• دوشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۷ / ۰۴:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97081306538
  • خبرنگار : 71616

/مطالبات اصناف، تجار، تولیدکنندگان و کارشناسان از وزیر جدید صمت/

احتمال توقف تولید خودرو به‌دلیل ورشکستگی قطعه‌سازان

احتمال توقف تولید خودرو به‌دلیل ورشکستگی قطعه‌سازان

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: تعیین قیمت‌های نادرست و غیرواقعی از سوی شورای رقابت باعث شده که تولید قطعه و خودرو با زیان همراه باشد و در صورت ادامه این روند با ورشکستگی قطعه‌سازان، تولید خودرو نیز متوقف خواهد شد.

داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بزرگترین مشکل خودروسازان، تولید توام با زیان هنگفت است. قیمت‌گذاری تحمیلی و غیرواقعی که چند سالی است توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد، بسیار زیان‌بخش بوده و باعث شده دو شرکت بزرگ خودروسازی در شش ماهه اول سال جاری پنج هزار میلیارد تومان زیان کنند. لذا به نظر می‌رسد اولین قدم وزیر جدید صمت این باشد که جلوی تداوم این ضرر و زیان‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: باید به طور کلی قیمت‌گذاری‌ دستوری و سرکوب قیمتها متوقف شود و خودروسازان بتوانند در حاشیه بازار فروش خود را انجام دهند و چنانچه قیمت‌ حاشیه بازار بالاتر از قیمت واقعی بود، مابه‌التفاوت آن به خزانه دولت پرداخت شود. در دو ماه گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئول بررسی قیمت تمام شده انواع خودروها بود که این کار به اتمام رسیده و قیمت‌ها را به ستاد تنظیم بازار جهت تصویب نهایی، ابلاغ کرده‌اند.
 
میرخانی رشتی اظهار کرد: حق بر این بود که وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که خود شروع کننده این پروژه بوده و پیشرفت کارها را پیگیری می‌کرد، کار را تمام کرده و در آخرین روزهای فعالیت خود، مصوبه ستاد تنظیم بازار را امضا و ابلاغ می‌کرد تا این امر بسیار مهم به تعویق نمی‌افتاد اما متاسفانه قدم آخر را برنداشتند و آن‌را بر عهده وزیر بعدی گذاشت. وزیر جدید هم که طی یک ماه اخیر درگیر مسایل مربوط به رای اعتماد مجلس و غیره بود. وی به علت تعدد و پیچیدگی مشکلات فراروی بخش صنعت و تجارت و غیره، آن‌قدر مسایل داشته است که هنوز موقعیتی برای ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار پیش نیامده است.
 
وی با اشاره به سخنان وزیر جدید صمت در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت مبنی بر اتخاذ سیاست تثبیت قیمت‌ها، اظهار کرد: اگر قرار باشد قیمت‌ها تثبیت شده و شرکت‌ها کماکان متحمل ضرر و زیان باشند، مشکلات بسیار زیادی به وجود خواهد آمد چرا که قطعه‌سازان قادر به تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان نخواهند بود و تولید خودرو کلا متوقف می‌شود. با تجارب قبلی"رضا رحمانی" از جمله دو سال تجربه کار مستقیم در وزارت صمت، ایشان مطلعند که تمام مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان اعم از داخلی یا وارداتی، در یک سال و نیم گذشته عموما بیش از  ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند لذا قطعه‌ساز نمی‌تواند با قیمت‌های سرکوب شده قبلی، قطعه تولید کند.

