• دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 97112915103
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

قرآن؛ راهنمای انسان در زندگی فردی و اجتماعی

قرآن؛ راهنمای انسان در زندگی فردی و اجتماعی

رئیس جامعه قاریان قرآن مشهد گفت: هدف این است که قرآن عملاً و به‌طور قاطعانه در زندگی ما اجرایی شود و هدف قرآن هدایت بشر است؛ اما برخی افراد فکر می‌کنند که دین و قرآن فقط هدف آخرتی دارد، در حالی‌ که قرآن در وهله‌ اول برای اصلاح بشر و تحقق اهداف این دنیا، هم‌چنین درست زندگی کردن، در بُعد مادی و معنوی نازل شده‌ است که مقدمه‌ای برای زندگی ابدی خواهد بود.

محمدمهدی آقا محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انتخاب شعار «قرآن برای زندگی» برای نمایشگاه قرآن سال آینده اظهار کرد: هریک از آیات قرآن، اهداف بسیار مهمی را دنبال می‌کنند و بسیاری از مفاهیم و تربیت‌های خداوند به صورت سوال‌هایی است که جوابش در میان آن سوال و در کتاب آسمانی ما وجود دارد؛ مثلاً اگر مبحث نیکی کردن به دیگران را در نظر بگیرید، خداوند سوال می‌کند «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» به این معنا که «آیا پاداش نیکی جز نیکی است؟» هم‌چنین در خصوص سخن گفتن با مردم، خداوند می‌فرماید: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» یعنی «با مردم به زبان خوش سخن بگویید» که یک مبحث اجتماعی است. در خصوص حوزه تربیتی نیز در آیه ۴۲ سوره‌ی مبارکه «حج» می‌فرماید: اگر امکان امنیت، قدرت و حاکمیت در زمین برای مؤمنان فراهم شد؛ آن‌ها سه وظیفه مهم که عبارتند از: اقامه نماز، ادای زکات، امر به معروف و نهی از منکر است، را باید انجام دهند.

وی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: ما قرآن را برای همه مردم نازل کردیم و خطاب خداوند به «ناس» یعنی مردم است؛ بنابراین قرآن فرامینی دارد که همه‌ی مردم از این عبارت ساده متوجه حقیقت وجودی این کتاب خواهند شد و باید آن را در زندگی خود به اجرا در آورند.

رئیس جامعه قاریان قرآن تاکید کرد: قرآن کتابی بسیار ساده است، که خداوند آن را برای هدایت بشر نازل کرده است. هم‌چنین آیاتی در قرآن وجود دارد که به آن‌ها متشابه می‌گویند؛ یعنی معانی مختلفی از این آیات برداشت می‌شود که معنای آن نزد اهل ذکر که در قرآن نام برده شده‌اند، خواهد بود که پیامبر (ص)، امامان معصوم و راسخان در علم همان اهل ذکر هستند. بنابراین در زمینه مسائل دینی نیز باید به متخصصین این حوزه مراجعه کرد.

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: قرآن در طول ۲۳ سال حیات پیامبر (ص) به دو صورت بر ایشان نازل شده که شامل نزول کلی و تدریجی بود. نزول تدریجی به این معنا است که آیات در بین اتفاقاتی که در طول ۲۳ سال زندگی پیامبر و مردم رخ داده، نازل شده است. به عنوان مثال هنگامی که انسان زندگی اجتماعی خود را آغاز کرد کارهای ساده‌ای مانند بهره‌برداری از جنگل و شکار و … انجام داد اما زمانی که زندگی اجتماعی پیچیده‌تر شد، مجبور شد ضوابط و قوانین متعددی برای خود ایجاد کند. هم‌چنین هنگامی که پیامبر مبعوث شدند، فقط به مردم گفتند اگر «لا اله الا الله» بگویید، رستگار خواهید شد. احکام دیگر اسلام مانند نماز، روزه، نهی از خوردن شراب و… هم به صورت تدریجی نازل شده است؛ مثلاً زمانی که آیه‌ای نازل می‌شد، پیامبر آیات را به مردم آموزش می‌دادند و خواستار این بودند که مردم آن‌ها را در زندگی خود اجرا کنند و این آموزش‌ها طی ۶ مرحله صورت می‌گرفت که مراحل آن در کتاب «ادب توحیدی انبیا» نوشته حضرت آیت‌الله جوادی آملی کاملاً توضیح داده شده است.

وی ادامه داد: در واقع خداوند متعال ۱۲۴ هزار پیامبر را به صورت مرحله به مرحله تربیت کرده‌، بنابراین پیامبر نیز تمامی احکام، را در ۶ مرحله و به تدریج به مردم آموزش داده است حال اگر مردم به این دستورات و احکام عمل نکردند مشکل نازل کننده و پیام آورنده قرآن نیست، بلکه مشکل از اجرا کننده است؛ بنابراین هر اندازه که ما به دستورات اسلام عمل کنیم، به همان میزان از فواید آن بهره خواهیم برد؛ هم‌چنین اگر به این دستورات عمل نشود، از تأثیرات این کتاب آسمانی محروم خواهیم ماند.

رئیس جامعه قاریان قرآن بیان کرد: خداوند در سوره مبارکه «اسرا» می‌فرماید: قرآن برای مؤمنین «شفا و رحمت» است؛ اما برای ظالمین چیزی جز خسارت نیست. دلیل استفاده از لفظ «ظالمین» این است؛ که ظلم فقط مختصِ کافران و مشرکین نیست، بلکه تمامیِ افراد ممکن است ظلم کنند؛ بنابراین به هر میزانی که به خود یا دیگران ستم کنیم، در واقع از هدایت‌، شفا و رحمت قرآن دور خواهیم شد.

آقا محمدیان گفت: از نظر من افرادی که اطلاعات بیشتری درباره قرآن داشته باشند؛ در تفسیر آیات برای همگان شایسته خواهند بود. اولین گام در این خصوص ساده و روان خوانی قرآن است؛ در مراحل بعد بهره‌مندی از ترجمه‌های قرآنی، تسلط به زبان عربی، مراجعه به روایات پیامبر و امامان؛ هم‌چنین انجام تطبیق و عمل به آن‌ها است، تا بتوانند از تفاسیر مختلف استفاده کنند.

وی افزود: ساده‌ترین تفسیری که برای همه قابل استفاده‌است، تفسیر «نمونه» خواهد بود؛ بعد از یادگیری قرآن، احادیث و روایات باید احکام را اجرا کنیم؛ که این امر به دو شکل صورت می‌گیرد: اجرای فردی و اجتماعی که اجرای احکام اجتماعی اسلام، نیاز به نظام‌مند شدن، دارد.

رئیس جامعه قاریان قرآن خاطرنشان کرد: مؤلفه‌های اصلی قرآن در زندگانی بشریت این است که در وهله اول انسان بر اساس علم و آگاهی دین را بپذیرد؛ به‌این معنا که باور داشته باشد جهانی با این پیچیدگی، نظم و زیبایی در طبیعت؛ توسط پروردگار عالمیان آفریده شده است. هم‌چنین اگر تمام افراد به وجدان و عقل خود مراجعه کنند درمی‌یابند این جهان ناظم و آفریدگاری دارد که یگانه است و مراحل بعد درک هدفِ خلقت و اعتقاد به معاد خواهد بود.

وی اظهار کرد: قرآن چند رکن اصلی دارد که شامل «راست‌گویی»، «امانت داری»، «وفاداری» و نظم است و اگر خانواده‌ای دارای این ارکان باشد پایدار خواهد بود؛ حال میزان نظم در زندگی انسان‌ها به خصوص مسلمانان در نماز مشخص خواهد شد، دلیل این که خداوند فرموده که پنج وعده نماز بخوانید؛ این است که بر اساس افق، بهترین زمان‌هایی که انسان‌ها می‌توانند کنار یک‌دیگر جمع شوند و با خداوند ارتباط برقرار کنند، همین زمان است و قطعاً نماز پایه و اساس نظم خواهد بود که تمامی امور زندگی طبق آن سامان پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha