• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۷ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97070201263
  • خبرنگار : 71424

جزئیاتی جدید از تکالیف مهارت محور به جای «مشق شب»

جزئیاتی جدید از تکالیف مهارت محور به جای «مشق شب»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جزئیات طرح تکالیف مهارت محور را تشریح کرد و گفت: در هر استان مناطقی مشخص شده که مدارس آن دارای کلاس‌های با تراکم ۱۶ تا ۲۵ نفر باشند؛ این مدارس طبق بسته‌های پیشنهادی آماده شده، تکالیف مهارت محور را جایگزین «مشق» و «تکلیف شب» می‌کنند.

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پرسش مهر رئیس جمهور مبنی بر آموختن مهارت‌های زندگی در دانش آموزان اظهار کرد: در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی به مهارت‌هایی که لازم است برای کودکان ارائه شود اشاره شده است.

وی افزود: بهترین منبعی که می‌تواند به عنوان چارچوب به ما در این زمینه کمک کند برنامه درس ملی است که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری اشاره شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در دوره ابتدایی تصمیم گرفتیم برای تغییر فضای کلاس از حافظه‌پروری به سمت مهارت محوری در کلاس‌هایی که امکانش وجود دارد تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب کنیم گفت: قرار است در مرحله اول در مدارسی که تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ نفر دارند به جای آنکه در منزل رونویسی انجام دهند و تکرار و تمرین کنند، این کار را در مدرسه انجام دهند و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگی‌شان ضروری است، انجام بدهند.

حکیم‌زاده ادامه داد: به عنوان مثال یکی از محورهای مهم این است که بچه‌ها یک سری مهارت شغلی فرا بگیرند. ما تلاش می‌کنیم زمینه‌های این کار یعنی مهارت‌های پایه از جمله مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان،‌ تصمیم‌گیری و حل مسئله را فراهم کنیم. این مهارت‌های پایه در دوره ابتدایی قابل ارائه هستند. اصل مهارت آموزی هم توجه کردن به مهارت‌های دست ورزی و انجام کارهای عملی است و اگر کار را از پیش دبستانی شروع کنیم، وقتی دانش آموزان به سن بالاتر می‌رسند زمینه فراگیری مهارت را دارند.

وی به بیان مصادیق دقیق‌تری از تکالیف مهارت محور پرداخت و گفت: در بسته‌هایی که آماده کردیم به عنوان مثال برای آنکه در دانش آموزان حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، تاکید داریم که ابتدا مشاهده گر خوبی باشند و خوب دقت کنند که چه چیزهایی محیط زیست را آلوده می‌کند. یا برای تمرین مسئولیت پذیری از آنها می‌خواهیم مرتب کردن فضای منزل  و اتاق خودشان را انجام دهند و یا برای مهارت بهداشت، تمرین عملی مسواک زدن را داشته باشند. برای تثبیت مهارت ریاضی هم آنها می‌توانند با خانواده به خرید بروند و حساب و کتاب خرید را انجام دهند و ضمنا مدیریت منابع را هم فرا بگیرند. مهارت خواندن نیز با قصه خوانی تقویت می‌شود و در سنین کوچکتر اگر خانواده‌ها برایشان قصه بخوانند و آنها آن را تعریف و بازگو کنند مهارت‌های بیانی و ارائه دادنشان تقویت می‌شود. در واقع فعالیت‌های متنوعی وجود دارد. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد مدارسی که مجری این طرح هستند نیز گفت: بر اساس مکاتبات با استان‌ها، در هر استان مناطقی را مشخص کردیم که کلاس‌های با تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ دانش آموز دارند. تراکم بسیار مهم است زیرا کلاس با تراکم کمتر از ۱۶ ممکن است چندپایه باشد و در تراکم بالای ۲۵ به علت تعداد بالا ممکن است امکان بازخوردگیری مطلوب وجود نداشته باشد. البته انجام تکالیف در کلاس و ارائه بازخورد فعالیت‌های مهارتی جزئی از فرایند ارزیابی کیفی توصیفی است.

حکیم زاده با اشاره به برخی محاسن دیگر این طرح عنوان کرد: نظارتی از سوی معلم بر تکالیف در منزل وجود ندارد و از سوی دیگر برای خانواده‌هایی که آمادگی ندارند تنش زاست و به بچه‌ها آسیب می‌زند. این برنامه مهارتی کمک می‌کند تا رویه یکسانی در تکالیف که در مدرسه و با نظارت معلم انجام می‌شود حاکم شود، زیرا رویه بسیاری خانواده‌ها قدیمی و سنتی است. از سوی دیگر مشارکت فعال خانواده‌ها را خواهیم داشت و آموخته‌های کلاس درس نیز از محفوظات صرف خارج می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۳ ۰۶:۱۳

قربونتون برم ! با این مهارت هایی که یاد میدید اگه واقعا میخواین بچه ها حفظ محیط زیست همراه مسئولیت پذیری رو یاد بگیرن. هفته ای یکبار بچه ها دسته جمعی کلاس شون رو خودشون تمیز کنند. ببرینشون پارک محل. به بچه ها دستکش یکبار مصرف بدین تا بشکل دسته جمعی ذباله های پارک ، جلو مغازه ها رو جمع کنند. اینجوری یک کمکی به بودجه شهرداری ، بودجه آموزش وپرورش هم کردین.حقوقی که میگیرن هم پاک وحلاله . اگه قراره مامان ها نصف کار خانم معلم ها رو تو خونه با بچه ها انجام بدن، پس حداقل یک سوم حقوق معلم ها رو به مامان ها بدین. حداقل روزی یک ساعت دستمزد. برای خوش نویسی چه تمرینی هایی مهارتی تو مدرسه به بچه ها یاد معلم ها یاد میدند؟ خوش نویسی خودش در واقع یک نوع نقاشی و یک هنر ایرانیه . تو مدرسه چه مهارت هایی به بچه ها یاد میدید؟ مهارت هایی دستی ، فنی حرفه ایی جزوء مواد درسی شون هست؟ خودتون چه برنامه های مهارتی خلاق برای بچه ها اماده میکنید ؟ آموزش یکی از کانال های مهمی بوده که کشورهای جهان اول با کمک سازمان ملل با قالب های تحمیلی مخصوص اجازه نمیدن کشورهای جهان سوم مهارت های صنعتی ، فنی و حرفه ای و تکنیکی رو یاد بگیرند و به تولید و صنعت و کشاورزی پرمایه دست پیدا کنند. خلاصه قرارنبوده جهان سوم مستقل فکر کنه و مستقل تولید کنه. خودکفاء بشه. کشورهای جهان سوم حتی یکسری مهارتهای دستی سنتی که جنبه تولیدی داشته رو هم از دست دادند. این جهان اولی ها برعکس تو مدارس خودشون همه این چیزها رو به عالی ترین شکل یاد میدن.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۵:۱۶

اگر روزی به بچه شما بخوان دستکش بدن تا یک زباله از روی زمین برداره، اولین کسی که شاکی میشه خود شما هستین..

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۵ ۱۵:۴۸

اگر قراره یک سوم حقوق معلمارو شما آدم خانه دار بگیری که چیزی نمیمونه!!! خانواده به یک بچه داره نمیتونه آموزش بده،بعد انتظار دارن معلما 40تا دانش آموز رو دانشمند کنن!!!!!!!