به گزارش ایسنا، دکتر توحید اصغر زاده در همایش تخصصی تحول در نظام تربیتی که به همت بسیج فرهنگیان سپاه شهرستان سلماس و با مشارکت اداره آموزش و پرورش و حضور جامعه فرهنگی این شهرستان برگزار شد، گفت: برای برقراری ارتباط با کودکان امروزی باید دنیای آنان را بشناسیم و رنگ و وزن فکری دنیایشان را بدانیم.
اصغرزاده بیان کرد: کودکان نسل کنونی شتاب زده و به شدت لذت گرا هستند و همین لذت گرایی نیز در اثر هدایت نادرست خانواده و جامعه سبب بروز اسیب های اجتماعی میشود.
وی افزود: دانش آموزان در عین کودکی شأن تمام جزئیات معلم خود را زیرنظر دارند و به همین دلیل نیز معلم به عنوان یک رسانه رسانه تمام عیار در صحنه کلاس درس تلقی میشود.
اصغرزاده اظهار کرد: در دنیای کنونی معلمان تنها ده درصد رسانههای مورد توجه دانش آموز را تشکیل میدهند و ۹۰ درصد بقیه دنیای بسیار گسترده رسانههای اجتماعی و مجازی و کمک درسی است که همین تعدد رسانه موجب حواس پرتی دانش آموزان حین آموزش شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه کودکان ما از بی قراری در امور زندگی و تحصیل خود رنج میبرند که سبب بروز اختلالات شدید خواب در بین آنها گشته است و این بی خوابیها و بی قراریها تأثیر مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد.
وی با بیان اینکه باید برای کودک گوش شنوا داشت و سخنان آنها را فارغ از درست یا نادرست بودن آن گوش داد و احترام قائل بود، خاطرنشان کرد: با ایجاد فرصت و زمینه بیان و ابراز وجود برای کودک اعتماد به نفس کودک افزایش مییابد و کودک هیجانات فکری خود را تخلیه میکند و این امر در کاهش تنشهای فکری و جسمی وی کمک بزرگی خواهد کرد.
اصغرزاده با اشاره به آثار منفی مقایسه کردن کودکان با یکدیگر هشدار داد: مقایسه کردن دانش آموزان با یکدیگر در واقع زنده به گور کردن آنان است و انگیزه آنان را به یکباره دفع میکند و در صورت استفاده از مقایسه باید کودک را با عملکرد خود او مقایسه کرد و نه با کودکی دیگر.
این استاد تربیتی بیان کرد: قضاوت عامل مهم دیگری است کودک را به رفتار نامناسب و ناهنجار تشویق میکند و باید با استفاده از مهارتهای شنیداری فعال سخنان و افکار کودکانمان را بی هیچ قضاوتی بشنویم و کمک کنیم تا از افکار خود در جهتهای مثبت بهره بگیرد.
انتهای پیام
نظرات