حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بحث نذری و نذری دادن به نوعی یک ارتباطی با جریاناتی دارد که فرد میخواهد از این طریق اعتقادات خود را بیان کند، اظهارکرد: نذری دادن به نوعی باعث میشود که انسان ارتباط معنوی خود را با اهل بیت (ع) مطرح کرده و نشان بدهد. در طول تاریخ بزرگان و مردم همواره به بحث نذر و وقف کردن توجه ویژهای داشتند و حتی مکانی را به نام اهل بیت (ع) وقف میکردند و درآمدهای آن را وقف عزاداری میکردند.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که نذری دادن سابقه تاریخی دارد و به عنوان یک سنت محسوب شده و منحصر به جامعه اسلامی نیست،بلکه بحث نذر در ادیانی همچون مسیحیت، یهود و... نیز وجود دارد، اضافه کرد: نذری دادن برای طبقه خاصی نیست و افراد با نذری دادن میخواهند ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و با این کار به نوعی بخشی از مال خود را در راه اهل بیت (ع) بدهند و یا اینکه افرادی که نذری میدهند، همواره برکت آن را در زندگی خود دیدهاند. هیچ کدام از این نذریها از روی اجبار نیست، بلکه از روی علاقه و عشق و محبت است.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با تاکید بر این موضوع که اما باید جهتدهی در بحث فرهنگسازی نذر و نذورات داشته باشیم که از این طریق بهداشت روحی، روانی، گفتاری و حتی رفتاری در جامعه به سمت تعالی پیش برود،خاطرنشان کرد: همواره حرکتهای دینی مورد تهاجم دشمنان واقع شده است چرا که آنها با فرهنگ اسلامی،شیعه و اهل بیت (ع) مشکل دارند.
نصوری با بیان این مطلب که بعضا در مواردی میگویند که افراد به جای پخش نذری آن را به فقرا بدهند، گفت: چرا اینگونه سخنان زمانی که افراد به سفرهای خارجی میروند و هزینههای آنچنانی برای زیبایی و یا کنسرت میکنند، مطرح نمیشود؟ اتفاقا همین فقرا هستند که نذری را در جامعه ترویج میدهند. اینگونه سخنان مربوط به دشمنان است و آنها میخواهند با فرهنگسازی نادرست اینگونه حرکتها را زیر سوال ببرند. نذری از پول بیتالمال نیست، بلکه مردم از جان و دل خود این کار را انجام میدهند چون برکات آن را دیدهاند.
او در ادامه با اشاره به این مطلب که متدینین ما در پاسخ به اینگونه شبهات وارد نمیشوند و نمیخواهند خود را وارد این درگیریها کنند، یادآور شد: وهابیها نذر و توسل به اهل بیت (ع) را شرک میدانند. ما باید با فرهنگسازی صحیح در عرصه نذری دادن اینگونه شبهات را از بین ببریم. با کارهایی همچون فعالیت رسانهای، ساخت فیلم، سخنرانی و خطابه، ترویج کارهای هنری و ... میتواند در فرهنگسازی این امر تاثیرگذار بود.
با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به برخی از آسیبهایی که در هیاتهای مذهبی وجود دارد و با بیان اینکه هر معقولهای هر چقدر مهمتر باشد، آسیبهایی نیز در آن وجود دارد خاطرنشان کرد: در نگاه توحیدی ما میبینیم که در مقابل این نگاه بتپرستی هم وجود دارد. در رابطه با بحث عاشورا و شعائر مذهبی نیز اینگونه بحثها مطرح است. متاسفانه ما یک هیات استاندارد را تعریف نکردهایم و هر دفعهای که بحث آسیبها مطرح شده است، درصدد بودهایم که صورت مسئله را پاک کنیم و بدانیم که متولیان هیاتهای مذهبی، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، اوقاف و ... است. با همدیگر در این عرصه نباید تعارف کنیم. با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم.
متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوق برای جریان خاصی شدهاند؛ با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود.
نصوری ادامه داد: باید به مداح بگوییم که چگونه روضهخوانی کند و سخنران باید بداند که باید تا چه اندازه مخاطب خود را بشناسد. متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوقی برای جریان خاصی شدهاند؛با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود و وسط روضه به جایی گریز نزنیم که بخواهیم سلایق و حرفهای خود را مطرح کنیم. اگر آموزشها داده شود و استانداردها تعریف شود، در این صورت دیگر شاهد اینگونه مشکلها نخواهیم بود.
مداح و سخنران باید مقتل را به درستی مطالعه کند
وی در تکمیل بحث آسیبهای هیات مذهبی و با بیان این موضوع که در برخی از هیاتها، مقتلخوانی به صورت درست انجام نمیشود، گفت: در مقتل برخی از موضوعاتی که مطرح میشود نیست. مداح و سخنران ما باید مقتل را به درستی مطالعه کند، فضاسازی و نمادسازی چرا باید در هیاتها ترویج پیدا کند و شمایل را از احادیث پررنگتر کنیم؟
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: اگر در هیاتهای مذهبی احادیث فاخر و محتوایی بیان شود، تاثیرگذار است. این همه شاعر آئینی و شعرهای فاخر داریم،چرا باید اشعاری خوانده شود که در شأن اهل بیت (ع) نیست. متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم. چرا جلسات و هیاتهای مذهبی در مساجد برپا نمیشود؟. خودمان درصدد هستیم که با نمادسازی و فضاسازی، حسینیهها را پررنگ کرده و از مساجد فاصله بگیریم در حالی که در اسلام اصل مسجد است.
برخی هیاتهای مذهبی تشکیلات محور شدهاند
متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم. معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: برخی هیاتها مداحمحوری را رد کردهاند و تشکیلات محور شدهاند، سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نیستیم.
در هیات مذهبی خوراک دشمنان را تامین نکنیم
نصوری تاکید کرد: برای رفع این معضلها و آسیبها نباید کار را برای دقیقه ۹۰ بگذاریم. باید از قبل زمینههای رفع آسیبها مطرح شود و با مدیران،سخنرانان و اعضای فعال در هیاتها جلساتی تشکیل بدهیم و محتواهای آموزشی را برای آنها مطرح کرده و نمونههای فاخر را معرفی کنیم. برخی قمهزنی را در هیاتهای خود دارند و نمیدانند که پیامدهای آن در سطح جهان تا چه اندازه منفی و وصف نشدنی است. غربیها عزاداری و روضه خوانی ما را نشان نمیدهند. آنها فقط قمهزنی را نشان داده و میگویند که شیعه این است و درصدد اسلامهراسی هستند، ما نباید خودمان خوراک آنها را تامین کنیم.
سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نخواهیم بود.
وی در ادامه با بیان این موضوع که اگر جلساتی را برای سخنرانان و مداحان میگذاریم، باید سوژه و طرح به آنها ارائه بدهیم نه اینکه فقط از علائق و سلایق سیاسی خود سخن بگوییم. عوامل بروز و ظهور عاشورا، افت معنویت و نبود غیرت دینی و حیا در جامعه بود. باید این موضوع را در هیاتهای مذهبی مطرح کنیم و از کهنهگرایی خارج شویم. آسیبها و راهکارها اگر از قبل گفته شود دیگر شاهد اینگونه مشکلات و معضلات نیستیم.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: افرادی که تریبون دارند، حوزهها، دانشگاهیان، فرهنگیان، فیلمسازان، نویسندگان و ... همگی باید فرهنگ سازی کنند. در زمان صفویه چرا بدعت و خرافه آمد؟ به قدری خرافه و بدعت زیاد شد که آیتالله آقاجمال خوانساری کتاب «کلثوم ننه» را نوشت. در احادیث دینی وارد شده است که، " اگر عالمان به دین ببینند در دین بدعتی ایجاد شده و سخنی نگویند و به مبارزه به آن برنخیزند مورد لعنت خدا قرار میگیرند. " بدعتها را در هیاتها باید گفت. در عاشورا اصلا عروسی نبوده است که ما در برخی هیاتهای مذهبی این مسئله را میبینیم. وقتی مداح و سخنران این مطالب را مطرح نمیکند، باید شاهد اینگونه بدعتها هم باشیم.
نصوری ادامه داد: هر چقدر نگاه ایجابی باشد، بدعتها کنار میرود. در کدام یک از کتب دینی معتبر دیدهایم که امامی بعد از عاشورا قمه بزند و یا عالمی این کار را انجام بدهد. هر چیزی که در دین نباشد و وارد آن شود، بدعت و خرافه است و این وظیفه علما است که با آن مبارزه کنند.
انتهای پیام
نظرات