به گزارش ایسنا، شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری بین ۱۸۰ شهری به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند وبرای رسیدن به هدف مشترکِ «قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قالب برنامههای توسعهای در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بینالمللی» با یکدیگر کار میکنند.
در استفاده از فرصتهای جهانی عملکرد خوبی نداشتهایم
بهمن نامور مطلق - معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران -، با تاکید بر همافزایی ملی بیشتر همه نهادهای مرتبط در حوزه شهرهای خلاق، برندسازی شهری را بحثی دارای اهمیت دانست که کشورها و سازمانهای بینالمللی مانند شوراهای جهانی و یونسکو با آن مرتبط هستند و به آن توجه دارند و گفت: برندسازی شهری چهارچوب و ابزاری را برای ایجاد تمایز، تمرکز و سازماندهی مشخصههای برتر و رقابتی یک شهر فراهم میکند که باید ریشه در واقعیتها داشته باشد.
او با اشاره به باور یونسکو که از اساسیترین محورهای توسعه در جهان را شهرها میداند، ادامه داد: شهرها نقش کانونی و تعیین کنندهای را در جوامع بشری ایفا میکنند. آینده جهان، آینده شهرهاست و مرزهای کشورها به مراتب کمتر شده و قدرت و تاکید روی شهرها بیشتر میشود. به طوری که اکنون بسیاری از کشورها را به واسطه شهرهایشان و پیشرفت در حوزههای شهری میشناسیم.
وی همچنین جهان آینده را جهانی بدون مرز و با تمرکز روی شهرها معرفی کرد، به اندازهای که در این زمینه گامهای بلندی در اروپا برداشته شده و اضافه کرد: حتی مرزکِشیها و دیوارکشیهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شکست مواجه شد.
معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، افزود: سازمانهای جهانی در خصوص پیشرفت پایدار شهری، برنامههایی را ارائه میکنند که ما نیز در ایران میتوانیم از این موقعیتها استفاده کرده و آنها را تبدیل به فرصت کنیم.
نامور مطلق عملکرد ایران در استفاده از فرصتهای جهانی را نامناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: متأسفانه ما تاکنون در حوزه استفاده از این فرصتها کارنامه خوبی نداشتهایم، باید بیش از پیش در استفاده و بهرهبرداری درست از این فرصتها بکوشیم. البته تحریمهای ناعادلانه آمریکا علیه ایران نیز فرصت مناسبی برای استفاده درست از فرصتهای جهانی و حضور هر چه بیشتر ایران در عرصههای بینالمللی است.
سهم ایران از ۱۸۰ شهر خلاق فقط دو شهر است
وی با اشاره به اینکه یونسکو همیشه طرحهایی برای پیشرفت شهرها دارد، یکی از مهمترینِ این طرحها را «شهرهای خلاق» دانست که امروز از مهمترین برندهای توسعه شهری به حساب میآیند و افزود: این در حالی است که متأسفانه از بین ۱۸۰ شهری که این شبکه را تشکیل دادهاند، سهم ایران فقط دو شهر اصفهان و رشت است.
او ادامه داد: این در حالی است که کشور ما از تمدن و قدمتی بالا برخوردار است و این سهم کم، زیبنده ایران که از دیرباز شهرنشینی را آغاز کرده، نیست. در واقع باید از این فرصتها در جهت منافع ملی کشور، بهره بگیریم و همافزایی ملی در حوزه شهرهای خلاق را تقویت کنیم.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو - ایران درباره همکاری وزارت کشور با این کمیسیون نیز اظهار کرد: خوشبختانه وزارت کشور از اهمیت این برند سازیها و برندهای شهری به خوبی آگاه است و میداند که شهرهای جهانی مانند شهرهای هوشمند، شهرهای پاک و شهرهای خلاق تا چه اندازه میتوانند در توسعه شهری مؤثر بوده و در تحقق آن مفید باشد.
ایجاد شورای سیاستگذاری برای شهرهای خلاق
او همچنین به برگزاری جلسهای توسط حجتالله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران و مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی و گروه فرهنگ این کمیسیون با جمالینژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاعرسانی و امور بینالملل وزارت کشور و مدیران کل این وزارتخانه اشاره کرد که قرار است برای هماهنگی و همافزایی بیشتر بین این کمیسیون و وزارت کشور و انتقال این فرصتها و تجربیات جهانی، فعالیتهایی که همپوشانی دارند را حذف کرده و دبیرخانهای در همین راستا ایجاد کنند و ادامه داد: در کنار آن، با توجه به برندهای گوناگونی که در نهادهای بینالمللی وجود دارد، میتوان به اهداف مشترکی در جهت صیانت از منافع ملی کشور رسید.
بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان ملی یونسکو در ایران، او تاکید کرد: در این جلسه قرار شد تا شورای سیاستگذاری برندهای شهرها در وزارت کشور راهاندازی شود که در آن نهادهای مرتبط مانند وزارت امور خارجه، وزارت رتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون ملی یونسکو- ایران، با مشارکت با یکدیگر، در توزیع عادلانه برندها و توسعه شهری ایران با هم همکاری کنند.
نامور مطلق راهاندازی این دبیرخانه و شورای سیاستگذاری برندهای شهرها را عاملی برای کمک به حضور هر چه پررنگتر ایران در عرصههای بینالمللی دانست.
انتهای پیام
نظرات