• پنجشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 97102010963
  • منبع : نمایندگی قم

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

دستگاه قضائی باید فرهنگ مهربانی را در جامعه به جریان بیندازد

دستگاه قضائی باید فرهنگ مهربانی را در جامعه به جریان بیندازد

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: بخش زیادی از اعتراضات به دستگاه قضاء به علت ناآگاهی و نادانی از روند پرونده‌هاست.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی ظهر امروز در اولین همایش استانی صبر با هدف ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت و تقدیر از فعالان این حوزه در سالن همایش‌های اتاق اصناف عنوان کرد: صلح و سازش و بخشایش دارای ارزش زیادی است و ریشه در آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی دارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: ایرانیان از دیرباز با فرهنگ جوانمردی آشنا بودند و صلح و سازش سابقه‌ای دیرینه در فرهنگ ما ایرانیان دارد.

وی تصریح کرد: دین اسلام و با فرهنگ و اخلاق ایرانیان سازگار بود از این رو اسلام را با آغوش باز پذیرفتند و به خصلت‌های نیک خود در صلح و سازش و مهربانی، رنگ و بوی دینی دادند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: نباید فرهنگ اسلامی و ایرانی خود را در رابطه با صلح و سازش و گذشت از دست بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی در اجتماع که منجر به تشکیل پرونده‌های قضائی می‌شود خشم و تندخوئی و عصبانیت است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: مهار خشم از واجبات دین اسلام است؛ یکی از خصوصیات دوران جهل، عصبانیت و تندخوئی بود و پیامبر(ص) با بعثت خود فرهنگ جاهلیت در خشم و غضب را از بین برد.

وی تاکید کرد: در جامعه دینی باید برادری حاکم باشد مهربانی و سازش و گذشت نسبت به یکدیگر موجب وحدت و انسجام بین مردم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کرد: انسانی که غضب می‌کند نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند چرا که در آن شرایط عقل در تصمیمات دخیل نیست و کاری که عقل در آن دخیل نباشد منطقی و درست نخواهد بود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: تند خوئی و پرخاش از اخلاق اهل بیت (ع) نیست و ما که خود را از پیروان اهل بیت (ع) می‌دانیم باید به دور از تندخوئی و پرخاش با دیگران رفتار کنیم.

وی تصریح کرد: ستون خرد بردباری است، صبر و بردباری تاثیر زیادی در کاهش جرائم دارد وقتی انسان سراسر خشم است نمی تواند رفتار خود را کنترل کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضاء ایجاد صلح و سازش میان طرفین پرونده‌های قضائی است. دستگاه قضائی باید فرهنگ مهربانی را در جامعه به جریان بیندازد و پرونده ها را به سمت و سوی سازش سوق دهد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: سالانه ۸۰۰ هزار پرونده قضایی توسط فعالان و شورای حل اختلاف و افراد خیر منجربه صلح و سازش می شود.

وی اظهار کرد: باید در میان مردم به اصلاح پرداخت و زمینه کینه و دشمنی را از بین برد البته اصلاح گری در جامعه باید همراه عدل و قسط و رافت و انصاف باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کرد: دستگاه قضائی باید با شجاعت و اقتدار و البته گذشت و مهربانی پرونده‌ها را دنبال کند؛ هر چند عفو و بخشش شامل حال گردنکشان سیاسی و اقتصادی نمی شود.

وی بیان کرد: تمامی قضات تلاش می‌کنند در پرونده‌های قضائی به ایجاد صلح و سازش بپردازند؛ البته ما منکر خطا در سیستم قضائی نمی‌شویم و گاهی استثنائاتی وجود دارد که پیگیری می‌شود اما بخش زیادی از اعتراضات به دستگاه قضاء به علت ناآگاهی و نادانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۱۷:۲۲

آموزشهای تکنیک های ارتباطی حرفه ای ضمن خدمت و آموزه های دینی از قران و نهج البلاغه و گوشزد مطالب کلیدی از سوی قوه قضائیه برای کلیه کارمندان در رفع سوء تفاهم ها برای عده ای از ارباب رجوع ضروری است. بعضی از کارمندان قوه قضائیه متاسفانه بسیار بداخلاق و بی ادبانه با ارباب رجوع برخوردکرده و زمینه نارضایتی ارباب رجوع را فراهم میکنند.