• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97070302069
  • خبرنگار : 71574

معاون برون‌مرزی صداوسیما تشریح کرد

نقش رسانه‌ها در حادثه تروریستی اهواز

نقش رسانه‌ها در حادثه تروریستی اهواز

معاون برون مرزی صداوسیما با اشاره به حادثه تروریستی اهواز معتقد است که اگر رسانه‌ها هوشمندانه، دقیق و به موقع عمل کنند، می‌توانند تاثیرگذار باشند و حتی افکار عمومی غرب را تحت تاثیر قرار دهند.

پیمان جبلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره بازتاب حادثه تروریستی اهواز در رسانه‌های خارج از کشور، اظهار کرد: این اتفاق تروریستی اگرچه تلخ بود و تعداد زیادی از مردم عادی و سربازان مظلوم به شهادت رسیدند اما این اتفاق یک تجربه موفق برای کل رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران بود. گروه‌های تروریستی از قبل گفته بودند که ایران باید منتظر تابستان داغ باشد و می‌خواستند وضعیت داخلی ایران را به هم بریزند و ناآرامی ایجاد کنند اما آنگونه که می‌خواستند، نشد. در آخرین روز تابستان که همزمان با هفته دفاع مقدس بود، خواستند که یک کار ضدامنیتی بزرگ در قلب یک مراسم بزرگ نظامی انجام دهند. به محض اینکه عملیات تروریستی را انجام دادند رسانه‌های وابسته به دولت‌های مرتجع عربی مانند عربستان و امارات گفتند که ضربه سنگین امنیتی به ایران وارد شده و تعدادی از درجه‌داران و افسران بلندپایه سپاه کشته شدند؛ بنابراین گروهک تروریستی الاحوازیه روی این موج رسانه‌ای سوار شد و بلافاصله مسؤولیت این حمله را قبول کرد و مسؤول این عملیات با شبکه اینترنشنال مصاحبه انجام داد.

او درباره عملکرد رسانه‌های داخلی و برون مرزی در انعکاس خبر عملیات تروریستی اهواز بیان کرد: این حادثه تجربه موفقی برای رسانه‌های جمهوری اسلامی بود به همان اندازه که رسانه‌های برون مرزی و صوتی و تصویری نقش داشتند، خبرگزاری‌ها هم در انعکاس این واقعه نقش داشتند. همچنین رشادت و شجاعت عکاسان خبری که عکس‌های به یاد ماندنی را گرفتند باعث شد که مجموعه تلاش‌های رسانه‌ای اتفاق بیفتد. در لحظات اول بعد از حادثه بر این مساله تمرکز شد که این یک عملیات ارزشمند نظامی نیست و یک عملیات تروریستی علیه مردم بی‌دفاع و غیرنظامی است حتی سربازانی که رژه می‌رفتند اسلحه‌ای خالی داشتند و هدف نظامی نبودند.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما تصریح کرد: وقتی رسانه‌های داخلی و بخصوص برون مرزی به صورت گسترده اخبار را منتشر کردند، ورق برگشت و گروه الاحوازیه گفت این عملیات کار ما نبود. شبکه «بی‌بی‌سی» هم که از لفظ عملیات تروریستی استفاده نکرده بود خواست کار خود را توجیه کند و گفت چون اجماع نبوده که این عملیات تروریستی است برای همین از این لفظ استفاده نکردیم. همچنین روزنامه «گاردین» مقاله بدی نوشته و گفته بود ایران هدف حمله نظامی قرار گرفته است اما بعد از مدتی آن را تغییر داد و از این عملیات به عنوان عملیات تروریستی نام برد و به شبکه «پرس تی وی» هم لینک داد.

جبلی در پایان گفت: تاثیر رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها، صداوسیما و رسانه‌های برون مرزی بر روی افکار عمومی غرب باعث شد که کشورهای غربی بیانیه‌ای را منتشر و در آن به کشته‌های غیرنظامی اشاره کنند. در واقع ما غیرنظامی‌ها در این حادثه را برجسته کردیم و دائما در قالب‌های مختلف خبر، کلیپ، گزارش و ... این کار انجام دادیم و این باعث شد افکار عمومی شکل بگیرد. تجربه موفق ما این بود که اگر رسانه‌ها هوشمندانه، دقیق و به موقع عمل کنند، می‌توانند تاثیرگذار باشند و حتی افکار عمومی غرب را تحت تاثیر قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha