• شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۷ / ۰۱:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97071407416
  • خبرنگار : 71186

زمزمه‌ واردات اتوبوس های دست دوم

زمزمه‌ واردات اتوبوس های دست دوم

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که برخی سازمان‌ها به بهانه تحریم به دنبال واردات اتوبوس‌های دست دوم درون شهری هستند؛ آن هم در شرایطی که ظرفیت تولید کنندگان داخلی بلااستفاده مانده است.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اتوبوس یک محصول خاص است که مشتری عام نداشته و مشتریان و خریداران اصلی آن سه گروه شهرداری‌ها، سازمان شهرداری‌های وزارت کشور و شرکت تعاونی اتوبوسرانی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ظرفیت شرکت‌های داخلی تولید کننده اتوبوس به دلیل نبود سفارش بلااستفاده مانده است خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی شنیده می‌شود که برخی از شهرداری‌ها با این بهانه که واردات قطعات خودرو (CKD) به ایران تحریم شده اما واردات خودروی آماده (CBU) تحریم نیست، به دنبال واردات اتوبوس‌های درون شهری آن هم از نوع دست دوم و کار کرده هستند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنین زمزمه‌هایی در حالیست که خودروسازان داخلی با وجود تحریم‌ها توانایی واردات قطعات و تولید اتوبوس‌های درون شهری را دارند و در حال حاضر نیز تولید این محصول در شرکت‌های داخلی در حال انجام است.

وی افزود: متاسفانه واردات اتوبوس دارای منافع خاص برای عده‌ای است و این منافع موجب شده که این افراد بدون توجه به پتانسیل و توانمندی خودروسازان داخلی به دنبال واردات باشند و بهانه آنها نیز تحریم و ضرورت پاسخگویی به نیاز مردم در سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری است.

کریمی سنجری با بیان اینکه واردات اتوبوس دست دوم علاوه بر ضربه زدن به توان تولید داخل در شأن مردم ایران نیز نیست تصریح کرد: در شرایطی که تولید کنندگان داخلی توانایی تولید اتوبوس با هر مشخصات و کیفیتی را دارند، واردات اتوبوس آن هم از نوع دست دوم و کار کرده بر خلاف شأن و منافع ملی ایرانیان است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در شرایط فعلی که منابع ارزی کشور محدود است، خروج مقدار قابل توجهی ارز برای واردات محصولی که توان تولید داخلی آن وجود دارد بر خلاف ضوابط و راهبردهای کلان ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۴ ۰۷:۳۹

سؤاستفاده جلو این کاررا بگیرید مگر کشور محل دفن اشغالهای دیگرکشورهاست.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۴ ۱۹:۴۴

درسته که واردات اتوبوس در شان و منزلت ایرانیان نیست اما آیا میتوان با وجود قطعات یدکی گران و خرید اتوبوس صفر یک ملیارد و ششصد ملیونی از این راه درآمد حاصل کرد ؟