فراز حیدری پسر فرج الله حیدری ضمن تایید این خبر به ایسنا گفت: پدرم حدود ۲ ساعت قبل بر اثر ایست قلبی در خانه خود فوت کرده است.
فرجالله حیدری در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی بود و فعالیت خود در سینما را با دستیاری فیلمبرداری فیلم «کوچه مردها» ساخته سعید مطلبی در سال ۱۳۴۹ آغاز کرد.
او تاکنون مدیر فیلمبرداری بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و فیلمبردار نزدیک به ۲۰ اثر سینمایی بوده است.
مشارکت در فیلمبرداری «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «بایکوت» از ساختههای محسن مخلمباف، فیلمبرداری سام و نرگس و میخواهم زنده بمانم به کارگردانی ایرج قادری و روز شیطان به کارگردانی بهروز افخمی از جمله کارهای مرحوم حیدری بوده است.
همکاری با فیلمهای قاعده بازی احمدرضا معتمدی و پارکوی فریدون جیرانی در سال ۸۵ از آخرین کارهای این فیلمبردار است. فیلمبرداری فیلم کارناوال مرگ در سال ۸۷ آخرین کار وی در سینما محسوب میشود.
او که حرفه اصلیاش فیلمبرداری بوده در این سالها تصویربرداری آثاری چون کوچه مردها (سعید مطلبی، ۱۳۴۹) – دستیار فیلم بردار، جان سخت (ایرج قادری، ۱۳۵۰) – دستیار، شراره (احمد نجیب زاده، ۱۳۵۰) – دستیار، ماجرای یک دزد (مهدی میرصمدزاده، ۱۳۵۰) – دستیار، نقره داغ (ایرج قادری، ۱۳۵۰) – دستیار، نوبر اصفهان (مهدی رییس فیروز، ۱۳۵۰) – دستیار، استوار و پاسبان (نظام فاطمی، ۱۳۵۱) – دستیار، حسن دینامیت (مهدی صمدزاده، ۱۳۵۱) – دستیار، مردان خلیج (نظام فاطمی، ۱۳۵۱)- دستیار، بی حجاب (ایرج قادری، ۱۳۵۲)-دستیار، علی کنکوری (مسعود اسداللهی، ۱۳۵۲) – دستیار، قفس (ایرج قادری، ۱۳۵۳) – دستیار، موسرخه (عبدالله غیابی، ۱۳۵۳) – دستیار، عموفوتبالی (سعید مطلبی، ۱۳۵۴) – دستیار، هدف (ایرج قادری، ۱۳۵۴) دستیار، هوس (ایرج قادری، ۱۳۵۴) – دستیار، بیدار در شهر (ایرج قادری، ۱۳۵۵) – دستیار، بی نشان (بهرام محمدی پور، ۱۳۵۵) – دستیار، سینه چاک (ایرج قادری، ۱۳۵۵) – دستیار، پشت و خنجر (ایرج قادری، ۱۳۵۶)، دو کله شق (ایرج قادری، ۱۳۵۶) – دستیار، سرسپرده (ایرج قادری، ۱۳۵۷)، پنجمین سوار سرنوشت (سعید مطلبی، ۱۳۶۰) – مشارکت در فیلم برداری، برزخیها (ایرج قادری، ۱۳۶۱) – مشارکت در فیلم برداری، دادا (ایرج قادری، ۱۳۶۱) عبور از میدان مین (جواد طاهری، ۱۳۶۱)، تاراج (ایرج قادری، ۱۳۶۳)، آوار (سیروس الوند، ۱۳۶۴)، بایکوت (محسن مخملباف، ۱۳۶۴)-مشارکت در فیلمبرداری و نورپردازی، بگذار زندگی کنم (شاپور قریب، ۱۳۶۵)، ترن (امیر قوی دل، ۱۳۶۶)، سایههای غم (شاپور قریب، ۱۳۶۶) طوبی (خسرو ملکان، ۱۳۶۷) آخرین مهلت (پرویز تاییدی، ۱۳۶۸)، مرگ پلنگ (فریبرز صالح، ۱۳۶۸)، شتابزده (مهدی فخیم زاده، ۱۳۷۰)، پوتین (عبدالله باکیده، ۱۳۷۰) شقایق (مجید قاری زاده، ۱۳۷۰)، ناصر الدین شاه آکتور سینما (محسن مخملباف، ۱۳۷۰) مشارکت در فیلم برداری، صلیب طلایی (عبدالله باکیده، ۱۳۷۱)، نیش (همایون اسعدیان، ۱۳۷۲) بدل(جهانگیر جهانگیری، ۱۳۷۲)+ نورپرداز، بهشت پنهان (کامران قدکچیان، ۱۳۷۳)، دیوانه وار (کامران قدکچیان، ۱۳۷۳)، روز دیدنی (فرزین مهدی پور، ۱۳۷۳)، روز شیطان (بهروز افخمی، ۱۳۷۳)، میخواهم زنده بمانم (ایرج قادری، ۱۳۷۳)، فاتح (بهرام ری پور، ۱۳۷۴)، گارد ویژه (پرویز صبری، ۱۳۷۴) چشم عقاب (شفیع آقا محمدیان، ۱۳۷۶)، یاغی (جهانگیر جهانگیری، ۱۳۷۶)، بدل کاران (مهدی صباغ زاده، ۱۳۷۶)، شور عشق (نادر مقدس، ۱۳۷۹)، آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۸۰)، سام و نرگس (ایرج قادری، ۱۳۸۱)، عطش (حسین فرح بخش، ۱۳۸۲) و شکلات (افشین شرکت، ۱۳۸۲) و کارناوال مرگ (۱۳۸۷)، آکواریوم (۱۳۸۴)، بر باد رفته (۱۳۸۴) و زن زیادی (۱۳۸۳)، پارک وی (۱۳۸۵)، قاعده بازی (۱۳۸۵) را بر عهده داشته است.
انتهای پیام
نظرات