حجتالاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه موضوع نذری دادن یکی از موضوعات مسلمی است که در دین مبین اسلام و همچنین در سایر ادیان آسمانی مطرح شده است، اظهار کرد: مساله نذری دادن هم در آیات و هم در روایات قرآنی مطرح شده است. یکی از مباحثی که در این موضوع باید به آن پرداخته شود این است که اصلا فلسفه نذری دادن چیست و چرا انسانها نذر میکنند؟ در مذاهب اسلامی و سایر ادیان توحیدی نذری دادن باعث آرامش روح، روان و توسل انسانها میشود. نذری جز معارف اسلامی قلمداد شده و به طور معمول انسانها چیزی را نذر نیازمندان و یا کمک به سایرین میکنند و حتی افرادی که از توانایی مالی هم برخودار هستند ازنذزی بهره میبرند و به عنوان تبرک از آن بهره معنوی میبرند.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که برخی روشنفکران درصدد هستند که بر این موضوع خرده بگیرند و میگویند به جای آنکه نذری بدهیم پول آن را به نیازمندان بدهیم غافل از اینکه همین نذری دادن برای فقرا است، اضافه کرد: دراصل در ایام عزاداری بسیاری از فقرا از همین نذری دادن بهرهمند میشوند و این چیزی خلاف اندیشه انسانی نیست. آنها با اینگونه سخنان میخواهند اصل هیاتها را به زیرسوال ببرند اما اساسا نذری دادن هدفی جز کمک به فقرا نیست. اگر نذر افراد مالی باشد آن را در مجالس عزاداری و یا برای رشد بیشتر این مجالس صرف میکنند که عمده آن هم به نیازمندان و رشد معنویت در جامعه میرسد.
قیام امام حسین(ع) برای احیای دین اسلام است و امام حسین(ع) به جریان خاصی تعلق ندارد بلکه برای تمامی بشریت است. درس آزادگی که گاندی از امام حسین(ع) گرفته است نشان دهنده این موضوع است
رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآنی با اشاره به این مطلب که انسانها در برابر یک حادثه بزرگی که در تاریخ رخ داده و مصیبتی بر امت اسلام وارد شده است و این امر میتواند درس آموز و پندآموز باشد نذری میدهد گفت: عاشورا جریان مقابله با ستمگران بوده است و ما باید از این حادثه درس بگیریم. نذری دادن باعث میشود که مجالس عاشورایی پرشورتر برگزار شود و بزرگداشت عاشورا را با عظمت بیشتری دنبال کنیم تا از این طریق اهداف قیام اباعبدالله(ع) برای جامعه بیشتر تبیین شود. مردم با حضور در مجالس عزاداری پیام عاشورا را دریافت میکنند و این حضور و نذری دادن نمیتواند باعث خورده گرفتن برخی از افراد شود.
وی درادامه با اشاره به برخی از آسیبهایی که در هیاتهای مذهبی وجود دارد و باید از به وجود آمدن این آسیبها جلوگیری کنیم خاطر نشان کرد: فلسفه قیام اباعبدالله را باید بشناسیم. قیام امام حسین(ع) برای این بود که مردم به کمال دست پیدا کنند؛ برای مبارزه با ظلم و استکبار بود و برای مبارزه با تباهی مالی، سیاسی و اخلاقی و ... قیام امام حسین(ع) برای احیای دین اسلام است و امام حسین(ع) به جریان خاصی تعلق ندارد بلکه برای تمامی بشریت است. درس آزادگی که گاندی از امام حسین(ع) گرفته است نشان دهنده این موضوع است. با این موضوعات است که میـوانیم به جرات بگوییم که امام حسین(ع) فقط مختص مسلمانان نیست.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآنی در ادامه با اشاره به این مطلب که اگر ما جریان امام حسین(ع) را جناحی کنیم در چنین شرایطی به امام حسین جفا کردهایم ادامه داد: امام حسین یک شخصیت الهی ملکوتی و بزرگی است که به گروه و ملتی خاص تعلق ندارد بلکه متعلق به انسانیت است و الگوی انسان وانسانیت برای همیشه در تاریخ باقی میماند و آنچه در مجلس عزاداری امام حسین(ع) مهم است بیان فلسفه قیام است. این فلسفه باید برای مردم مطرح شود.
اگر ما جریان امام حسین(ع) را جناحی کنیم در چنین شرایطی به امام حسین جفا کردهایم ادامه داد: امام حسین یک شخصیت الهی ملکوتی و بزرگی است که به گروه و ملتی خاص تعلق ندارد بلکه متعلق به انسانیت است
یوسفی مقدم در ادامه با تاکید بر این مطلب که مداحان نباید اشعار بی مغز و محتوا را برای مستعمین بخوانند گفت: اینکه مد اح فقط شعری را بخواند که افرادی سینه بزنند و بروند به انحراف کشیدن جریان عاشورا است. گرچه که این کار ارزشمند است اما باید مداحل این را بداند که با اشعار پرمحتوا میتواند تاثیرات بیشتری را بر مخاطبان بگذارد همچنین مداحان باید در محدوده وظایف خود عمل کنند و روحانی به عنوان کسی که معرف و بیانگر معارف امام حسین(ع) است باید به روشنگری بپردازد. تا از مجالس امام حسین(ع) روحیه توانمندی، مقاومت و مبارزه با ظلم در بین مردم تقویت شود.
مداحان نباید اشعار بی مغز و محتوا را برای مستعمین بخوانند، اینکه مد اح فقط شعری را بخواند که افرادی سینه بزنند و بروند به انحراف کشیدن جریان عاشورا است.
وی در ادامه افزود: بعد از برگزاری مجالس عزاداری باید روحیه وحدت، همدلی و انسجام ملی در جامعه افزایش پیدا کند آن وقت است که به اهداف عزاداری دست پیدا کردهایم. وقتی در مجالس عزاداری به بیان فلسفه قیام بپردازیم دیگر شاهد به وجود آمدن تحریفات و انحرافات نیستیم. اگر مردم به معنی واقعی کلمه به دنبال چگونگی شکلگیری واقعه عاشورا باشند دیگر شاهد انحراف در انتخاب شعرها و سبک عزاداریها نیستیم.
انتهای پیام
نظرات