیر و رو کردن شبکههای اجتماعی، کلی استایلیست پیدا میکنید که چند صدهزار فالوور هم دارند و هر روز با پوشیدن لباسهای رنگارنگ خودشان را به عنوان استایلیست معرفی میکنند. استایلیستهایی که آموزش خاصی ندیدهاند و ارزان هستند.
یکی از همین استایلیستهای دنیای مجازی میگوید: «من دوره آموزشی خاصی را سپری نکردهام، اما وقتی میبینم سبک لباس پوشیدنم مورد توجه فالوورهایم قرار گرفته، این شغل را برای خودم انتخاب کردهام. به همین دلیل چند وقتی میشود که به کسانی که متقاضی هستند مشاوره میدهم. در واقع افراد برایم عکس میفرستند و من به آنها میگویم بهتر است چه لباسی و چه مدلی بپوشند. یا این که برای نحوه رفتار و صحبت کردن در مناسبتها و مراسمهای مختلف بهشان مشاوره میدهم. مشاورههایم هم از ٢٠٠هزار تومان شروع میشود و بالاتر میرود. اتفاقاً مشتریان زیادی هم دارم، اما فعلاً به صورت مجازی فعالیت میکنم.»
این روزها افراد زیادی در اینستاگرام به همین شکل فعالیت میکنند و به اسم استایلیست کسب درآمد میکنند.
مزونهایی با استایلیستهای گرانقیمت
این ماجرا فقط منحصر به فضای مجازی نمیشود. این روزها مزونهای زیادی هم هستند که در آنها افرادی با عنوان استایلیست را استخدام میکنند. استایلیستها با طراحان تفاوت دارند. در واقع استایلیستهایی که این روزها در مزونهای شمال شهر فعالیت میکنند نقشی در طراحی لباسها ندارند، بلکه فقط به مشتریان مشاوره میدهند که چه انتخابی برای آنها مناسبتر است.
م.روشندل یکی از استایلیستهایی است که در خانه مدی در فرمانیه فعالیت میکند. او میگوید یک سال در انگلیس دوره مد و طراحی گذرانده و به مشتریان این مزون که از معروفترین و گرانقیمتترین مزونهای تهران است مشاوره میدهد. او درباره نحوه کارش میگوید: «سالهاست در اروپا سوپراستارها و حتی مردمان عادی برای این که چطور لباس بپوشند و چطور رفتار کنند از استایلیستها کمک میگیرند، اما این موضوع در ایران هنوز خیلی جا نیفتاده است. اگر چه افراد عادی هم در اروپا از استایلیستها برای بهتر شدن ظاهر و حتی رفتارشان کمک میگیرند، اما در ایران این موضوع فعلاً بین سوپراستارها رواج پیدا کرده. بعضیها فکر میکنند کار استایلیستها صرفاً این است که به مشتریان خود بگویند چه لباسی و چه رنگی بپوشند، اما واقعیت اینجاست که کار اصلی ما این است که افراد بتوانند از ظاهر و حتی باطن خود لذت ببرند و خودشان را دوست داشته باشند. ما به آنها میگوئیم با چه رنگ و چه مدل لباسی میتوانند حال بهتری داشته باشند و چه پوششی برایشان مناسبتر است.»
خانم استایلیست درباره قیمتهای مشاورهاش میگوید: «قیمتها متفاوت هستند. بعضیها قرارداد میبندند و بعضیها هم به مشاورههای یک ساعته رضایت میدهند. در کل قیمت مشاورههای من از یک میلیون تومان شروع میشود. یعنی اگر بخواهم برای یک مراسم استایل طراحی کنم بیشتر از یک میلیون تومان میگیرم. قیمتها بسته به این که مشتری چه چیزی میخواهد، تفاوت دارد. اگر فقط طراحی استیل ظاهری باشد بین یک و نیم تا دومیلیون تومان دستمزد میگیرم و اگر قرار به آموزشهای دیگر باشد هم دستمزدم بیشتر میشود. اگر هم قرار باشد که به صورت دائم به کسی مشاوره بدهم و برایش طراحی کنم، قرارداد میبندیم.»
این خانم که از استایلیستهای معروف تهران است میگوید که یک استایلیست باید امضایش پای کارهایش باشد.
مشتری بیزنس من داریم
م. آ هم یکی از خانمهای استایلیست معروف در تهران است که به همراه همسرش در خانه مدی کار میکند که اغلب سوپراستارهای سینما لباسهای خود را از آن خریداری و با استایلیستهای آن همکاری میکنند. این خانه مد که با شرکتهای مد خارجی هم همکاری میکند نام آشنایی برای استارهای ایرانی است. یکی از استایلیستهای این خانه مد از وضع این روزهای به ظاهر استایلیستهای ایرانی انتقاد کرده و میگوید: «این روزها هر کسی که فکر میکند خوشتیپ است خودش را استایلیست معرفی میکند. در صورتی که برای استایلیست شدن باید دورههای آموزشی زیادی را گذراند. دورههایی که علاوه بر دانش مد و طراحی، شامل دانش روانشناسی و جامعهشناسی هم میشود.
او میگوید دانش مشتریان ایرانی این روزها نسبت به استایلیستها بیشتر شده و در حال حاضر مشتریانی هم داریم که مثلاً بیزنسمن هستند و برایشان اهمیت دارد هر روز چه لباسی بپوشند. ما نه تنها به آنها مشاوره میدهیم که برای هر مناسبت و شرایطی چه لباسی بپوشند، بلکه میگوئیم چطور رفتار کنند و چه سبک زندگی را برای خود انتخاب کنند.»
این استایلیست درباره قیمت مشاوره و طراحیهایش هم میگوید: «این طور نیست که بگوییم مثلاً یک کت و شلوار برای شما طراحی میکنیم و هزینهاش میشود فلان قدر. ما با افراد قرارداد امضا میکنیم که مبلغ قراردادها بر اساس مواردی که قرار است برایشان طراحی کنیم و بهشان مشاوره دهیم، مشخص میشود.»
انتهای پیام
نظرات