مشاور انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: اگر شرایط همین‌گونه پیش برود و گشایشی صورت نگیرد، قطعه‌سازان یکی پس از دیگری متوقف شده و به تعطیلی کشانده می‌شوند. بنابراین چنان‌چه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هرچه سریع‌تر فکری برای حل مشکل قیمت‌گذاری دستوری و غیرواقعی خودرو نکند، خودروسازان و شرکت‌های قطعه‌سازی رو به ورشکستگی می‌روند که اثرات بسیار بد اجتماعی در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، چندی پیش رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با کسب ۲۰۳ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۶:۱۹

واردات خودرو آزاد بشه، آنوقت هرجور شما دلتون میخواد قیمت گذاری کنید. به فکر اصلاح خود مطابق با مدیریت روز دنیا باشید وگرنه دوام چندانی نخواهید داشت.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۷:۴۱

فروش با قیمت در حاشیه بازار زمانی معنی دارد که بازار رقابتی باشد.تاوان سومدیریت را نباید مصرف کننده بپردازد

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۷:۵۵

سلام.اگر قرار باشه قیمتها از اینی هم که هست بیشتر بشه انوقت این مردم هستن که کلی ضرر میکنن با افزایش قیمت ها شاهد سیل عظیم انصراف پیش خریدها خواهیم بود

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۱۲:۱۵

بیش از شش میلیون کارگر در این صنف مشغول به کارهستند و ورشکستگی ایرانخودرو تبعات غیر قابل جبرانی برای جامعه در پی خواهد داشت.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۷:۵۷

خیلی جالب است !خودروساز وقطعه ساز که ضرر می کند.مردم هم که مصرف کننده اند ومجبورند هر کالای بی کیفیت تولیدی آنهارا بخرند از قیمت بالا وگرانی آن شکوه دارند .معلوم نیست این مثلا صنعت چه سودی دارد واصلا سودی دارد که این همه پای آن بایستند واز واردات خودرو به نوعی جلوگیری کنند؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۸:۲۱

با سلام ،تعرفه واردات خدرو را بردارید و اجازه بدهید خودروسازان خودشان و در رقابات با بازار های جهانی خودرو ها را قیمت گذاری کنند .یا وارد رقابت میشوند و یا سایه ارابه های مرگ از روی زندگی مردم برداشته می شود

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۹:۰۴

این بنده خدا مثل اینکه حالش خوش نیست قیمت خودرو رو آزاد بزارن که مثل خونه غیر قابل دسترس بشه و و فقط درصد کمی از مردم توان خریدشو داشته باشن و اون مثل معروف بشه که پولدار پولدارتر میشه و ضعیف ضعیف تر...؟!!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۹:۱۲

به سلامتی بهانه جدید خودروسازان شروع شد

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۰۹:۲۴

خانه از بيخ و بن ويران است. خواجه در فكر نقش ايوان است

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۰:۳۴

نمی دونم چرا باید حسرت سوار شدن بر خودروهای خوب و ایمن با قیمتهای جهانی برای ما باشه و همیشه هم تولید کنندگان داخلی ناراضی باشند. ای کاش بجای اصرار بیهوده بر حضور در بازار خودرو حواسمون به بازار فرش و زعفران و پسته و خرما و مواد معدنی و ... بود که هم پتانسل آنرا داریم و هم ارزش افزوده زیادی دارند و روز به روز سهممان از بازارهای جهانی کمتر شده

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۰:۴۸

خودرو ساز غلط میکنه وقتی مشکل مواد اولیه داره تا 1399 خودرو پیش فروش میکنه .اینا سیاه بازی خودرو ساز و قطعه ساز برای فشار به وزیر صمت تا قیمت خودرو به حاشیه بازار بره

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۳:۳۵

مردم بیچاره از هول حلیم افتادن تو دیگ الان مجوز چنان افزایش قیمتی بگیرن که معادل قیمت بنز و بی ام و

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۲:۱۶

باشه بشینید تا توی مملکتی که ارز واردات دارو و مواد غذایی را ندارد ،ارز را برای واردات خودرو اختصاص دهند لابد بعد آن هم انتظار دارید خودروی وارد شده با دلار 15000 تومانی را به قیمت پراید به شما بدهند

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۳:۳۸

نه خیر قربان شما دلسوز مردم نیستی

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۲:۴۳

تولیدات این دو شرکت با این کیفیت های که تولید می کنند چه بهتر که متوقف بشود. اگه صنعت خودرو ما آزاد شود خواهیم دید که جای برای مانور خودروهای تولیدی این دو شرکت نخواهد بود. مشکل ما انحصار بازار خودرو توسط این دو شرکت هست.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۳:۴۹

خداکنه ورشکست شید ،با این فورغونای گرونتون

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۴:۲۷

با این ملت همه چیز شدنی است. مطمئن باشید هم گران میکنند هم دیر تحویل میدن و هم کیفیت همین هست که میبینیم. صف خرید هم طولانی تر از همیشه خواهد بود

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۵:۵۷

تنها راه حل مسائل مربوط به خودرو این هست که قیمت بنزین واقعی بشه یعنی لیتری 7-8 هزار تومن. واردات ماشین هم آزاد بشه و تمام موانع تعرفه ایی برداشته بشه. دو خوروساز بزرگ کشور هم برن با یه شرکت خارجی قرارداد تولید خودرو در شرایط جدید ببندند یعنی بعد از عملی شدن دو تا شرط فوق الذکر. به همین سادگی. مطمئن باشین در این شرایط هیچ کس هم بیکار نمیشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۶:۴۰

تا حالا چیزی راجع به چوب خدا شنیدید ؟ این دقیقا همونه !؟ چقدر با اجناس بی کیفیت و قیمت گران خودرو مردم را آزردید ؟ چه خونی به دل خریداران بی گناه کردید ؟ حالا این نتیجه اش ! بهتر که ورشکست میشوند ...

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۸:۱۲

این وسط رسانه ها هم مقصر هستند پدر ما رو در آوردن با خاشقچی یکی نیست دو روز اینها رو به چهارمیخ بکشه تا جوابگو باشند عوض اینکه صدای ملت باشند دنبال اینن که کارای فسادی دولت رو موجه جلوه بدن

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۹:۵۸

بهتر فرغون که این همه قیمت نداره

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۵ ۱۰:۵۳

به به دلم آی خنک میشه آی خنک میشه بذار ورشکست بشه آخه شما رو چه به تولید خودرو با این ...اتون چه بهتر قیمت ها الانشم غیرواقعیه یعنی خیلی خیلی دارید گرون میدید با ز طمع افزایش قیمت می خواید از خدا هم که نمی ترسید همون بهتر که تولید نکنید کار شما نیست .به قول دوستمون ورادات خودرو با تعرفه صفر وارد کنید بعد برای خودتون هی گرون کنید هی گرون کنید خداروشکر مردم هم تو بازار خودرو نمی خرن ازجمله خود من نخواهم خرید به هیچ وجه ملت ایران هم نخواهند خرید هم شما و هم دلالان با قیمت های خیلی پایین تر به مردم التماس می کنید میگی نه نگاه کن

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۶ ۰۹:۳۴

یعنی میشه این خودروسازان یه لطفی کنن و ورشکست شن. به خدا اگه حق گمرکی رو از ماشین های خارجی حذف کنن ماشین هایی ارزون تر از پرشیا و پراید وارد ایران میشه که کیفیتشون هزار برابر ماشین های خودمونه. درسته گفتن سال تولید ملی نه دیگه تولید پراید . ینی این پراید آدم کش ضربه ی بزرگی به تولیدات داخلی کرده. که دیگه کسی به ساخت ایران اعتماد نمی کنه.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۸ ۱۱:۴۰

خدا رو شکر یعنی مردم می بینن اون روزو ؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۰۶:۱۸

اتفاقا خیلی هم خوب میشه این مایه ننگ ها تولید نشوند یک پنجاهم آموزش پرورش شغل ایجاد نکردن این همه هم قربانی میگیرن و همش رانتی هست کارگرها میتوانند میکانیک و صافکار و غیره باشند یا در نمایندگی خودروهای خارجی کار کنند .

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۳۰ ۱۴:۳۱

خانه از بيخ و بن ويران است. خواجه در فكر نقش ايوان است