• چهارشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 97101206569
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

«ازدواج فامیلی»، بیشترین علت معلولیت در خراسان‌شمالی اعلام شد

«ازدواج فامیلی»، بیشترین علت معلولیت در خراسان‌شمالی اعلام شد

ایسنا/خراسان شمالی معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: ازدواج‌های فامیلی، بیشترین علت معلولیت در استان است.

سیده «گل احیا هاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود بیش از ۲۱ هزار معلول در استان، اظهار کرد: باید فرهنگ انجام فعالیت‌های پیشگیری از معلولیت در جامعه رواج پیدا کند، چون هزینه پیشگیری بسیار کمتر از هزینه درمان است.

وی ادامه داد: اگر افراد در مرحله پیشگیری اقدام کنند هزینه کمتری را تقبل می‌کنند، چون اگر به مرحله توانبخشی رسیده شود هزینه بیشتری برای افراد را در برمی‌گیرد.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌شمالی تصریح کرد: تمرکز اداره‌کل بهزیستی نیز بر روی پیشگیری از وجود معلولیت است از همین جهت طرح سی.بی.آر در روستاها در حال اجراست که در این برنامه فعالیت‌های پیشگیری به افراد آموزش داده می‌شود و در استان تقریباً همه روستاها از این برنامه برخوردار هستند.

هاشمی گفت: افرادی که به بهزیستی مراجعه می‌کنند در وهله نخست به‌عنوان معلول شناخته نمی‌شوند و در حقیقت در ابتدا درمان پزشکی برای افراد انجام می‌شود و اگر درمان پزشکی پاسخگو نبود به ‌نوان معلول شناخته می‌شوند.

به گفته وی، در عصر حاضر بیشتر معلولیت‌هایی که وجود دارد به‌علت ظهور بیماری‌های نوپدید است که برای درمان آن‌ها نیز راهکارهای جامعی ارائه نشده است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌شمالی  با بیان این‌که شمار معلولان شهری در این استان بیش از معلولان روستایی است، افزود: باید هزینه بیشتری برای آموزش انجام شود و فرهنگ‌سازی عمیق باشد، چون در مرحله توانبخشی نمی‌توان همه نیازهای معلولان را برطرف کرد، چون هر معلول نیاز خاص خود را دارد و براساس نیاز او باید خدمات‌رسانی انجام شود که هم‌اکنون پراکندگی نوع معلولیت زیاداست.

هاشمی اظهار کرد: افراد باید آزمایش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج را جدی بگیرند تا با مشکلات جدی‌تری رو به رو نشوند و مجبور نباشند هزینه‌های دو چندانی را تقبل کنند.

وی با اشاره به این‌که شمار مراجعان به بهزیستی افزایش پیدا کرده است، گفت: یکی از عللی که موجب شده تا مراجعه افزایش یابد، افزایش بیکاری و کاهش درآمدهاست که به ایجاد افسردگی و اختلالات روانی منجر شده است.

به گفته وی، در روستاها و شهرها موضوع آموزش و فرهنگسازی به صورت جدی انجام می‌شود تا بتوان از افزایش معلولیت جلوگیری کرد، چون بسیاری از افراد هستند که به‌علت نداشتن آگاهی درست درگیر معلولیت می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha