• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 97072312870
  • خبرنگار : 71523

یارانه سرسام‌آور بنزین هم‌چنان بر دوش دولت

اظهارات متناقض بهارستانی‌ها درباره بنزین

اظهارات متناقض بهارستانی‌ها درباره بنزین

افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و افزایش مصرف بنزین همانند دومینوی به هم پیوسته‌ای شده که درنهایت به گشایش دوباره پرونده بنزین و بررسی گزینه‌های مختلفی مانند سهمیه‌بندی و احیای کارت سوخت منجر شد. اما به نظر می‌رسد نگارنده‌های این سرنوشت با یکدیگر اتفاق نظر ندارند؛ به‌طوری‌که یک روز یکی از سهمیه‌بندی قطعی بنزین خبر می‌دهد و روز بعد دیگری اعلام می‌کند تصمیمی برای سهمیه‌بندی گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، ماجرای تصمیم‌گیری درباره نرخ بنزین در سال جاری سر دراز دارد؛ از زمانی که بودجه سال ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در آن به دولت اجازه داده شد نرخ بنزین را افزایش دهد، تاکنون اخبار ضد و نقیض بسیاری درمورد نرخ بنزین منتشر شده است؛ تا این‌که دولت اواسط مردادماه اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن ندارد. این خبر باعث شد اخبار مربوط به افزایش نرخ یا سهمیه‌بندی بنزین تقریبا برای یک ماه مسکوت بماند؛ تا این‌که سرریز شدن ظرف مصرف بنزین در کشور، در کنار افزایش میزان قاچاق سوخت که از تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران با کشورهای همسایه به‌دلیل افزایش نرخ دلار در ایران ناشی می‌شد، باعث شد پرونده بنزین دوباره روی میز قرار گرفته و گزینه‌های سهمیه‌بندی و احیای کارت سوخت بازخوانی شوند.

البته قدم‌های اولیه برای بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برداشته شد و  زمستان سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر همچنین تاکید شد افرادی که کارت سوخت ندارند، باید به‌منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.

سکوت دولت درمورد نرخ بنزین

در این بین دولت تقریبا هیچ‌اظهار نظر قطعی درمورد سرنوشت بنزین نکرده است. فقط بیژن زنگنه - وزیر نفت  - در آخرین سخنان خود درباره احتمال احیای سهمیه‌بندی سوخت گفت: هنوز نمی‌توانم چیزی بگویم اما ممکن است، سهمیه‌بندی احیا شود. ازسوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که دولت و مجلس درحال بررسی بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت‌گیری هستند و برای اجرای آن چند پیشنهاد در دست بررسی است.

به عبارت دیگر هنوز مشخص نیست با بازگشت کارت سوخت، بنزین دونرخی می‌شود یا خیر اما احتمال این‌که این بررسی‌ها تا پایان ماه جاری به نتیجه برسد و اجرای طرح استفاده مجدد از کارت سوخت از پایان مهرماه اجرا شود، وجود دارد. البته هنوز از سوی دولت ابلاغیه‌ای در این راستا صادر نشده است.

اظهارات ضد و نقیض مجلس نشینان

درحالی که پیگیری‌های ایسنا درباره نرخ بنزین از مسوولان دولتی بی‌نتیجه مانده است، مجلس‌نشینان اظهارات متفاوتی درباره بنزین دارند. ۱۷ مهرماه، محمدرضا پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس - با بیان این‌که دادن کارت سوخت بنزین به مردم در دستور کار است، گفت: با توجه به محاسبات انجام شده، قرار است درباره سهمیه‌بندی شدن بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم‌گیری شود.

اندکی بعد از این اظهارنظر و در تاریخ ۲۲ مهرماه، علی بختیار - عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی - گفت: تاکنون اجازه‌ای برای سهمیه‌بندی سوخت از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت داده نشده است، اما در آینده این احتمال وجود دارد. دقیقا در همان روز سیدکاظم دلخوش - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی - نیز با بیان این‌که طبق قانون دولت مجوز افزایش قیمت بنزین را دارد، گفت که در حال حاضر دولت به دنبال سهمیه‌بندی بنزین است و باید در این جهت برنامه‌ریزی کند.

یک روز بعد از اعلام اخبار مذکور، بهروز نعمتی - سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی - با بیان این‌که دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت ندارد، گفت که فعلا بحث احیای کارت سوخت و ساماندهی مصرف سوخت مطرح است.

در مجموع آنچه که مسلم است این‌که نرخ بنزین در ایران واقعی نیست و با وجود این‌که در سال ۱۳۸۹ دولت نهم، رسما آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ارائه حامل‌های انرژی با قیمت اصلاح شده از ۲۸ آذرماه را اعلام کرد، در این قانون پیش‌بینی شده بود که قیمت سوخت به‌صورت سالانه و طی پنج سال باید ٢٠ درصد افزایش پیدا کند تا به ٩٠ درصد قیمت بین‌المللی یا فوب خلیج فارس برسد. این اتفاق تاکنون رخ نداده و هم‌چنان یارانه سرسام‌آور بنزین بر دوش دولت سنگینی می‌کند.

از سوی دیگر طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۷ دولت اجازه افزایش نرخ بنزین را دارد و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از راه‌های کنترل مصرف و قاچاق بنزین احیای کارت سوخت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۳ ۱۳:۲۶

در طی این 40 سال چه گره ای را از پای مردم باز کرده اند که این اظهارت درست باشد ؛ یک سوپاپ اطمینان است که 20 دقیقه ای فرجام را بسازند و ...

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۳ ۱۳:۳۱

شما دیگه چرا واقعا با افزایش نرخ بنزین چه دردی دوا میشه جز اینکه تو شرایط بد اقتصادی الان بار یه افزایش قیمت دیگه رو دوش خانوارها بیاد این داستان با یه نظارت درست و یه بخشنامه جزئی حل میشه.اینا یه موج راه انداختن برای افزایش قیمت بنزین .... به عنوان قشر روشنفکر از شما توقع میره موج ها شما رو با خود نبره

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۳ ۱۳:۳۲

من نمیدونم مشکل "شما" با بنزین چیه؟ روزی نیس که روی بنزین مانور نکنین. یعنی چی؟اگه با بنزین مشکل دارین لطف کنین با مسئله قاچاقش مقاله بزنین نه مردم.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۴ ۰۰:۵۸

دولت باید کار شجاعانه ای انجام بده و یارانه بنزین رو بطور کامل حذف کنه . این کار جز جدایی ناپذیرند اصلاح اقتصادی ایران هست‌. حذف سوبسید بنزین و تدریجا گازوییل و در مقابل افزایش بودجه عمرانی. دوستان در کامنتها نوشتند چکار به بنزین دارید؟؟؟ باید گفت یارانه بنزین و گازوییل بلای جان اقتصاد ایران شده و تقریبا هیچ اقتصادداتی نیست در دنیا که طرفدار سوبسید بنزین باشه. متاسفانه این نگرشها هم مانع اصلاحات اقتصادیه.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۴ ۱۱:۴۰

به ما رحم کنید بنزین گرون بشه یعنی همه چیز گرون میشه