به گزارش ایسنا، این جملات بخشی از اظهارت هوشیار خیام (نوازنده پیانو) است. کنسرت تکنوازی پیانوی او را که میتوان از آن به عنوان یک کنسرت پژوهشی یاد کرد، نقطه پایان سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر را در تالار وحدت گذاشت.
پیش از آغاز کنسرت این هنرمند در لابی تالار وحدت، علاوه بر بروشور اجرا متنی دو صفحهای به قلم هوشیار خیام به عنوان پیشگفتاری برای اجرایش به دست مخاطبان میرسید.
خیام پیش از اجرای هر قطعه دقایقی برای مخاطبانش صحبت کرده، توضیحاتی را ارائه میداد.
او که معتقد است «باخ درخت کهنسال موسیقی مغربزمین است» اجرای خود را با اثر این آهنگساز شهیر دوره باروک آغاز کرد. خیام میگوید: هیچکس در طول تاریخ موسیقی غرب تا این اندازه موسیقی را پس از خود تحت تاثیر قرار نداده است. تاثیر موسیقایی باخ چیزی مشابه تاثیر ادبی شکسپیر یا تاثیر علمی نیوتون است.
این هنرمند که شاهین فرهت (دبیر سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر) مجابش میکند اثری را هم از دوره رومانتیک در رپرتوار اجرایش بگنجاند چرا که اگر اینگونه نباشد رپرتوارش ناقص خواهد بود، از فردریک شوپن هم قطعهای را برای حاضران نواخت.
خیام در کنار موریس راول برای اثری از کلود آشیل دبوسی هم پیانویش را به صدا درآورد. خیام معتقد است موسیقی دبوسی صدای طبیعت است، پژواک صدای آب و انعکاس و شکست نور و ردپای بر برف و سایه گذرای ابرها و دیگر جلوهها و تاثرات طبیعت.
این نوازنده پیانو که شامگاه ۲۹ بهمن روی صحنه رفته بود، همچنین دو قطعه از آثار خود را برای مخاطبان حاضر در سالن تدارک دیده بود.
سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر پس از ۶ شب اجرا در هفت سالن کنسرت و یک سالن سینما، ۳۰ بهمن با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان میدهد.
انتهای پیام
نظرات